بر اساس گزارش‌ها در دو سال دولت سیزدهم ۶۷۱۷ نفرـ دوره آموزش مهارتی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به افراد دارای معلولیت در کشور ارائه شده است.

ارائه بیش از ۶۷۰۰ دوره آموزش مهارتی به معلولان در دو سال دولت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، در حال حاضر افراد دارای معولیت به واسطه نداشتن مهارت‌های حرفه‌ای و عدم تأمین منابع مالی برای گذران زندگی خود و خانواده بیش از سایر افراد جامعه در معرض انواع آسیب‌های فردی و اجتماعی قرار دارند. این مساله زمانی به اوج خود می‌رسد که معلولان به دلیل فقدان مهارت‌های شغلی ناچار به انجام کارهای در سطح پایین یا تن دادن به امور بدون آتیه می‌شوند که می‌تواند زمینه بهره‌کشی‌های مختلف از آنها را فراهم کند.

بر همین اساس آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به عنوان آموزش‌هایی که ابعاد کاربردی و مهارتی آنها نسبت به ابعاد نظری از اهمیت بیشتری برخوردار است یکی از پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری‌های جوامع برای توسعه فردی و اجتماعی معلولان تلقی می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای کلید توانمندسازی شغلی معلولان است و به این منظور تربیت نیروی کاردان و کارآفرین ماهر در جامعه معلولان و بکارگیری آنها در بازار کار از محورهای اساسی توانمندسازی معلولان و اشتغالزایی آنها به شمار می‌رود.

توصیه نامه سازمان بین المللی کار نیز درباره توانبخشی حرفه‌ای بر ذکر این مساله تاکید دارد که باید به افراد ناتوان فرصت داده شود تا به شغلی مناسب با توانایی خود دست یابند و به جای ناتوانی به توانایی‌ها و ظرفیت‌های شغلی افراد توجه شود.

بر اساس گزارش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای طی شش ماهه نخست امسال ۲۷۴۸ نفرـ دوره آموزش مهارتی رایگان به معلولان در سراسر کشور ارائه شده که از این تعداد ۱۷۷۳ نفر را زنان و ۹۷۵ نفر را مردان تشکیل می‌دهند.

ارائه بیش از ۶۷۰۰ دوره آموزش مهارتی به معلولان در دو سال دولت

این آموزش‌ها به معلولان جسمی‌، حرکتی، ناشنوایان، نابینایان و کم توانان ذهنی آموزش پذیر ارائه شده است. همچنین در دو سال دولت سیزدهم ۶۷۱۷ نفرـ دوره آموزش توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به معلولان ارائه شده است.

نظام‌نامه آموزش مهارتی افراد داراری معلولیت در سال ۱۳۹۸ ابلاغ شد و در حال حاضر ۲۰۰ کارگاه آموزشی فعال در سطح کشور در رشته‌هایی همچون حسابداری،‌ بسته‌بندی و بازاریابی، فروش محصولات تولیدی، نقاشی سیاه قلم و آرایشگر و پیرایشگر مردانه وجود دارد.

یکی از چالش‌های ارائه آموزش مهارتی به معلولان عدم تجهیز کارگاه‌های ویژه معلولان به ویژه نابینایان و ناشنوایان است که در همین راستا اجرای طرح دپارتمان تخصصی توانمندسازی مهارتی افراد دارای معلولیت در دستور کار قرار گرفته است.

در راستای مهارت‌افزایی معولان، در سال ۱۳۹۵ با مشارکت خیرین مرکز ویژه آموزش معلولان مشهد تاسیس شد که برای ۱۲۲ نفر ـ دوره آموزش مهارتی ارائه شده است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر ۱۹ گروه، جامعه هدف سازمان فنی و حرفه‌ای در ارائه آموزش‌های مهارتی هستند که معلولان و افراد دارای معلول یکی از گروه‌های هدف این سازمان به شمار می‌روند. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متولی ارائه آموزش‌های مهارتی غیررسمی دولتی و خصوصی است و در حال حاضر وجود ۶۵۸ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی، بیش از ۴۸۰۰ کارگاه آموزشی، ‌۲۱ هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد فعال و ۵۰۰۰ مربی فنی و حرفه‌ای از جمله ظرفیت‌های این مجموعه به شمار می‌رود که در قالب ۱۱ هزار و ۵۰۰ استاندارد به شاغلین بنگاه‌های اقتصادی و کارجویان در حوزه‌های کشاورزی، خدمات، صنعت و فرهنگ و هنر آموزش مهارتی ارائه می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.