مدیر جهاد کشاورزی بجستان از خسارت ۶۰ درصدی سرما و کاهش تولید محصول باغات انار در سال جاری خبر داد.

خسارت ۶۰ درصدی سرما به باغات انار بجستان

به گزارش قدس خراسان، حجت حسن‌نیا عنوان کرد: هر ساله برداشت انار از اوایل آبان‌ماه شروع و تا آخر آبان ادامه دارد، اما امسال و با توجه به تغییرات آب و هوایی عملیات برداشت محصول انار با تأخیر صورت می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان افزود: پیش‌بینی می‌شود از سطح یک هزار و ۱۰۰ هکتاری انار شهرستان حدود ۶۵۰۰ تن انار برداشت شود که از کیفیت مناسبی برخوردار است.

وی سرمازدگی را از جمله مهمترین عوامل کاهش میزان محصول در سال جاری ذکر کرد و گفت: سرمازدگی باغات که در دی‌ماه پارسال اتفاق افتاد، باعث خسارت به باغات انار شده به طوری که ۶۰ درصد باغات دچار خسارت شده و پیش‌بینی می‌کنیم میزان محصول انار نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد.

حسن نیا تغییرات آب و هوایی، افزایش دما، کاهش بارندگی‌ها و از سویی کاهش سطح آبهای زیرزمینی و قنوات، اجرای برنامه خاموشی چاه موتورها در تابستان و ... را از جمله سایر عوامل کاهش میزان تولید در سال جاری ذکر کرد.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان خاطرنشان کرد: باغداران و کشاورزانی که بنابر دستورالعمل کارشناسان باغبانی عمل کرده و بحث‌های تغذیه‌ای، مدیریت باغبانی و بهداشت باغ را رعایت و اجرا کردند، خسارت کمتری را از سرمازدگی زمستان و آفتاب‌سوختگی محصول در تابستان متحمل شده و میزان کاهش محصول برای این باغات کمتر بوده است.

وی افزود: میزان تولید انار به لحاظ کمی نسبت به پارسال کاهش چشمگیری داشته است اما به لحاظ کیفی انار امسال از کیفیت مرغوبی برخوردار است، انار بجستان به لحاظ کیفیت جایگاه بسیار خوبی در استان دارد.

حسن نیا با بیان اینکه باغات انار بیشتر در بخش مرکزی شهرستان واقع شده، در رابطه با فرآوری انار گفت: در شهرستان بجستان ۴ ترمینال ضبط انار داریم که انارها پس از سورس‌بندی و بسته‌بندی به مشهد و سایر نقاط کشور ارسال می‌شود، ولی فرآوری بیشتر در حد صنایع خانگی است و اقدام خاصی نسبت به آن انجام نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان با بیان اینکه بازار عرضه انار شهرستان به صورت عمده مشهد و تهران است، اظهار کرد: تقاضا داریم کشاورزان همچون گذشته در خصوص رعایت مسائل فنی و مدیریت به موقع باغات از لحاظ تغذیه، بهداشت باغ و مبارزه‌ی غیر شیمیایی با آفات تمام تلاش خود را به کار گیرند.

وی یادآور شد: باغداران و کشاورزان می‌توانند برای عرضه محصولات سالم خود در بازارهای فرا شهرستانی، نسبت به شناسنامه‌دار کردن باغات و دریافت کد ۱۸ رقمی QRcod از طریق مراجعه به اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.