صبح روز گذشته بود که حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در نشست مطبوعاتی مشترک با محمد شیاع السودانی با قدردانی از تلاش‌های عراق در عرصه‌های همکاری میان دو کشور در حوزه مسائل امنیتی از همت و تلاش آقای السودانی برای اجرای تکمیل خط ریلی شلمچه-بصره تشکر کرد.

سفیر سابق ایران در بغداد از ابعاد سفر السودانی به تهران می‌گوید؛ تلاش عراق برای میانجی‌گری در قضایای فلسطین

به گزارش قدس قدس آنلاین، شیاع السودانی نخست وزیر عراق نیز گفت: شاهدیم گام‌های عملی در سال جاری در مورد خیلی از پرونده‌هایی که میان دو کشور وجود دارد، برداشته شده است. پرونده‌هایی که سالیان سال و دهه‌ها متوقف بود. به لطف خدا شاهدیم کمیته امنیتی میان ایران و عراق موفق شد به تعهدات خود درخصوص مناطق مرزی و اماکنی که در مرز تنش ایجاد می‌کرد، عمل کند و این تنش‌ها را از بین ببرد.

وی افزود: در عین حال توانستیم هرآنچه که ممکن است به امنیت ایران خدشه وارد کند را کنترل کنیم.

دکتر رئیسی هم در این دیدار تأکید کرد هرچه سریع‌تر باید بمباران‌ها در غزه قطع و آتش‌بس اعلام شود و به مردم مظلوم و مقتدر غزه کمک‌رسانی انجام گیرد. السودانی هم اعلام کرد جامعه و نهادهای بین‌المللی در انجام وظایف و تعهداتشان ناکام بوده‌اند.

در همین حال برخی کارشناسان معتقدند هدف سفر شیاع السودانی ابلاغ پیام آمریکا درباره جنگ غزه به تهران است.

حسن دانایی‌فر، سفیر پیشین ایران در عراق به خبرنگار ما می‌گوید: «سفر آقای سودانی به تهران در دو سطح قابل بررسی است: سطح اول، تقویت روابط دوجانبه تهران – بغداد است که در این سفر مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است. سطح دوم موضوعات منطقه‌ای است. عراق، بسیار علاقه‌مند است در موضوعات منطقه‌ای نقش و جایگاه قبلی خود را بدست بیاورد. این مسئله روندی است که در ۱۰سال گذشته توسط نخست وزیرهای پیشین شروع شده است. حیدرالعبادی پس از ماجرای داعش، بعد از او عادل عبدالمهدی و سپس مصطفی الکاظمی تلاش کردند عراق را به‌عنوان یک کشور فعال در منطقه و بین‌الملل نشان دهند. به‌عنوان مثال در موضوع روابط ایران و عربستان، عراق قبل از هر کشوری تلاش خود را برای از سرگیری روابط تهران-ریاض در دستور کار خود قرار داده است. در شرایط کنونی نیز برای نزدیک شدن روابط ایران با اردن و مصر در حال تکاپو است».

این کارشناس مسائل منطقه می‌افزاید: «هم منافع عراق و هم دستاوردهای برون مرزی که این کشور بدست خواهد آورد او را مجاب می‌کند به عنوان کشوری مؤثر در تحولات منطقه‌ای حضور داشته باشد. بنابراین طبیعی است نخست وزیر فعلی در همین راستا با جدیت بیشتری وارد پرونده منطقه شود. پرونده‌ای مانند فلسطین که هم از نظر انسانی و هم اسلامی انگیزه‌ها را برای اثرگذاری، قوی‌تر می‌کند. در همین راستاست که عراق به موازات کشورهایی نظیر قطر، علاقه‌مند است نقش‌آفرینی کند؛ آن هم در پرونده‌ای که یک طرف آن حماس و حزب الله هستند. بغداد با حماس تا حدودی روابطی مستقیم دارد و با حزب‌الله هم از طریق جمهوری اسلامی ایران مرتبط است».

وی در انتها تأکید کرد: «نقش گروه‌های مقاومت در عراق نیز بسیار مهم است، این عوامل نخست‌وزیر عراق را واداشته تا سفر منطقه‌ای خود را به منظور سروسامان دادن به اوضاع کنونی انجام دهد، اما اینکه آیا از جانب آمریکایی‌ها پیامی دارد یا خیر باید گفت با توجه به اینکه بارها پیام‌هایی از طرف آمریکا از کانال‌های مختلف به ایران رسیده است، ممکن است این‌بار نیز پیام آمریکا از طریق السودانی به ایران منعکس شده باشد».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.