مجلس نمایندگان آمریکا، در اقدامی عجیب، در ادامه حمایت‌های بی پروایی این کشور از تجاوز صهیونیست‌ها به غزه، تنها نماینده فلسطینی-آمریکایی کنگره را توبیخ رسمی کرد!

نقره داغ آزادی بیان / تنها نماینده فلسطینی تبار کنگره آمریکا به دلیل حمایت از غزه توبیخ شد!

مجلس نمایندگان آمریکا، در اقدامی عجیب، در ادامه حمایت‌های بی پروایی این کشور از تجاوز صهیونیست‌ها به غزه، تنها نماینده فلسطینی-آمریکایی کنگره را توبیخ رسمی کرد! جمهوری‌خواهان و همچنین برخی از دمکرات‌ها، با تصویب قطعنامه‌ای، رشیده طلیب، را تنها به دلیل اظهاراتش درباره جنگ غزه و حمله به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بابت حمایت وی از «نسل‌کشی» فلسطینیان، اینگونه محاکمه و بزاخواست کردند. قطعنامه پیشنهادی «ریش مک کورمیک» جمهوری خواه با ۲۳۴ رای مثبت در برابر ۱۸۸ رای منفی به تصویب رسید و نکته قابل توجه در رای گیری جدید، پیوستن ۲۲ عضو دموکرات و هم حزبی طلیب به این قطعنامه بود.

طرح مذکور مدعی شده است که طلیب «درباره عملیات هفتم اکتبر ۲۰۲۳ حماس علیه اسرائیل، روایت‌های دروغین ترویج داده و خواستار ویران کردن اسرائیل شده است!» به گزارش شبکه «سی‌بی‌اس نیوز»، تصویب قطعنامه علیه تنها عضو فلسطینی تبار مجلس نمایندگان آمریکا در شرایطی صورت گرفت که هفته گذشته قطعنامه پیشنهادی دیگری برای محکوم کردن او به تصویب نرسیده بود.

در قطعنامه محکومیت نماینده فلسطینی تبار، به اقدام اخیر او در انتشار یک ویدئو از تظاهرات اخیر در میشیگان اشاره شده که در آن حاضران، ضمن محکوم کردند حملات رژیم صهیونیستی به غزه، شعار می‌دهند: «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد». این ویدئو واکنش‌های گسترده حامیان رژیم صهیونیستی و رسانه‌های نزدیک به این رژیم در آمریکا را به دنبال داشت و آنها ادعا کردند که رشیده طلیب با انتشار این شعار، خواستار نابودی رژیم صهیونیستی شده است. طلیب اما در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: از رودخانه تا دریا، همه مشتاقانه خواستار آزادی، حقوق بشر هستند نه مرگ، ویرانی و نفرت.»

Rashida Tlaib's defense of 'from the river to the sea' draws rebukes

مردم فلسطین دور ریختنی نیستند!

توبیخ رسمی معادل اخراج از مجلس نمایندگان نیست اما در مقایسه با توبیخ کتبی، جدی‌تر است. توبیخ کتبی معمولاً به صورت خصوصی ابلاغ شده و چندان جدی نیست اما توبیخ رسمی، علنی و عمومی است و نماینده مورد نظر مجبور خواهد شد تا برابر تمام نمایندگان حاضر شده و متن قطعنامه را بشنود.

هفته گذشته، مجلس نمایندگان آمریکا تلاش برای محکوم کردن نماینده فلسطینی آمریکایی کنگره را رد کرد. پیشنهاد برای محکومیت طلیب از سوی «مارجری تیلور گرین» نماینده راست افراطی کنگره ارائه شده بود و با ۲۲۲ رای مخالف در برابر ۱۸۶ رای موافق متوقف شد.

رشیده طلیب که نماینده میشیگان در مجلس نمایندگان آمریکا است، از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه، خواستار آتش بس شده و از مواضع جو بایدن رئیس‌جمهور دموکرات این کشور در قبال فلسطینیان به شدت انتقاد کرده است. وی بعد از تصویب قطعنامه اخیر، در صحن این مجلس یک سخنرانی احساسی انجام داد و اعلام کرد که اظهارات اش علیه دولت حاکم بر رژیم صهیونیستی است. وی با تقبیح مواضع همکاران خود در مجلس نمایندگان آمریکا به دلیل عدم حمایت از درخواست آتش بس جنگ در غزه افزود: «من نمی‌توانم باور کنم که مجبورم این را بگویم: مردم فلسطین دور ریختنی نیستند. ما هم شبیه به هر کس دیگر، انسان هستیم». طلیب نتوانست درد و غم خود را برای فلسطینیان تحمل کند و برای لحظاتی با بغض و صدایی لرزان تلاش کرد رنج مردم فلسطین را بیان کند. وی بعد از همدردی و کمک «ایلهان عمر» و یکی دیگر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا توانست نطق خودش را ادامه دهد.

این عضو فلسطینی تبار مجلس نمایندگان آمریکا که زاده کرانه باختری است، افزود: «شهر من، مادر بزرگ من شبیه به همه فلسطینیان فقط می‌خواهد یک زندگی همراه با آزادی و شان انسانی داشته باشد، زندگی که همه ما سزاوار آن هستیم. آقای رئیس! صحبت کردن برای نجات دادن جان انسان‌ها بدون توجه به اعتقاداتشان و قومیت آنها نباید در این صحن اقدامی چالشی باشد. گریه‌ها و فریادها برای کودکان فلسطینی و اسرائیلی برای من تفاوتی ندارد (اما) چرا؟ من متوجه نمی‌شوم چرا که فریادها و گریه‌های فلسطینیان برای همه شما فرق دارد؟ آقای رئیس! ما نمی‌توانیم وجه مشترک انسانیتمان را از دست بدهیم».

طرح عجیب وزیر ترامپ!

اما همزمان با این جار و جنجال در مجلس نمایندگان، رونمایی از طرح جنجالی وزیر پیشین در دولت دونالد علیه فلسطینی ها وحشت جامعه مسلمان آمریکا را برانگیخته است. به گزارش «هاف پست»، «رایان زینک» در انعکاس طرح رئیس جمهور سابق این کشور مبنی بر «ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک آمریکا» از طرحی حمایت کرد که به موجب آن فلسطینی‌ها از سفر به ایالات متحده منع شده و هر گونه روادید صادر شده برای آنها از تاریخ اول ماه اکتبر به بعد هم لغو شود.

زینک پیش از عضویت در مجلس نمایندگان آمریکا، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به عنوان وزیر کشور وی انتخاب شده بود. برخی از نمایندگان دموکرات کنگره به طرح زینک شدیدا اعتراض و آن را نشانه «تعصب شدید» عنوان کرده‌اند. رشیده طلیب»، «ایلهان عمر»، «آندره کارسون» از جمله دموکرات‌های مخالف این طرح هستند و در بیانیه‌ای عنوان کرده‌اند که لایحه پیشنهادی زینک نشان دهنده استفاده از قدرت کامل دولت برای هدف قرار دادن و آزار و اذیت یک قوم یا ملیت خاص و به معنای فاشیسم و تعصبات شدید است.

هر سه نماینده در واکنش به پیشنهاد ارائه شده عنوان کردند که این لایحه می‌تواند قانون اساسی آمریکا را به کلی نقض کند و به طور غیرقانونی زندگی صدها هزار مهاجر فلسطینی را که در جامعه آمریکا زندگی کرده و به آن کمک می‌کنند، نابود سازد. با این حال زینک پس از ابراز مخالفت‌های شدید به اظهارات نژادپرستانه زینک، وی از موضع خود کوتاه آمده و گفته است که طرح پیشنهادی کاملا نمادین بوده و هیچ شانسی برای تبدیل شدن به قانون ندارد. وی هدف از ارائه این طرح را برجسته سازی نقاط ضعف در قوانین مهاجرتی آمریکا عنوان کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.