آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان در سفر به قفقاز جنوبی گفت که میانجیگری اتحادیه اروپا بهترین گزینه برای رسیدن ارمنستان و جمهوری آذربایجان به یک صلح پایدار است.

آلمان: میانجیگری اروپا بهترین راه برای برقرار صلح پایدار میان باکو و ایروان است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، بائربوک شنبه در سفر به باکو اظهار کرد: نسبت به عملکرد برخی بازیگران خاص ابراز نگرانی کردم. زیرا در مورد اینکه آیا میانجیگران صادقی هستند، تردید وجود دارد.

وی که در کنفرانسی خبری با حضور جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان سخن می‌گفت، افزود: تلاش‌های اتحادیه اروپا برای صلح بهترین مسیر برای این کار است.

بائربوک همچنین ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوهای صلح میان باکو و ایروان با میانجیگری اروپا «هر چه زودتر» از سر گرفته شود.

بایراموف نیز با بیان اینکه جمهوری آذربایجان «فارغ از جغرافیا» محل مذاکره خواهان گفت‌وگو است، افزود که باکو «پیشنهادهای صلح را به ارمنستان ارائه کرده و اگر ایروان آنها را بپذیرد مذاکرات ادامه پیدا می‌کند.»

بائربوک پیش از سفر به باکو، در ایروان با مقام‌های ارمنستان دیدار کرد و گفت که میانجیگری اتحادیه اروپا «پل و سریع‌ترین راه برای رسیدن به صلح است.»

وی همچنین از باکو خواست تا «بازگشت امن و توام با کرامت» آوارگان ارمنی به قره باغ را تضمین کند.

پس از آنکه جمهوری آذربایجان کنترل قره باغ را در دست گرفت تقریبا تمام جمعیت ارمنی این منطقه که بالغ بر یکصد هزار نفر است، به ارمنستان گریختند.

بایراموف تاکید کرد: ساکنان ارمنی قره باغ شهروند کامل جمهوری آذربایجان هستند و حقوق آنها حفظ خواهد شد.

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان اخیرا تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ هزار ارمنی از قره باغ کوهستانی تخلیه شده‌اند و همچنین حدود ۲۰ هزار ارمنی دیگر از این منطقه پس از جنگ ۴۴ روزه در سال ۲۰۲۰ به ارمنستان گریخته‌اند. وظیفه فوری ما تمرکز بر تامین هر چه سریع تر نیازهای بشردوستانه این افراد است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آندرانیک اوزانیان ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 0
    اردوغان و علی اف و نوچه هایشان و البته ارباب هایشان (اسرائیل و انگلیس و روسیه) جنایتکارانی هستند که قطعا به سزای اعمالشان خواهند رسید و لکه ننگی بر تاریخ سرزمینهایشان ثبت خواهند کرد . البته سرزمین های نداشته ای که با کشتار و نسل کشی ارامنه غصب کردن . منطق وسیعی از شرق ترکیه کنونی شامل کارس (قارص) ، ارزروم ، وان ، آنی و .... تماما سرزمین های ارمنی نشینی بوده اند که در طی 120 سال اخیر ساکنان آن ها با اعمال جنایت و نسل کشی توسط حکومت های وقت ترکیه مجبور به ترک آن ها شده اند مانند آرتساخ (قره باغ) . همچنین است منطقه ناخ ایجوان ( یا نخجوان) . ترک ها برای خودشان اسن عوض می کنن ، تاریخ تغییر میدن ، خون و خونریزی می کنند و البته چهره پلیدشان را پلید تر می کنند . زنده باد ارمنستان