معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشورگفت:برای حل مشکلات زیست‌محیطی سیستان اقدامات باید درقالب یک طرح مدیریت جامع اقدام شود وکل حاکمیت پای کاربیاید،به‌گونه‌ای که هم موضوعات اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی و روابط منابع طبیعی ومحیط زیست دیده شود.

لزوم فعال شدن دیپلماسی آب برای تعیین حقابه هامون

حسن وحید اظهارکرد:مهم‌ترین مشکل این منطقه «آب» است.تا این مشکل حل و یا حقآبه تأمین نشود، مسائل زیست‌محیطی منطقه مانند گرد و غبار منطقه به‌سختی حل و فصل می‌شود. کانون‌های گرد و غبار این منطقه به چند بخش تقسیم می‌شود، یک بخش اراضی خشک دریاچه هامون است که در حوزه مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. این دریاچه در حال حاضر متأسفانه خشک خشک است و نبود آب در این منطقه باعث شده که خود به کانون بحرانی گرد و غبار تبدیل شود.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان  سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: بخشی از کانون‌های بحران گرد و غبار در منطقه سیستان مربوط به حدود ۱۵۰ هزار هکتار  اراضی کشاورزی رها شده به علت نبود آب است.علاوه بر آن کانالی داخل دریاچه هامون برای انتقال آب به طول ۲۶ کیلومتر حفر شده است که حجم زیادی از خاک را جابجا کرده چون در کریدور باد قرار گرفته است؛بنابراین مشکل گرد و غبار منطقه را تشدید کرده است.

وی با بیان اینکه حوضه آبخیز سیستان حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار وسعت دارد، گفت: این منطقه به دو بخش غرب و شرق سیستان تقسیم می‌شود. حوضه آبخیز غرب سیستان حدود دو میلیون هکتار است و روان‌آب‌ها و سیلاب‌هایی که از این منطقه جاری می‌شود به سمت افغانستان می‌رود. پیش‌بینی می‌شود با دوره بازگشت پنج ساله حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب روان‌آب داشته باشیم و حدود ۸۰ میلیون مترمکعب امکان استحصال آب و تغذیه سفره آب زیرزمینی وجود دارد. امیدواریم در قالب یک برنامه مدون اجرا کنیم.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: حوضه شرق سیستان ۸۰۰ هزار هکتار وسعت دارد. آبخوان ندارد و شامل دریاچه، زمین‌های کشاورزی و شهرها و بخشی اراضی طبیعی می‌شود. حدود ۱۶ هزار هکتار از اراضی این منطقه، تحت مدیریت سازمان منابع طبیعی و اقداماتی در آن برای مدیریت گرد و غبار صورت گرفته است و در حال به‌روز  کردن اقدامات هستیم. این مطالعات هم در بخش بیابان و هم در بخش آبخیزداری انجام شده است و نتیجه آن تا حدود سه ماه آینده مشخص می‌شود.

وی در ادامه گفت: بیابان‌زدایی در شرق سیستان در حال انجام است و عملیات مالچ‌پاشی، تله‌های رسوب‌گیر و احداث بادشکن غیرزنده صورت می‌گیرد اما کار بسیار سختی است چون منطقه شرایط سختی منطقه دارد و ریزگردها به شدت هم در شهرها و هم در روستاها گسترش پیدا می‌کند و هم بر وضعیت اجتماعی و هم اقتصادی  زیست محیطی تاثیر می‌گذارد.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد: اقدامات برای حل مشکلات زیست‌محیطی سیستان باید در قالب یک طرح مدیریت جامع انجام شود و کل حاکمیت پای کار بیاید، به‌گونه‌ای که هم موضوعات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و روابط منابع طبیعی و محیط زیست دیده شود تا شاخص‌های منطقه ارتقا پیدا کند و همزمان بتوانیم مشکلات را در قالب یک برنامه مدون احیای دریاچه هامون حل و فصل کنیم.

وحیدتأکید کرد: لازم است دیپلماسی آب جهت تامین حقآبه هیرمند فعال‌تر شود. وزارت نیرو نیز باید تکلیف کانال ایجاد شده در دریای هامون را روشن کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.