۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 932352

استاندار خوزستان گفت: پلیس در راستای مبارزه با قاچاق کالا در سه روز گذشته، بیش از ۷۰ شوتی را دستگیر کرده است.

۷۰ شوتی در خوزستان دستگیر شدند

به گزارش قدس آنلاین ؛ علی اکبر حسینی محراب شامگاه یکشنبه در جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خوزستان اظهار کرد: بعضی از افراد سودجو از وضعیت برخی روستاهای مرزی و شهرهای کوچک ما سو استفاده می‌کنند و افراد را وادار می‌کنند که سوخت را از کامیون‌ها، ماشین‌های کشاورزی، لنج‌ها و سهمیه‌هایی که بعضاً در استان گرفته می‌شود قاچاق کنند که باید به صورت نرم‌افزاری جلوی این کار گرفته شود.

استاندار خوزستان گفت: در حال حاضر برخی کامیون‌ها و تریلی‌ها هستند که مخزن‌های اضافی دارند و بر مبنای پیمایش، سوخت نمی‌گیرند، سرریز این سوخت برای قاچاق تحویل افرادی می‌شود که در درون کشتی‌ها در آبراه‌های بین‌المللی ایستاده‌اند ها و اینها را در لنج‌ها و قایق‌ها جاساز کرده‌اند.

وی اضافه کرد: این افراد گازوئیل و بنزینی را که در سطح کشور به آن نیاز داریم به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌کنند، در واقع آن را با قیمت ارزان از افرادی که قاچاق کرده‌اند خریداری می‌کنند و با قیمت گزاف آن سوی مرز به فروش می‌رسانند.‌

حسینی محراب بیان کرد: البته نیروی انتظامی، نیروی دریایی سوم سپاه پاسداران، مرزبانی‌ها و بخش‌های مختلفی که در مرزها مأموریت دارند با این مساله مبارزه می‌کنند و امسال کشفیات خیلی خوبی انجام شده که نسبت به گذشته افزایش داشته است اما این مبارزه امری است که حتماً باید به کمک پخش و پالایش وزارت نفت به صورت نرم‌افزاری و با راستی آزمایی بین افرادی که سوخت می‌گیرند انجام شود تا آنهایی که در استان برای مصارف غیر از خودروها سوخت دریافت می‌کنند بیشتر از این سوخت را در اختیار قاچاقچیان قرار ندهند.

وی با بیان اینکه کالاهای ته لنجی یکی از مباحث جدی در استان‌های مرزی است، تصریح کرد: طبق قانون، لنج دارها اجازه دارند سالی یک یا دو بار از حاشیه خلیج فارس برای خود و همکارانشان در لنج کالا بیاورند و آن را در شهرهای نزدیک مثل هندیجان، شادگان، خرمشهر، آبادان، چوئبده و اروند کنار در بازار عرضه کنند اما این موضوع کم کم در حال تبدیل شدن به مسأله‌ای است که دیگران یعنی تجار و شبکه‌های تضمینی قاچاق کالا از سو استفاده می‌کنند.

حسینی محراب ادامه داد: کالایی که در استان عرضه می‌شود مشکلی ندارد و طبق قانون، کالای همراه مسافر محسوب می‌شود و اکنون همه شهروندان در درون استان خوزستان می‌توانند از این بازارها خرید کنند.

استاندار خوزستان عنوان کرد: این در حالی است که بعضی از افراد سودجو تحت عنوان قاچاق کالا یک سری از خودروها را به استخدام خود در می‌آورند که تحت عنوان شوتی مطرح شده‌اند، این افراد کالاها را به خارج از استان منتقل می‌کنند. طبعاً طبق مقرراتی که اعلام شده، حجمی بار ممنوع است و قاچاق محسوب می‌شود با این کار به خود و خانواده‌هایشان ضربه می‌زنند و مشکلاتی را در راه ایجاد می‌کنند.

حسینی محراب اظهار کرد: پلیس در سه روز گذشته بیش از ۷۰ شوتی را دستگیر کرده است و معمولاً این افراد بارها را از خارج از استان خوزستان می‌آورند، البته تعدادی هم از ته لنجی‌های درون استان است که کالاها را از راه‌های فرعی به استان‌های دیگر منتقل می‌کنند به همین دلیل قرار شد شفاف بگوییم که با قاچاق کالای حجمی برخورد جدی صورت می‌گیرد ولی بارهای همراه مسافر مشکلی ندارد، می‌توانند در سطح استان خرید کنند، برای استفاده به منازل خودشان بیاورند و مأموران باید با این افراد همکاری کنند.

استاندار خوزستان همچنین موضوع دیگر را قاچاق از طریق شیلات اعلام و عنوان کرد: افراد از مجوزهایی که برای صیادی داده می‌شود برای قاچاق سوخت سوءاستفاده می‌کنند که در این جلسه مقرر شد شیلات، اتحادیه‌ها را که عموماً افراد زحمتکش و پرتلاشی هستند که آبزیان را در دریا صید می‌کنند و کمک بزرگی به اقتصاد و امنیت غذایی استان دارند، ساماندهی کند.

استاندار خوزستان بیان کرد: از آنجایی که شیلات کشور از سال‌های گذشته مجوز جدید برای صید نداده لذا مقرر شد مدیر شیلات استان به منظور ساماندهی این افراد و دادن مجوز به آنهایی که تاکنون مجوز نداشته‌اند، مکاتبات را با شیلات کشور شروع کند که ان شاءالله برای همه صیادهای ما مجوز فراهم شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.