مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: سالانه حدود ۱۳۰ کیلومتر شبکه آب شرب در مشهد اصلاح و بازسازی می‌شود؛ اعتبار مورد نیاز جهت به‌روزآوری، بازسازی و اصلاح شبکه آب در بخش شهری ۴ هزار میلیارد تومان است.

۴ هزار میلیارد تومان اعتبار جهت بازسازی و اصلاح شبکه آب مشهد مورد نیاز است

به گزارش قدس خراسان، حسین اسماعیلیان در خصوص فرسودگی شبکه آبرسانی شهری و روستایی شهرستان مشهد، اظهار کرد: تقریبا ۶۰۰۰ کیلومتر شبکه انتقال و توزیع آب در شهر مشهد وجود داشته و در حوزه روستایی نیز طول خطوط بسیار بالا است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد بیان کرد: در مشهد شبکه‌ها باید در دوره ۲۵ ساله و هر سال حدود ۴ درصد مورد اصلاح و بازسازی قرار بگیرند، اما با توجه به اینکه شرکت‌های آب و فاضلاب در زمینه قیمت تمام شده آب زیان قابل توجهی متحمل می‌شوند، سرمایه‌گذاری ۴ درصد در سال کمتر اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد شبکه آب شرب مشهد دارای عمر بالا است، عنوان کرد: اقدامات جانبی زیادی در این حوزه انجام شده، به طوری که مشهد با حدود ۱۰ درصد پرت فیزیکی کمترین درصد پرت فیزیکی کلان‌شهرها را به خود اختصاص داده است. اقداماتی موجب شده طول عمر شبکه افزایش پیدا کرده و حوادث و اتفاقات به حداقل خود برسد.

اسماعیلیان افزود: سالانه حدود ۱۳۰ کیلومتر شبکه آب شرب در مشهد اصلاح و بازسازی می‌شود. اعتبار مورد نیاز جهت به‌روزآوری، بازسازی و اصلاح شبکه آب در بخش شهری ۴ هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد خاطرنشان کرد: در حوزه روستایی شرایط متفاوت بوده و حدود ۷۰ درصد شبکه انتقال و توزیع آب روستایی ما فرسوده است. این شبکه در سال‌های دوری ایجاد شده و کمتر مورد بازسازی و اصلاح قرار گرفته، همچنین روستاها نیز توسعه پیدا کردند و دیگر شبکه پاسخگوی نیاز آن‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه سال آبی بسیار سختی را گذراندیم، تصریح کرد: در سال آبی گذشته میزان بارندگی حدود ۶۵ درصد کاهش داشته و آوردی به سدها اضافه نشد؛ البته با اقدامات بسیار زیاد و پروژه‌های سنگین برای مشهد و با وجود اینکه در تابستان پیک مصرف آب را داشتیم، سدها مدیریت شده و مشکل خاصی پیش نیامد و شاهد تامین آب پایدار مشهد برای زائران و مجاوران بودیم.

تنها ۷ درصد از حجم ذخیره سدهای خراسان رضوی آب دارد

اسماعیلیان ادامه داد: اکنون وارد دوره پاییز شدیم و میزان مصرف آب کمتر است. در حال حاضر متوسط ذخیره سدهای استان ۷ درصد است؛ البته ابتدای سال آبی هستیم و امیدواریم سال خوبی باشد و بارندگی اتفاق بیفتد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد اضافه کرد: کماکان از مردم تقاضا داریم که مصرف بهینه را رعایت کنند تا ذخایر حداقلی آب سدها را برای شرایط پیک مصرف حفظ کنیم. براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی ممکن است شرایط پاییز نرمال باشد، یعنی بارندگی داشته باشیم، در نتیجه آوردی در پشت سدها خواهیم داشت اما همچنان باید فرض بدبینانه داشته باشیم که خشکسالی ادامه پیدا می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.