یک کارشناس اقتصادی تصریح کرد: خودروهای ساخت داخل بیش از میزان استاندارد بنزین مصرف‌ می‌کنند، از سوی دیگر صنعت خودرو جزو صنایع سرمایه بر است و ما تا کنون در این حوزه با دیگر کشورها به لحاظ فناوری مشارکت نداشته ایم

صنعت خودروسازی عامل اصلی ناترازی بنزین؛ عواقب خطرناک عدم چاره‌اندیشی برای مشکل واردات بنزین

به زعم بسیاری از کارشناسان، خودروهای پرمصرف و بی کیفیت داخلی از مهم ترین عوامل افزایش مصرف بنزین در کشور به شمار می‌روند. این خودروها علاوه بر اینکه مصرف بنزین را بالا می‌برند و بر مشکلات‌ می‌افزایند، در زمینه ی ایجاد آلایندگی نیز برایمان دردسر ساز شده اند.

کارشناسان عوامل مختلفی را در بروز ناترازی بنزین در کشور موثر می‌دانند. آن‌ها به مواردی همچون توسعه ناکافی ظرفیت پالایشگاهی کشور، رفع همه‌گیری کووید-19 و افزایش ترددها، عدم تمرکز بر افزایش ظرفیت و تنوع نبخشیدن به سبد سوختی کشور اشاره‌ می‌کنند. اما تقریباً همه در این موضوع اتفاق نظر دارند که خودروهای بی کیفیت و پرمصرف ساخت داخل و وجود تعداد قابل توجهی خودروهای فرسوده از جمله ی مهم ترین عوامل اثرگذار بر ناترازی بنزین در کشور هستند.

از شواهد این طور برمی آید که اگر تصمیم عاجل و صحیحی در خصوص اصلاح کیفیت خودروها اتخاذ نکنیم، در آینده ی نزدیک با مشکلات لاینحلی مواجه خواهیم شد.

واقعیت این است که واردات بنزین برای کشور عدم النفع بالایی دارد و به لحاظ اقتصادی به معنای یک زیان اقتصادی تمام و کمال است. زیرا از یک طرف نفت را به صورت یک ماده ی خام صادر می‌کنیم و از این جا عدم النفعی داریم و در طرف مقابل، بنزین را به عنوان یک فرآورده ی نفتی وارد می‌کنیم و به صورت مضاعف متحمل ضرر می‌شویم.

نظرات علی رحمانی را به عنوان یک کارشناس اقتصادی در خصوص ناترازی بنزین در کشور و عوامل موثر بر این مشکل در ادامه‌ می‌خوانید.

رحمانی با اشاره به این موضوع که کیفیت پایین خودروها عاملی مهم در افزایش مصرف بنزین در کشور است، تصریح کرد: خودروهای ساخت داخل بیش از میزان استاندارد بنزین مصرف‌ می‌کنند و آلودگی به وجود می‌آورند. صنعت خودرو جزو صنایع سرمایه بر است و ما تا کنون در این حوزه با دیگر کشورها به لحاظ فناوری مشارکت نداشته ایم. همین امر باعث شده است که کیفیت خودروهایمان پایین باشد و بیشتر از میزان معقول مصرف کنند.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: خودروهای فرسوده نیز نقش مهمی در افزایش مصرف بنزین در کشور دارند و اگر قرار است چاره اندیشی ای در حوزه ی ناترازی بنزین داشته باشیم، باید به این موضوع نیز رسیدگی کنیم.

وی در ادامه گفت: در حوزه‌های خودروهای دوگانه سوز هم موفقیتی کسب نکردیم و نتوانستیم آن طور که شایسته است از سی ان جی به عنوان یک سوخت کمکی استفاده کنیم. از طرف دیگر، متاسفانه برنامه ی مشخصی برای استفاده از خودروهای برقی در کشور نداریم و تمامی این مسائل بر مشکل ناترازی بنزین افزوده است.

رحمانی گفت: عدم توسعه ی ناوگان حمل و نقل عمومی نیز عامل دیگری است که بر ناترازی بنزین اثرگذار بوده است. الان شرایط در کلان شهرها به گونه ای است که تقریباً تمام شهر تبدیل به پارکینگ شده است. خودروهای شخصی در کنار خیابان‌ها پارک‌ می‌شوند و این امر بر حجم ترافیک اضافه کرده است. ترافیک بر میزان مصرف بنزین‌ می‌افزاید و مشکلات بیشتری برایمان به وجود می‌آورد. گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی‌ می‌تواند به حل مشکل ناترازی بنزین کمک کند.

وی ادامه داد: الان شرایط در کشور به گونه ای است که افراد ترجیح‌ می‌دهند حتی در سفرهای بین شهری از خودروی شخصی استفاده کنند. در حالی که با گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی‌ می‌توانستیم عملکرد بهتری در این زمینه داشته باشیم و افراد را به سفر با وسایل نقلیه ی عمومی به جای خودروی شخصی متقاعد کنیم.

رحمانی گفت: ما باید طی سال‌های گذشته تولید بیشتر بنزین را در دستور کار قرار می‌دادیم. افزایش ظرفیت پالایشی کشور می‌تواند راهکاری برای حل مشکل ناترازی بنزین باشد.

وی ادامه داد: قاچاق بنزین نیز موضوع مهمی است که در بروز ناترازی بنزین باید به آن توجه کنیم. مدیریت صحیح این مسئله نیز می‌تواند به ما در برون رفت از شرایط فعلی کمک کند.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: ناترازی بنزین مشکلی است که بر اثر عوامل مختلفی بروز کرده است. در حل این مشکل باید نگاه جامعی داشته باشیم و همه ی جوانب را در نظر بگیریم. شاید واردات خودرو بتواند به کنترل مصرف بنزین در کشور کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.