سوالی که ذهن اکثر مردم خوزستان را به خود درگیر کرده است، چاره‌اندیشی موضوع آلودگی هوا در این استان و برخورد نشدن با متخلفانی که تخلف آن‌ها محرز و آشکار است.

خنجر آلودگی هوا بر گلوی مردم‌ خوزستان/ چرا با متخلفان برخورد نمی‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، آلودگی هوا مسئله‌ای است که به عنوان یک تهدید جدی برای  سلامتی انسان‌ها و محیط زیست تلقی می‌شود. در دهه‌های اخیر، با مزید شهرنشینی، صنعتی شدن و رشد روزافزون جمعیت، آلودگی هوا به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است.

برخی شهرها با میزان آلودگی هوا بسیار بالا روبرو هستند که به عوارض جدی برای سلامتی افراد و بافت‌های شهری خود منجر می‌شود. بنابراین، تلاش برای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت آن امری بسیار حیاتی و ضروری است.

آلودگی هوای خوزستان، یکی از مسائل جدی و رو به افزایش در این استان است. علاوه بر عواملی مانند ترافیک ناشی از روزمره‌ها، فعالیت صنایع نیز از عوامل اصلی آلودگی هوای اکثر شهرهای خوزستان است. روزهای آلوده خوزستان در حالی رو به افزایش است که این استان با گرد و غبارهای داخلی و خارجی نیز سال‌هاست که دست و پنجه نرم می‌کند.

یکی از صنایعی که در اهواز و برخی دیگر از شهرهای خوزستان واقع شده و نقش بسزایی در آلودگی هوا ایفا می‌کند، صنعت فولاد است. این صنعت دارای فرایندهای تولیدی گوناگون است که منجر به آلاینده‌هایی همچون ذرات معلق ، گازهای سمی و ذرات فلزی می‌شود. خنک‌کاری پخت فولاد و استفاده از سوخت‌های فسیلی باعث انتشار مواد آلاینده از شیمیایی‌های سنگین می‌شود که به طور مستقیم بر کیفیت هوای اطراف تأثیر می‌گذارد.

با افزایش تعداد واحدهای صنعتی و افزایش نیروی کار در این شهر، مصرف سوخت، انتشار آلاینده‌ها و آلودگی هوا نیز افزایش یافته است. در برخی اوقات، غبارهای فولادکاری در هوا حاکم می‌شود و باعث ایجاد مه‌های زرد رنگ و ته مانند می‌شود که این وضعیت بر سلامتی اهالی اهواز و محیط زیست شهر تأثیر گذاشته است.

تاثیرات پتروشیمی‌ها 

پتروشیمی‌ها در استان خوزستان، به عنوان یکی از مناطق صنعتی مهم، تأثیر زیادی بر آلودگی هوای این منطقه دارند.

انتشار ذرات معلق: تولیدات پتروشیمی‌ها می‌تواند باعث انتشار ذرات معلق مانند گرد و غبار، نیترات‌ها و سولفات‌ها شود. این ذرات معلق می‌توانند باعث کاهش کیفیت هوا، مخصوصاً در مناطقی با دما و رطوبت بالا وجود دارند.

آلاینده‌های شیمیایی: پراکنده کننده‌ها و آلاینده‌های شیمیایی که در فرآیندهای تولید پتروشیمی تولید می‌شوند، می‌توانند در هوا منتشر شوند و به آلودگی هوا در منطقه بیافزایند. برخی از آلاینده‌های متداول شامل بنزن، SO2، NOx و CO2 هستند.

انتشار گازهای گلخانه‌ای: پتروشیمی‌ها از طریق عملیات فرآیندی خود می‌توانند به افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای مانند CO2 مساهمت کنند. این گازها می‌توانند به تغییرات آب و هوا و گرمایش جهانی را تشدید کنند.

این موارد تنها جزئی از تاثیرات صنایع پتروشیمی مستقر در خوزستان است که متأسفانه شاید تنها آورده این صنایع برای مردم خوزستان آلودگی‌های ناشی از فعالیت پتروشیمی‌هاست.


آتش سوزی تالاب هورالعظیم 

در دو سه ماه اخیر آتش سوزی تالاب هورالعظیم در بخش عراقی مزید بر علت آلودگی هوای خوزستان شده است به گونه‌ای که دود ناشی از آتش سوزی نه تنها در اهواز بلکه اکثر شهرهای خوزستان را فرا می‌گرفت و مشکلات جدی را برای شهروندان ایجاد می‌کرد.

آتش سوزی تالاب هورالعظیم باعث تولید مقدار زیادی دود و آلاینده‌ها می‌شود که به صورت پخش و انتشار در هوا قرار می‌گیرند. این دود حاوی مواد آلی و معدنی است که می‌تواند ذرات معلق، گازهای سمی و ذرات فلزی را در هوا افزایش دهد.

احتراق تالاب هورالعظیم ممکن است باعث تغییر کیفیت هوا در اطراف آن شود. مواد آلاینده مانند گرد و غبار، آلاینده‌های آلی و شیمیایی به هوا اضافه می‌شوند و باعث ایجاد آلودگی هوا می‌شوند.

آلودگی هوای ناشی از آتش سوزی تالاب هورالعظیم تأثیرات خطرناکی بر سلامت افراد در منطقه داشته باشد. ذرات معلق و گازهای سمی مانند اکسیدهای نیتروژن و دی‌اکسید کربن می‌توانند عوارضی از جمله التهاب ریه، اختلال در تنفس و افزایش خطر بیماری‌های قلبی را در افراد آلوده شده ایجاد کنند.

آمار مراجعه بیماران دارای مشکلات تنفسی در چند روز اخیر

دکتر میثم معزی سرپرست معاونت  پدرمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این باره اظهار کرد: اخیرا آمار مراجعات تنفسی به مراکز درمانی استان خوزستان رشد چشمگیری داشته و عمده این مراجعات مربوط به گروه سنی پرخطر و افراد دارای بیماری زمینه‌ای بوده است.

وی افزود: مراجعه بیماران مبتلا به عوارض تنفسی از اواخر شهریورماه امسال در خوزستان روند صعودی داشته است در حالی که در ۲ هفته اخیر آمار مراجعان ثابت مانده است.

معزی ادامه داد: سال گذشته و در بازه زمانی یک ماه  ۲۵ هزار کودک زیر ۱۲ سال به دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان‌های استان مراجعه کرده‌اند. این میزان مراجعه، بار سنگینی را بر کادر درمان تحمیل کرده است.

در روزهای گذشته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز از مراجعه هزار نفر در هفته‌ی گذشته با مشکلات قلبی و تنفسی ناشی از آلودگی هوا خبر داده بود.

آلودگی هوای اهواز منجر به افزایش شدید بیماری‌های تنفسی در میان کودکان شده است که نیازمند توجه جدی مسئولان بهداشتی کشور و استان است.

صدور اخطاریه برای صنایع

فرهاد قلی‌نژاد معاون محیط زیست انسانی اداره ‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان به وضعیت آلودگی هوا در روزهای اخیر اظهار کرد: در خوزستان به دلیل توسعه صنعتی و وجود شهرهای بزرگ مانند کلانشهر اهواز شاهد این شرایط هستیم اما طبق قانون هوای پاک، همه صنایع ملزم به رعایت استانداردهای زیست محیطی هستند و باید خروجی‌هایشان به سیستم‌های کنترل مجهز باشد.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین صنایع نفت ملزم به اجرای پروژه‌های خاموشی فلرها هستند. از شهروندان نیز می‌خواهیم با استفاده کمتر از خودروهای شخصی و تک سرنشین، کمک کنند تا هوای پاک‌تری در خوزستان داشته باشیم.

معاون محیط زیست انسانی اداره ‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد: با توجه به اینکه معمولا در نیمه دوم سال سکون هوا رخ می‌دهد شاهد تجمع آلاینده‌ها در شهرهای بزرگ و صنعتی استان خوزستان هستیم و در هفته گذشته در چند روز مداوم شاهد ایجاد شرایط ناسالم در شهرهای پرجمعیت از جمله اهواز بودیم.

وی تصریح کرد: با توجه به بارندگی روز یکشنبه، شرایط هوا بهتر شده و روز دوشنبه نیز شرایط بیشتر شهرها قابل قبول بوده است اما برای تداوم این هوا باید همه دستگاه‌های اجرایی همکاری و صنایع الزامات را رعایت کنند.

قلی‌نژاد خاطرنشان کرد: از سوی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خوزستان نظارت‌های لازم بر فعالیت صنایع انجام و اخطاریه‌های لازم صادر شده است. امیدواریم علاوه بر این کارها، با همکاری همه دستگاه‌ها و صنایع، هوای بهتری برای مردم داشته باشیم.

وی اضافه کرد: اگر صنایع، الزامات را رعایت کنند و بتوانیم طرح‌های ترافیکی و همچنین طرح جامع کاهش آلودگی هوا را اجرایی کنیم قطعا روزهای بیشتری در شرایط پاک خواهند بود.

چرا؟ 

اما سوالی که ذهن اکثر مردم خوزستان را به خود درگیر کرده است چاره‌اندیشی موضوع آلودگی و برخورد نشدن با متخلفانی که تخلف آن‌ها محرز و آشکار است.

در اکثر استان‌های کشور با افزایش آلاینده‌های موجود در هوا فعالیت مدارس و ادارات تا خروج از وضعیت ناسالم و خطرناک متوقف می‌شود و جلسات اضطراری برای این موضوع تشکلیل می‌شود اما چرا حتی تعطیلی ادارات، مدارس و سایر مراکز که عملا ساده‌ترین راه هست و به پاک کردن صورت مسئله شباهت دارد نیز اتفاق نمی‌افتاد؟

آیا فعالیت صنایع و پتروشیمی‌ها بدون اصلاحات زیست محیطی بر جان و سلامت مردم اولویت دارد؟

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.