۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
کد خبر: 933975

زوج هایی که خاطرات خوش مثبت خودشان را به وضوح و با جزئیات به یاد می آورند و هر از چند گاهی درباره آنها با هم صحبت میکنند، با احتمال ۹۴ درصد، آینده خوشی را در کنار یکدیگر خواهند داشت.

خاطرات گذشته، کلید نجات رابطه شما

 الهه ضمیری- خبرنگار تحریریه جون قدس: زوج هایی که خاطرات خوش مثبت خودشان را به وضوح و با جزئیات به یاد می آورند و هر از چند گاهی درباره آنها با هم صحبت میکنند، با احتمال ۹۴ درصد، آینده خوشی را در کنار یکدیگر خواهند داشت.

جان گاتمن، روانشناس آمریکایی، در فرایند مصاحبه اش از سه هزار زوج، به نتیجه جالب توجهی رسید. نتیجه گیری این بود که نگرش زوج ها نسبت به خاطرات گذشته، بر کیفیت رابطه فعلی آنها تاثیر میگذارد. در گذشته ی تمام روابط، یک سری اتفاقات مثبت و یک سری اتفاقات منفی رخ داده است و همه روابط با نسبت های مختلف این اتفاقات را تجربه کرده اند.

انتخاب شما مبنی بر اینکه بیشتر کدام خاطرات را به یاد بیاورید و درمورد آنها صحبت کنید، قطعا بر آینده رابطه شما تاثیر گزار است.

 به این داده توجه کنید که زوج هایی که خاطرات خوش مثبت خودشان را به وضوح و با جزئیات به یاد می آورند و هر از چند گاهی درباره آنها با هم صحبت میکنند، با احتمال ۹۴ درصد، آینده خوشی را در کنار یکدیگر خواهند داشت.

در طرف مقابل، وقتی مدام خاطرات منفیِ کنار هم بودن مرور، و درمورد آنها صحبت میشود، با گذشت زمان، کیفیت رابطه کاهش می یابد و این یک نشانه است مبنی بر اینکه اوضاع رابطه چندان خوب نیست.

همچنین در سال گذشته مقاله ای به چاپ رسید و نشان داد، زوج هایی که احساس نوستالژی بیشتری در رابطه شان دارند، همسو با آن رضایتمندی از کیفیت رابطه شان هم افزایش یافته است.

 احساس نوستالژی در رابطه، خاطرات اولیه را به یاد می آورد. مثلا با دیدن یک مکان، خاطرات با هم بودن، مرور و در ذهنتان نقش میبندد. آنهایی که این احساس را بیشتر در رابطه دارند و بیشتر در مورد آن صحبت میکنند، رضایت و تعهد بیشتری را نسبت به یکدیگر دارند و به طور کلی رابطه آنها، قوی تر و با کیفیت بالاتری نسبت به زوج هایی است که این احساس را در رابطه شان تقویت نکرده اند.

حالا با آگاهی از این مسئله، بهتر است با نگرش مثبت و با جزئیات، درباره احساسات  و تجربه تان درمورد اتفاقاتی که قرار است نام ببریم، با همسرتان گفت و گو کنید.

درباره اولین باری که دست یکدیگر را گرفتید، صحبت کنید. درباره اولین باری که تمام شب را بیدار بودید و تا صبح صحبت کردید. اولین هدیه ای که برای هم خریدید. اولین باری که با هم از ته دل خندیدید. اولین آهنگی که با هم گوش کردید. اولین قراری که با هم گزاشتید. اولین سفری که با هم رفتید.

به طور کلی، با صحبت کردن درباره اولین بار ها، سعی کنید که این احساس نوستالژی را در رابطه تان زنده نگه دارید. بی شک بعد از صحبت کردن درباره این موضوعات، احساس عمیقی از صمیمیت بین شما و همسرتان ایجاد میشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.