شروع فصل پاییز با افزایش مراجعات به مطب‌ها و درمانگاه‌ها همراه شده و اغلب هم با علائم سرفه و سردرد، بدن درد و...، مواجه هستند.

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها به کبد و کلیه‌ها آسیب می‌زند

این روزها اگر گذرتان به مطب یا درمانگاه محل سکونتشان خورده باشد، شاهد بیمارانی هستید که اغلب با علائم سرماخوردگی، سرفه، بدن درد و…، نزد پزشک آمده اند.

با شروع فصل پاییز و تغییرات آب‌وهوایی، به یکباره شاهد افزایش موارد سرماخوردگی، آنفلوانزا و سایر بیماری‌های ویروسی هستیم که گاه فرد مبتلا را درگیر انواع عارضه‌ها می‌کند.

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: این روزها شاهد افزایش مراجعات به علت افزایش بیماری‌های ویروسی هستیم که با عوارض گوارشی و تنفسی همراه است.

وی با عنوان این مطلب که در فصل پاییز شاهد افزایش بیماری‌های ویروسی هستیم، افزود: در فصل شیوع آنفلوانزا و همچنین افزایش مواردی از کرونا هستیم که با سایر بیماری‌های ویروسی، مختلط شده و تشخیص بیماری را سخت کرده است.

خسرونیا ادامه داد: با توجه به اینکه موارد کرونا کمتر است، باید بر روی آنفلوانزا و دیگر بیماری‌های ویروسی که روز به روز در حال افزایش است، دقیق شویم.

وی با عنوان این مطلب که ابتلا به بیماری‌های ویروسی در همه سنین اتفاق می‌افتد، گفت: افرادی که سیستم دفاعی بدن آن ها ضعیف‌تر است، بیشتر مبتلا می‌شوند و آنهایی که مقاومت بدنی بالاتری دارند، خیلی ضعیف این بیماری‌ها را می‌گیرند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در عین حال به تجویزهای دارویی برای بیماری‌های ویروسی اشاره کرد و افزود: هیچ کدام از بیماری‌های ویروسی، نیاز به تجویز آنتی بیوتیک ندارند و بیمار باید با استراحت و مصرف مایعات و غذای مقوی، دوره بیماری را پشت سر بگذارد.

خسرونیا نسبت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها هشدار داد و گفت: آنتی بیوتیک ها مثل شمشیر دو لبه عمل می‌کنند و نباید خودسرانه از داروهای آنتی بیوتیک برای مواردی مثل سرماخوردگی، آنفلوانزا و…، استفاده کرد.

وی با اشاره به آمار بالای مصرف آنتی بیوتیک‌ها و مسکن‌ها در ایران، افزود: خیلی از مردم، مستقیماً به داروخانه می‌روند و درخواست آنتی بیوتیک می‌کنند.

خسرونیا ادامه داد: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها به کبد و کلیه‌ها آسیب می‌زند و مقاومت بدن را در مقابل داروها کاهش می‌دهد. از همین رو، لازم است تدابیری اتخاذ شود تا داروخانه‌ها از دادن آنتی بیوتیک بدون نسخه پزشک، منع شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.