دارالرحمه قدیمی شیراز دیگر جایی برای آرام گرفتن ابدی مردگان ندارد و شیرازی ها رغبتی برای سپردن اموات خود به آرامستان جدید نیز ندارند و همین مساله موجب بروز مشکلات زیادی برای مسافران دیار باقی و خانواده آنها شده است.

سرگردانی مردگان در  شیراز/ بی‌میلی به آرامستان جدید و تکمیل ظرفیت قبرستان قدیم

به گزارش قدس آنلاین،  دارالرحمه شیراز که از سال ۱۳۴۶ تاسیس و میزبان اموات این شهر بوده دیگر جایی برای دفن اموات ندارد و این مساله طی سالهای اخیر همواره گوشزد و اخطارهایی در این باره صادر شده است.

آرامستان جدید شیراز به نام بهشت احمدی به وسعت ۴۶۶ هکتار طی سالهای گذشته ایجاد شده اما طی این مدت شیرازی ها استقبال چندانی نسبت به سپردن اموات خود به این قبرستان جدید نشان نداده و سعی در دفن مردگان خود در دارالرحمه قدیمی دارند که با وجود ایجاد قبرهای سه و چهار و اکنون شش طبقه دیگر گنجایش ندارد.

آرامستان دارالرحمه که در بلوار رحمت در جنوب شرقی شیراز واقع شده حدود ۵۶ سال قدمت دارد و آرامستان جدید (بهشت احمدی) در فاصله ۱۳کیلومتری شمال شرقی این شهر مستقر است.

زمین خراش‌های طویل دارالرحمه

سالها است که دارالرحمه شیراز جایی برای دفن اموات ندارد و بسیاری از مسیرهای عبور و دسترسی در این قبرستان اکنون مسدود و به قبرهای چند طبقه طویل تبدیل شده است.

این وضعیت و تراکم قبرفروشی در دارالرحمه شیراز و تبدیل تمام معابر دسترسی این محل به قبور جدید در حالی انجام می‌شود که آرامستان جدید شیراز به نام بهشت احمدی با ۴۶۶ هکتار وسعت و امکانات زیاد پذیرای دفن اموات این کلانشهر است اما با وجود وسعت فراوان و کم هزینه بودن دفن اموات در این محل، شیرازی ها تمایلی به کوچ مردگان خود به این قبرستان ندارند.

فاصله و مسیرهای دسترسی شاید بهانه‌هایی باشد که اهالی شیراز تمایلی به کوچ مردگان به آرامستان جدید شیراز ندارند ولی احتمالا دلبستگی‌های معنوی اهالی این شهر نیز در این عدم تمایل نقش بسزایی داشته باشد.

گلایه هست اما جا نیست

آخر هفته ها که شیرازی‌ها به آرامگاه اموات خود به دارالرحمه شیراز می روند ازدحام زیادی حوالی این قبرستان ایجاد می‌شود و با وجود تبدیل مسیرهای دسترسی در این آرامستان به محل دفن اموات ترافیک شدید و قفل معابر تردد خودرو در این محل به وجود می‌آید که انعکاس این گلایه‌ها نیز در فضای مجازی مشاهده می‌شود.

کلیپ های زیادی از گلایه شهروندان شیرازی نسبت به شلوغی و ترافیک در معابر باقی مانده در این قبرستان و مسیرهای منتهی به دارالرحمه شیراز هر هفته در فضای مجازی منعکس می‌شود که مسئولان دارالرحمه شیراز دلیل آن را نبود ظرفیت دفن اموات در دارالرحمه می‌دانند.

وجود این وضعیت باعث شد که روز گذشته ۱۲ آبان ۱۴۰۲ معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز اعلام کند که ۱۴ آبان‌ماه؛ تاریخ پایان دفن اموات در دارالرحمه شیراز است.

دفن همچنان برای صاحبان قبر ادامه دارد

رئیس هیات امنا و مدیر دارالرحمه شیراز گفت: مراحل غسل و کفن از فردا ۱۴ آبان ۱۴۰۲ در دارالرحمه شیراز انجام نخواهد شد.

علی انصاری افزود: دفن در دارالرحمه شیراز برای شهروندان، خانواده شهداء و کسانیکه از قبل قبر خریداری کرده‌اند همچنان ادامه دارد.

دارالرحمه برای شهر ۳۰۰ هزار نفری قدیم شیراز ایجاد شده نه کلانشهر ۲ میلیون نفری کنونی

وی ادامه داد: دارالرحمه شیراز در سال ۱۳۴۶ و برای شهر ۳۰۰ هزار نفری قدیم شیراز ایجاد شده نه کلانشهر ۲ میلیون نفری کنونی و اکنون این آرامستان گنجایش ندارد.

انصاری اضافه کرد: فضاها و معابر دارالرحمه برای جمعیت قدیم شیراز ایجاد شده و علیرغم میل باطنی اما اکنون مجبور به این هستیم که قبور را چهار طبقه در اختیار مردم بگذاریم.

ظرفیت استفاده از قبور قدیمی با حکم شرعی

او با بیان اینکه دارالرحمه اکنون به مرز انفجار رسیده است می گوید که بنابر حکم مراجع و شرع می توان قبور بالای ۳۰ سال قدمت را در صورتیکه آثاری در آن باقی نباشد مجددا مورد استفاده قرار داد.

رئیس هیات امنا و مدیر دارالرحمه شیراز بیان کرد که حدود ۱۵ هزار قبر در دارالرحمه اکنون به فروش رسیده و خالی است که در آینده مورد استفاده صاحبان قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به قبور قدیمی دارالرحمه شیراز گفت: حدود سه هزار قبر قدیمی شیراز که قدمت بیش از ۳۰ و ۴۰ ساله با مساحت پنج هزار مترمربع ظرفیت استفاده مجدد با حکم شرعی را دارد.

دردسرهای صاحبان قبر در دارالرحمه برای غسل و کفن

انصاری با بیان اینکه با شرایط کنونی و تعطیلی خدمات غسل و کفن در دارالرحمه مشکلاتی برای کسانیکه قبور از قبل خریداری کرده اند ایجاد خواهد شد که باید اموات خود را برای غسل و کفن به آرامستان بهشت احمدی برده و بعد برای دفن به دارلرحمه شیراز منتقل کنند که باید برای آن تدبیری اندیشید.

وی تاکید کرد: بیش از نیم قرن است که میزبان شیرازی ها و اموات آنها هستیم و اکنون به دلیل تکمیل ظرفیت شرمنده اهالی این شهریم و امیدوارم با تصمیم گیری درست این مشکل رفع شود.

انصاری اظهار کرد: دارالرحمه در مساحت ۴۵ هکتاری حداکثر ۳۰۰ هزار نفر ظرفیت دارد که اکنون بیش از این آمار در این محل دفن شده است.

وی با تاکید بر لزوم همراهی شهروندان با مدیریت شهری شیراز برای ساماندهی وضعیت آرامستان جدید عنوان کرد: در حال حاضر دهها هزار شهروند شیرازی و حدود پنج هزار شهید و خانواده شهداء در دارالرحمه دفن هستند و باید مسیرهای دسترسی و تردد خانواده این اموات هموار شود.

کوچ اجباری به سمت بهشت احمدی

۱۴ آبان‌ماه؛ تاریخ پایان دفن اموات در دارالرحمه شیراز

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز گفت: از ۱۴ آبان‌ماه جاری هیچ‌گونه کفن‌ودفن و خدماتی در دارالرحمه شیراز نخواهیم داشت و تمام مراحل کفن‌ودفن در بهشت احمدی صورت می‌گیرد.

غلامرضا غلامی در خصوص اقدامات شهرداری این کلان‌شهر در جابجایی فرآیند دفن اموات از دارالرحمه به بهشت احمدی اظهار کرد: یک آرامستان با عنوان "دارالرحمه" در شیراز داریم که تمام اموات در آن جا دفن می‌شوند و ۴۶ آرامستان محلی که کارکرد محلی دارند.

امکانات لاکچری بهشت احمدی

او با بیان اینکه دارالرحمه تقریبا جایی برای دفن اموات ندارد و ظرفیت آن تکمیل شده است، تصریح کرد: شهرداری شیراز طی سالیان گذشته آرامستانی با فضای ۴۶۰ هکتاری با نام بهشت احمدی را با همه امکانات کفن‌ودفن به شیوه مدرن اعم از سردخانه مدرن و غسالخانه‌های مجهز و استقرار پزشکی قانونی و روحانی پاسخگو به مسائل شرعی و کفن‌ودفن آماده کرده است و دفن اموات در آنجا انجام می‌شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز با بیان اینکه دارالرحمه در یک فضای تراکمی است و امکان دفن اموات در این مکان دیگر وجود ندارد، گفت: از ۱۴ آبان‌ماه جاری هیچ‌گونه کفن‌ودفن و خدماتی در دارالرحمه شیراز نخواهیم داشت و تمام مراحل کفن‌ودفن در بهشت احمدی صورت می‌گیرد.

غلامی با تأکید بر این موضوع که شهروندان باید این موضوع را مدنظر داشته باشند، افزود: در حال حاضر در محل دارالرحمه شیراز حتی خیابان‌هایی که محل تردد آمبولانس، نیروهای امدادی و خدمات‌رسان است به فضای دفن اموات تبدیل شده است.

این مقام مدیریت شهری در حوزه خدمات شهری عنوان‌ کرد: شاهد قبور شش طبقه در دارالرحمه شیراز تا عمق چند متری زمین هستیم.

معاون شهردار شیراز در حوزه خدمات شهری و محیط زیست تأکید کرد: برای دفن اموات در آرامستان‌های خانوادگی کلیه مراحل غسل‌وکفن در محل بهشت احمدی انجام می‌شود و درصورتی‌که آرامگاه خانوادگی ظرفیت و جای کافی را داشته باشد با استعلام متولیان دارالرحمه شیراز، متوفی انتقال داده می‌شود.

غلامی خاطرنشان کرد: در تمام بیمارستان‌های سطح شیراز، حمل و انتقال کلیه متوفیان با خودروی حمل متوفی به بهشت احمدی خواهد بود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز تصریح کرد: شهروندان شهر شیراز بدانند که فضای آرامستان بهشت احمدی یک فضای وسیع است و دریافت خدمات در این مکان سریع‌تر خواهد بود.

غلامی عنوان کرد: با انجام این اقدام شهروندان دیگر شاهد ترافیک سنگین در بلوار رحمت برای حضور در دارالرحمه شیراز نخواهند بود.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه زمین آرامستان بهشت احمدی وقف نیست، خدمات حفر قبور و کفن‌ودفن بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر و با تأیید فرمانداری شهرستان شیراز تصویب شده است.

او یادآور شد: در محل دارالرحمه شیراز تا سال ۱۴۰۱ تا میزان ظرفیتی که وجود داشت، دفن اموات صورت گرفت و این در حالی‌ست که امروز علاوه بر پرشدن معابر، دفن اموات به خیابان‌ها رسیده است و این اقدام از نظر فرهنگی ناپسند است؛ چراکه این محل یک مکان خاص مذهبی است و مردم اجازه نخواهند داد تا خودروها برای عبورومرور از روی قبور تردد داشته باشند.

غلامی تأکید کرد: دیگر امکان دفن‌ اموات در دارالرحمه شیراز وجود ندارد و به دلیل ترافیک و سختی‌هایی که به‌خاطر عدم تردد خودروها وجود دارد، مشکلاتی را به‌وجود آورده است که در این راستا بهشت احمدی جایگزین این فضا شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.