رئیس هیئت امنای ستاد دیه گفت: در حال حاضر بیش از ۲۲۰۰ زندانی مهریه در سطح ندامتگاه‌های کشور تحمل حبس می‌کنند.

مهریه را کی داده، کی گرفته؟!/ بیش از ۲۲۰۰ مرد ایرانی بخاطر مهریه در زندان هستند

سیداسدالله جولایی گفت: در هفت ماه نخست امسال تعداد ۴ هزار و ۲۲۴ هزار زندانی جرائم غیر عمد از بند حبس آزاد شدند که ۴ هزار و ۳۲ نفر از این محبوسان مرد و ۱۹۲ نفر نیز زن بودند.

وی گفت: از ابتدای فعالیت ستاد مردمی دیه تا به امروز بیش از ۱۶۰ هزار زندانی غیرعمد از بند زندان‌های کشور آزاد شدند که این اتفاق مبارک با همراهی خیرین و حمایت مسئولان دلسوز و در رأس آن همیاری ارزشمند رهبر معظم انقلاب محقق شده است.

وی ادامه داد: مجموع بدهی زندانیان آزاد شده رقمی معادل ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که با تلاش کمیته‌های صلح و سازش تا میزان ۲۳ درصد از دیون مورد مطالبه شکات در قالب گذشت رضایتمندان از اصل بدهی کسر گردید و افزون بر مساعدت‌های نوعدوستانه مردم شریف ایران در داخل و هموطنان دغدغه‌مند مقیم در خارج از مرزهای ملی بخشی از محکوم‌به نیز در قالب قبولی دادخواست اعسار از اصل مطالبات کم شد.

جولایی با اشاره به این که ۹۸ درصد زندانیان استتخلاص یافته، محکوم مالی بودند گفت: با توجه به اجرای قانون بیمه اجباری شخص ثالث به جای این که ۵۰۰ هزار راننده در زندان‌ها داشته باشیم به طورر میانگین یکصد زندانی بدهکار دیات فوتی و جرحی در زندان داریم که دلیل حبس بدهکاران در این پرونده‌ها نیز بیش از آن که به مسئله بیمه و تعهدات بیمه‌گر مربوط باشد درگیر اتفاقاتی نظیر سرقتی بودن خودرو یا وجود مسدائل کیفری هستند.

رئیس هیئت امنای ستاد دیه اظهار کرد: دسته دیگری از زندانیان که متاسفانه تعداد بالای زندانی را تشکیل می‌دهند بدهکاران مهریه هستند که با توجه به اخطارهای چند باره و تاکیدات مراجع دینی و مبادی قضائی دایر بر این که تقبل عقد صد در صد مالی مهریه را جدی بگیرید، اما متاسفانه غفلت در این موضوع همچنان قربانی گرفته و جوانان بسیاری از این سرزمین را به صفر ناتوانی در تامین تعهدات غیرمعوض صداق رهسپار بندهای زندان می‌کند.

وی گفت: با وجود این که در حال حاضر بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ زندانی مهریه در سطح ندامتگاه‌های کشور تحمل حبس می‌کنند، اما برخی خانواده‌ها بر حسب باور غلط خود اعلام می‌کنند که مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته است!

وی در پایان گفت: با حمایت‌های مادی و معنوی نیکوکاران در راستای کاهش زندانیان جرایم غیرعمد در شش ماهه نخست امسال مردم اصفهان با فراهم نمودن زمینه آزادی ۳۹۴ بدهکار مالی در صدر فهرست آزادی‌های ستاد دیه قرار گرفته‌اند و در ادامه مردم آذربایجان‌شرقی با مهیا کردن شرایط آزادی ۳۷۰ زندانی غیربزهکار و خیرین شریف تهرانی با استخلاص ۲۴۱ محبوس واجد شرایط در ردیف استان‌های فعّال در حوزه آزادی بدهکاران غیربزهکار نیازمند هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.