رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با تشریح جزئیات پرداخت مالیات صاحبان مشاغل خانگی، هدفگذاری ایجاد اشتغال در حوزه مشاغل خانگی برای سال ۱۴۰۲ را ۱۵۰ هزار شغل عنوان کرد و گفت: سال قبل بیش از ۱۰۳ هزار شغل خانگی ایجاد و ۲۱۸ مجوز مشاغل خانگی صادر کردیم.

رشته‌های جدید جایگزین رشته‌های فاقد بازار می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، آزیتا همتیان با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بانک رفاه کارگران و بانک قرض الحسنه مهر ایران در چهل و هشتمین نشست ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفت: در حوزه مشاغل خانگی طی دو سال گذشته در راستای آنچه که از سال ۱۳۸۹ در قانون مشاغل خانگی دیده شده به دلیل نوع نگاه و حمایت دولت سیزدهم به این مقوله و همچنین جامعه هدف ما که زنان هستند رشد و شکوفایی خوبی را شاهد بودیم.

وی افزود: خوشبختانه گام اول در راستای تسهیل‌گری صدور مجوزها برداشته شد و برنامه عملیاتی ما تا پایان سال بحث توسعه بازار محصولات مشاغل خانگی است که در این راستا تلاش کردیم در جلسه قبلی ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تفاهم‌نامه‌ای را با دو بانک به امضا برسانیم تا هرچه سریع‌تر با کمک این دو بانک تسهیلات لازم را برای متقاضیان فراهم کنیم.

همتیان که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت،‌ تصریح کرد: درصددیم که در قالب این تفاهم‌نامه در راستای طراحی سکوی فروش و خرید تضمینی محصولات تولیدی از ابزارهای مالی این دو بانک هم برای تولید کنندگان و هم خریداران خرد و عمده استفاده کنیم.

تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد رشته‌های خانگی نزدیک به ۳۵۸ رشته بود که اکنون به ۵۱۲ رشته رسیده و در جلسه قبلی ستاد ساماندهی مشاغل خانگی ۱۰۰ رشته جدید مصوب شد.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با بیان اینکه در حوزه توسعه مشاغل خانگی و افزایش و کاهش رشته‌های خانگی نیازمند تمرکز و کار بیشتر هستیم، اظهار کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۵۸ رشته خانگی داشتیم که اکنون به ۵۱۲ رشته رسیده و در جلسه قبل ستاد نیز ۱۰۰ رشته جدید را مصوب کردیم که مطابق با فعالیت‌هایی است که در سایر کشورها در ردیف رشته‌های مشاغل نو قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به حمایت مالی از متقاضیان مشاغل خانگی گفت: یکی از مدل‌های حمایت ما بحث تسهیلاتی است که اختصاص می دهیم. همه ساله بانک مرکزی اعتبارات مورد نیاز را در اختیار ما می‌گذارد و ما آن را در استان‌ها توزیع می‌کنیم اما یکی از وظایف ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان‌ها این است که بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای بررسی می‌کنند و رسته‌هایی که جدید و نو است و قابلیت توسعه دارد شناسایی و متقاضیان را به این سمت سوق می دهند.

به گفته همتیان بسیاری از رشته‌ها ممکن است بازار نداشته و در برخی استان‌ها اشباع شده باشند که باید با یکسری رسته‌های جدید جایگزین شوند و به پایدارسازی برسند.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی از انجام نظارت‌های پسینی و پیشینی در خصوص صاحبان کسب و کارهای خانگی خبر داد و گفت: در حال حاضر افراد متقاضی می‌توانند از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور، مجوزها را به صورت آنی دریافت کنند و از طریق مراجعه به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان خود در سامانه درخواست تسهیلات را به ثبت برسانند. همچنین از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و ادارات تابعه آن در شهرستان‌ها آموزش‌های مهارتی لازم را ببینند و گواهینامه مهارتی دریافت کنند.

وی درعین حال درباره پرداخت مالیات از سوی صاحبان مشاغل خانگی تاکید کرد: مالیات یک مسئولیت تضامنی است و طبق ماده قانون در جایی لحاظ شده که باید پرداخت شود ولی در حوزه مشاغل خانگی آنچنان مالیاتی شامل حال افراد نمی‌شود؛ مهم این است که تا قبل از پایان سال مالیاتی، خوداظهاری را از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی تکمیل کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.