سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تأکید بر ضررت تشکیل کمیته تخصصی مستند سازی جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزهگفت: اگر فرماندهان مو عموال انجام این جنایات جنگی در دیوان بین المللی دادگستری محاکمه و مجازات نشوند زمینه برای تکرار این جنایات در آینده باز هم فراهم خواهد شد.

کنعانی: آمریکا یک طرف جنگ در غزه است نه بخشی از راه حل/ دیپلماسی اقتصادی در برابر تحریم‌ها موفق عمل کرده است

قدس آنلاین: ناصر کنعانی اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را نسل کسی، جنایت علیه بشریت و قتل زنان و کودکان در مقابل دیدگان جهانیان با حمایت کشورهای غربی و آمریکا خواند و گفت: فهرست بلند و بالایی از این جنایات وجود دارد از جمله اینکه تا دیروز ۹ هزار و ۷۷۰ نفر شهید هستند. ۷۰ درصد از شهدا و مجروحان زن و کودک هستند. هنوز ۲۶۶۰ نفر از جمله ۱۲۷۰ کودک زیر آوار قرار دارند و شمار مجروحان تا این لحظه ۲۴ هزار و ۸۰۸ نفر است. یک عدد و رقم غیرقابل تصوری است که این رژیم در این یک ماه چه میزان جنایت را مرتکب شده است.

وی با اشاره به بمباران ۱۶ بیمارستان در نوار غزه و خاورج آنها از خدمت رسانی به مردم و مجروحان، اظهار داشت: : ۵۱ درمانگاه از ۷۲ درمانگاه موجود در غزه به دلیل نداشتن سوخت قادر به خدمت رسانی نیستند. ۱۷۵ نفر از کادر درمان و ۳۴ نفر از امدادرسانان در نوار غزه به شهادت رسیدند و آمار خبرنگاران شهید در صحنه غزه براساس آخرین آمار به ۴۶ نفر رسیده است.

کنعانی ادامه داد: میزان مواد منفجره در غزه قدرت انفجاری آن یک و نیم برابر بمب اتمی استفاده شده آمریکا در هیروشیما بود. وسعت غزه ۳۶۰ کیلومتر مربع است. جنایات اسفناکی در غزه در مقابل دیدگان همه جهانیان و با حمایت چند کشور غربی از جمله در حال ارتکاب است و آمریکا با سوءاستفاده از قدرت مانع انجام وظیفه شورای امنیت شده و این شورا و صلح و امنیت بین‌المللی را به گروگان خودش در آورده است.

جهان تهدید اتمی اسرائیل علیه غزه را جدی بگیرد

وی اظهارات یک مقام نظامی رژیم صهیونیستی برای بکارگیری سلاح اتمی علیه غزه را تضعیف کننده نظام منع اشاعه تسلیحات اتمی و بیانگر دسترسی این رژیم به این نوع سلاح دانست و با ابراز تأسف از سکوت کشورهای اروپایی و غربی در برابر این موضوع، افزود:  این تهدید با توجه به رفتار وحشیانه و عصیان گری این رژیم حتما باید از سوی جامعه جهانی مورد توجه قرار بگیرد و به عنوان فوری مورد توجه سازمان ملل و شورای امنیت به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی در دستور کار رسیدگی قرار داده شود زیرا این رژیم این نشان می‌دهد این رژیم در ارتکاب جنایات جنگی هیچ حد و مرزی را قائل نیست و برای حقوق، قوانین و مقررات آمره بین المللی ذره‌ای قائل نیست.

آمریکا زنجیر اسرائیل وحشی را باز گذاشته

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه دولت آمریکا و چند کشور مشخص غربی زنجیر این رژیم وحشی را باز گذاشتند و اینها مسؤول مستقیم جنایات جاری و هرگونه جنایات دیگر رژیم صهیونیستی هستند، گفت: ایران این موضوع را به صورت جدی در دستورکار قرار داده و در این ارتباط برنامه دارد که با سازمان ملل و  دبیرکل سازمان ملل رایزنی و مکاتبه کند و اینکه شورای امنیت را نسبت به مسوولیت خود در این خصوص توجیه کند و این موضوع به صورت جدی به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی در دستورکار سازمان ملل قرار بگیرد.

فرماندهان ارتش اسرائیل باید بخاطر جنایات جنگی محاکمه شوند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امرو خارجه افزود: حتما باید کمیته تخصص حقیقت یاب تخصصی تشکیل شود و افراد و فرماندهانی که در بمباران مردم عادی در غزه دخیل هستند به دیوان بین المللی معرفی و به خاطر ارتکاب جنایات جنگی و نسل کشی مورد محاکمه قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: وزیر خارجه دیروز دومین مکاتبه را دبیرکل سازمان ملل انجام دادند. و دیدگاه ایران را در خصوص تشکیل کمیته مستند سازی جنایات جنگی علیه اسرائیل آغاز گرده. محاکمه نشدن عوامل این جنایات زمینه تکرار آنرا فراهم می‌کند.

کوچاندن مردم غزه نقض قطعنامه های شورای امنیت است

وی کوچاندن مردم شمال غزه را هم مداق دیگری از نقض حقوق بشر و قطعنامه های متعدد شورای امنیت خواند و گفت: امارها نشان می‌دهد 400 هزار نفر از فلسطینی ها هنوز در شمال غزه حضور دارند و حاضر نیستند خانه و سرزمین خود را ترک کنند. این در حالیست که حضور اسرائیل در خاک غزه خلاف قطعنامه های شورای مانیت و غیر قانونی است

آمریکا بخشی از جنگ است نه بخشی از راه حل آن

کنعانی درباره اینکه چرا تهران با مقامات واشنگتن و آمریکا برای توقف جنگ در غزه مذاکره نمی‌کند، تصریح کرد: دولت آمریکا در موضوع بحران مزمن فلسطین بی‌طرف نیست و نشان داده یک طرف و بخش تعیین کننده استمردار این بحران است و این بار هم تمام عیار در تمام حوزه‌های سیاسی و نظامی در کنار اسرائیل است. لذا دولت آمریکا عملا بخشی از این جنگ است نه بخشی از راه حل.

وی افزود: آمریکایی‌ها اگر مسئول نبودند وزیر خارجه شان با جلیقه ضد گلوله از عراق خارج نمیشد و بایدن با هواپیمای چراغ خاموش و شبانه به منطقه نمی‌آمد و شبانه هم خارج نمی شد. آنها مانع از اقدام شورای امنیت علیه ملت فلسطین شده . آنها نه تنها از منظر ما که از منظر جامعه جهانی یک طرف مسئول در جنگ جاری است و باید به افکارع مومی جهان پاسخ دهد و به مسئولتی خود به عنوان عضو دایم شورای امنیت عمل کند.

وی اظهار داشت: ایران مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگری را حق مسلم آنها می‌داند. از منظر حقوق بین‌الملل مبارزه ملتها علیه اشغالگری به رسمیت شناخته شده آرمان ملت فلسطین ادامه خواهیم داد و ما از این حق مشروع ملت فلسطین با صراحت حمایت کردیم و تا زمان تحقق

ما به دوستانمان و گروه‌های مقاومت امر و نهی نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اتهام زنی بلینکن به ایران در مورد دخیل بودن در عملیات حماس هم گفت: اتهام زین به ایران در مسیر تلاشهای آمریکا برای انحراف افکار عمومی از چیزی است که خودشان به عنوان یک طرف جنگ انجام میدهند. جریانهای مقاومت در منطقه مستقل هستند و مستقل عمل می کنند و ایران به دوستانش در منطقه امر و نهی نمی‌کند.

کنعانی در پاسخ به سوال یگری در خصوص امکان و احتمال گسترش جنگ به جبهه های جدید علیه رژیم صهیونیستی هم با تأکید بر اینکه این احتمال کاملا وارد است، گفت:  با حجم و نوع جنایاتی که این رژیم در حال ارتکاب است و با سابقه‌ای که از جنایات و تهدید این رژیم علیه کشورهای و به راه انداختن 20 جنگ علیه کشورهای منطقه و اینکه این رژیم همچنان بخش‌هایی از خاک سوریه و لبنان را تحت اشغال دارد و پشتوانه بسیاری از اقدامات و تحرکات تروریستی در منطقه بوده قابل پیش بینی است که همه دولت‌ها و ملت‌های منطقه با نسبت‌های متفاوت این رژیم را تهدیدی علیه خود تلقی می‌کنند.

تصویب همه پیشنهادهای اقتصادی ایران در نشست شانگهای

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین  درباره تحریم جدید مصوب شده در کنگره آمریکا برای محدود کردن فروش نفت و تجارت خارجی کشرمان و تأثیر آن بر مبادلات تجاری ایران به تشریح دستاوردهای دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم پرداخت و گفت:  موضوع توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها جزو اولویت‌های دولت است و در این زمینه هیچ غفلتی انجام نمی‌شود.

وی افز.و: در کلیه تحرکات و نشست های دو و چند جانبه دیپلماتیک در همه سطوح موضوع گشایشهای اقتصادی و توسعه روابط خارجی اقتصادی از اواویت‌های اساسی است کما اینکه در اجلاس اخیر  نخست وزیران سازمان همکاریهای اقتصادی شانگهای در قرقیزستان هم این اولویت در دستور کار بود و در مصوبات آن و هم ابتکارهایی که ایران برای توسعه همکاریهای اقتصادی را مد نظر داشت موردت وجه قرار گرفت از جمله دو پیشنهاد مهم برای توسعه تجارت دیجیتال و ارتباط تجار  و مشتریان و روشندگان کالا به صورت آنلاین که هر دو به تصویب رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: علاوه بر این دو پیشنهادی که ایران برای میزبانی نشست وزرای صنایع و تشکیل کارگروه سرمایه گذاری کشورهای عضو سازمان شانگهای ارائه کرد  نیز مصوب شد. اینها نشان دهنده موفقیت و اهتمام ایران به ارتقای مناسبات تجاری با دیگر کشوها است. در کمیسیون های مشترک با کشورهای دیگر هم این موضوع به جد دنبال می شود. 

به تحریم های بی‌اثر آمریکا توجه نمی‌کنیم

کنعانی تصریح کرد:  ایران در این زمینه کاملا فعال و موفق بوده و علی رغم تحولات منطقه به اتفاق های بی‌اثر  مثل تحریم های آمریکا توجه نخواهد کرد.

موضوع مهاجران باید با مشارکت طالبان تدبیر شود

این دیپلمات ارشد کشورمان در تشریح موضع تهران در خصوص اخراج مهاجران افغانستانی از کشور پاکستان و احتمال هجوم آنها به سوی کشورمان، همچنین مذاکرات صورت گرفته با هیئت اعزامی طالبان به تهران در این خصوص گفت: موضوع آوارگان افغانستانی موضوعی است که نتیجه سال‌ها اقدامات متجاوزانه و اشغالگرانه خارجی و 20 سال اشغالگری رژیم آمریکا در افغانستان است و با وضعیت بغرنج اقتصادی و معیشتی و تخریب زیرساخت‌های افغانستان مردم این کشور مجبور شدند تحت شرایط سخت برای پیدا کردن شرایط بهتر برای زندگی ولو موقت سرزمین و وطن خود را ترک کنند. لذا ایران به این موضوع به عنوان موضوعی انسانی نگاه کرده و در این چارچوب با این مسأله تعامل کرده است.

وی با اشاره به اینکه رسیدگی به موضوع مهاجران افغانستانی یک مسئولیت بین‌المللی است، اضافه کرد: بیش از ه طرفی دولت آمریکاست که باید غرامت و هزینه این مهاجران را بدهد. با این حال این موضوع محل گفت‌وگوی ما با مقامات افغانستان بوده است و دیروز در نشستی که در وزارت خارجه انجام شد این موضوع مطرح شد که لازم است موضوع مهاجران مدیریت و تدبیر شود.

وی گفت: شرایط در افغانستان باید به گونه‌ای رقم بخورد که مهاجران به وطن خود بازگردند و در حوزه داخلی ما به دلیل جمعیت زیاد آوارگان در ایران باید با تبادل نظر مشترک اقداماتی انجام شود که مشکلات ناشی از آن کاهش یابد و موانع بازگشت آنها به وطنشان در افغانستان برطرف شود.

اتفاق نظر تهران و کابل در مورد استفاده از کریدورهای ترانزیت و بندر چابهار

کنعانی درباره جزئیات مذاکرات هیئت اقتصادی طالبان در تهران و موضوع ایجاد توازن میان مطالبان و نیازهای افغانستان و دولت طالبان با مطالبات ایران از این حکومت موقت هم اظهار داشت: موضوع گفتگوهای دیروز عمدتا متمرکز بر موضوعات اقتصادی بود با توجه به ترکیب هیئت افغان. روابط اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان دیرپا و در هم تنیده است و به رغم شرایط سخت افغانستان دولت ایران همواره شریک اول تجاری افغانستان بوده و رفت و آمد مقامات اقتصادی در سطوح مختلف در راستای تحکیم این روابط دیرپا بوده.

وی با بیان اینکه اما موضوعات مهم دیگری هم در مناسبات دو کشور وجود دارد. موضوعات مرزی حق آبه و کنسولی  و همه این موارد در گفتگو ها مد نظر هست. در این گفتگو ها مسئله حق آبه و مسایل مرزی مطرح شد، افزود: درگیری ها و برخی رخدادهای ناگوار مرزی که در ماه‌های گذشته وجود داشت، دیدیم که در سایه تبادل نظر و اتفاق نظری که شکل گرفت تا از آن جلوگیری شود ماه‌هاست که رخ نداده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور خاطرنشان کرد: در مورد فعال سازی گذرگاه های تجاری هم مذاکرات خوبی شد و اتفاق نظر وجود دارد و در مورد استفاده از کریدور های ترانزیتی و بنادر ایران هم گفتگوهای خوبی صورت گرفت. در مجموع اغلب ابعاد و موضوعات مهم مناسبات دو کشور در سطوح مختف مورد نظر و اهتمام است.ما نمی‌توانیم بین دو کشور دیوار بکشیم هدف ما شکل گیری شرایط بهتر اقتصادی و سیاسی در داخل افغانستان و کمک به مردم این کشور است.

قصدی برای محدودکردن اختیارات وزارت خارجه وجود ندارد

کنعانی در واکنش به سوالی درباره مصوبه مجلس در برنامه هفتم و اختیار دادن به برخی دستگاه ها برای مستقل عمل کردن از وزارت امور خارجه نیز گفت: بر اساس قوانین بالادستی دستگاه دیپلماسی مسئول اجرای سیست خارجی و تنظیم کننده روابط خارجی است و در این زمینه تردیدی نیست و هیچ قصدی برای محدود کردن وظایف و اختیارات مصرح دستگاه دیپلماسی وجود ندارد. در مورد برنامه هفتم دیدگاه‌هایی وجود دارد و ما هم دیدگاه‌های خودمان را مطرح کرده‌ایم و در راستای تنظیم روابط بین دستگاه‌های دولتی این موضوع در حال پیگیری است و هیچ قصدی برای محدود کردن اختیارات وزارت امور خارجه در حوزه روابط خارجی وجود ندارد.

شرط مبادله و آزاد سازی اسرا

وی در خصوص امکان مبادله اسرا به ویژه اتباع دیگر کشورها با توجه به سفر هنیه به تهران و میناجیگری کشورمان در این خصوص هم با بیان اینکه این موضوع از ما و قطر به دفعات خواسته شده و آنرا با آقای هنیه و مقامات حماس مطرح کرده‌ایم و انها هم با نگاه انساندوستانه موافقند، گفت: مسئله اینست که در شرایط موجود و بمبارانها این امکان وجود ندارد.

وی افزود: وقتی 60 اسیر رژیم صهیونیستی در بمباران‌ها کشته شده اند واین رژیم به نظامینان خودش رحم نمی کند و حتی به امبولانس ها و زخمی هاه م حمله می کند چگونه می توان اسرا و زندانیان را مبادله یا آزاد کرد؟.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.