چندی پیش عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر راه ‌اندازی «وزارتخانه هوش مصنوعی» تأکید کرده و گفته بود: اگر امروز به فکر برنامه ‌ریزی و تشکیل زیرساخت‌های آن نباشیم، فردا دیر است.

وزارتخانه هوش مصنوعی می‌خواهیم/ هیچ سندی برای هوش مصنوعی نداریم!

محمد مهدی زاهدی که در دوره‌ ای سکان هدایت وزارت علوم را در دست داشته، این سخنان را درحالی عنوان می کند که هم اکنون در  کشور امارات وزارتخانه ای با عنوان هوش مصنوعی تشکیل شده و کشورهای منطقه مثل عربستان و... در حال سرمایه‌گذاری‌های گسترده و کلان در این حوزه هستند.

کارشناسان فارغ از اینکه تشکیل وزارتخانه ای برای پرداختن به موضوع هوش مصنوعی و اینکه اضافه کردن چنین ساختاری ضروری است یا خیر معتقدند؛ این حوزه یکی از لبه‌های دانش در آینده است که در فناوری نیز ظهور و بروز خواهد یافت و اگرهمین امروز به فکر برنامه ‌ریزی و تشکیل زیرساخت‌های آن نباشیم،خودمان را در جایگاه ۱۰ کشور برتر در این زمینه قرار ندهیم در چند سال آینده دیگر قادر به رقابت با کشورهای برتر در زمینه هوش مصنوعی نخواهیمبود.

وزارت هوش مصنوعی گرفتار پیچ وخم های اداری نشود

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با تأکید بر اینکه تشکیل وزارتخانه ای به نام هوش مصنوعی که جایگاهی در کشور داشته باشد و همّ و غمّ آن هوش مصنوعی باشد می تواند،راه گشای بسیاری از مشکلات باشد،می گوید: تشکیل وزارتخانه به نام هوش مصنوعی اگر به صورت چابک و سریع و نه در پیچ و خم های اداری تشکیل شود، می تواند کمک مؤثری در راه ارتقای این فناوری و حل معضلات کشور باشد.

بهروز مینایی در گفت و گو با قدس آنلاین تشکیل وزارتخانه ای که مسئولیت هوش مصنوعی کشور را در تمام لایه‌ های سیاست‌ گذاری تا اجرا برعهده بگیرد و سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی ملزم به تعامل و همکاری با آن وزارتخانه باشند را مفید دانسته و ادامه می دهد:اصل موضوع حرکت خوبی است، اما نحوه اجرایی شدن و اینکه چه کسی و یا چه ارگانی مسئولیت آن را برعهده بگیرد و اینکه به چه شکل اداره شود، مهم است.

وی با اشاره به اینکه دنیا هر روز در حال تحول در زمینه هوش مصنوعی است و ما تا بخواهیم در زمینه تشکیل وزارتخانه ای به این نام و یا تدوین سند در این خصوص چانه زنی کنیم کشورها آن فدر از ما پیش خواهند افتاد که دیگربسیار دیر شده است، تأکید می کند: موضوع تشکیل وزارتخانه ای به نام هوش مصنوعی حرکت خوب و نشانه اهمیت دادن به فناوری هوش مصنوعی است،همانگونه که در امارات و چند کشور دیگر وزارتخانه ای با عنوان هوش مصنوعی تشکیل داده اند و به این صنعت اهمیت می دهند.

این استاد دانشگاه تأکید می کند: مشکل اینجاست که ما همواره بحث بر سر جایگاه ها داریم، که آیا وزارتخانه باشد و یا سازمانی  زیر نظر حوزه ریاست جمهوری و یا معاونت علمی؛ این موضوع نباید اهمیت و فرقی داشته باشد؛اگر به شکل چابک و فعال این جایگاه بتواند متولی بحث هوش مصنوعی باشد،خیلی هم خوب است و ما از آن استقبال می کنیم.

وی به مطالبه رهبری و اینکه باید در حوزه هوش مصنوعی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار بگیریم اشاره کرده و می افزاید: گاهی اوقات پیام های رهبری به جای اینکه بیشتر مورد عنایت و توجه قرار بگیرد به یک سری کارهای شعاری اکتفا می شود، در حالی که هوش مصنوعی باید به سرعت عملیاتی شود و به شکل سریع و عاقلانه وارد صحنه شویم و مهم این است که این تحول سر سفره مردم دیده شود و در کارهای و رفتارهای اقتصادی اجتماعی  کشور جا باز کند.

وی ادامه می دهد: تأکید رهبری با دید حل مسئله و مسئله محوری در اداره کشور به وسیله هوش مصنوعی  است و اینکه از هوش مصنوعی برای حل معضلات و مشکلات کشور استفاده شود.

مهاجرت نخبگان هوش مصنوعی

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران یکی از مشکلات و معضلات کشور را مهاجرت نیروی انسانی نخبه هوش مصنوعی  از دانشگاه های کشور به دیگر کشورهای دنیا می داند و می گوید:اگر قرار است وزارتخانه ای هم در این خصوص و واقعاً به خاطر حل مسائل کشور تشکیل شود باید به همین نیروها و نخبه هایی که در کشور هستند میدان داده شود تا مشکلات کشور را با هوش خودشان حل کنند و آینده روشنی را برای کشور و خودشان ترسیم کنند.

مینایی واکاوی علت مهاجرت نخبگانی در زمینه هوش مصنوعی را مورد تأکید قرار می دهد و ادامه می دهد: ارزشمند ترین جایگاه از نظر مسائل کشوری و سازمانی داشتن یک نیروی انسانی قابل و عالم به مسائل الگوریتم های هوش مصنوعی  و لبه علم هوش مصنوعی دنیاست.

وی با تأکید بر اینکه دانشمندان ایرانی در زمینه هوش مصنوعی برای خارج از کشور برنامه می نویسند ودرآمد زایی دارند،اما در کشور به آن ها بهایی داده نمی شود،ادامه می دهد:در داخل کشور تنها وزارت خانه ای که تنها کمی در خصوص هوش مصنوعی دارد توجه نشان می دهد وزارت بهداشت و درمان است، بخصوص بعد ورود (چت جی پی تی) چرا که احساس خطر می کنند که ممکن است جایگاه شغلی برخی را بگیرد.

این استاد دانشگاه عنوان می کند: بسیاری از دستگاه های دولتی و وزارتخانه های ما مانند وزارت آموزش و پرورش،وزارت نفت و... که باید از این فناوری استفاده کنند یا اطلاعی از هوش مصنوعی ندارند و یا کاری به آن ندارد و در اولویت های آن ها قرار ندارد و احساس نیازی به آن نمی کنند.

وی با گلایه از اینکه بدنه صنعت ما و بدنه اداره کشور ما هنوز پای کار این فناوری نیامده، می گوید:تنها وزارتخانه ای که سندی در خصوص هوش مصنوعی تدوین کرده وزارت ICT است که در بدنه خود وزارتخانه تصویب شده و باید پایش شود که چقدر دارد به این موضوع عمل می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با تأکید بر اینکه ما نقطه ضعفمان در کشور صنعتمان است که به هوش مصنوعی متصل نیست،می گوید:کاربست صنعتی هوش مصنوعی در کشور ما بسیار پایین است،GDP کشور از هوش مصنوعی ناشی نمی شود،در کشور ما در حوزه صنعتی به دانشگاه ها اعتماد کافی وجود ندارد و متأسفانه وزارت صمت ما هم هیچ نیاز اضطراری در استفاده از هوش مصنوعی در صنعت احساس نمی کند.

مینایی با اشاره به اینکه در کشور ما به خارجی ها بیشتر از داخلی ها اعتماد می شود و اگر فناوری را از خارج دریافت کنند بیشتر برای آن ها ارزش دارد و  حاضر نیستند کوچکترین ریسکی در این خصوص انجام دهند،ادامه می دهد: کشور ما در زمینه هوش مصنوعی به لحاظ علمی در رده بالایی قرار دارد، اما به لحاظ صنعتی در رتبه  ۷۰ یا ۸۰ دنیا قرار داشته باشیم.

هیچ سندی درخصوص هوش مصنوعی نداریم!

وی با تأکید بر اینکه به نظر می رسد هنوز هیچ کاری درخصوص تدوین سندی که شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بود با راهبری معاونت علمی ریاست جمهوری تدوین کند،نشده است،ادامه می دهد:متولیان امر پس از بیانات رهبری و از سال ۹۸ تا به الان مشغول هستند و هنوز هیچ حرکت مثبتی اناجم نشده  و هنوز مصوبه برای آن وجود ندارد.

 این استاد دانشگاه به مصوبات و تأکبدات خوبی که در برنامه هفتم توسعه برای هوش مصنوعی و اینکه تا یک سال آینده تحت اشراف شورای عالی فضای مجازی یک سند خوبی تدوین شود؛اشاره می کند و ادامه می دهد:این سند فایده ای نخواهد داشت مگر اینکه تضمینی باشد برای اینکه همه دستگاه ها به این موضوع پایبند باشند و یک عظم جدی در به کارگیری هوش مصنوعی در بخش های مختلف کشور برای توسعه اقتصادی – اجتماعی و حل معضلات کشور و مشکلاتی که مردم با آن روبه رو هستند مورد استفاده قرار بگیرد.

وی به کاربرد های مختلف هوش مصنوعی اشاره کرده و می گوید:فناوری ساخت تراشه بخصوص GPU در کشور ما اصلاً وجود ندارد  و اگر در این زمینه بشود از ظرفیت نخبگان کشور استفاده شود و فناوری ساخت تراشه در کشور به وجود بیاید از پایه ای ترین مسائلی است که می شود برای هوش مصنوعی انجام داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران یکی از دلایل حکمرانی کشورهایی مثل آمریکا و چین را سرمایه گذاری بسیار بالایی می داند که در هوش مصنوعی انجام داده اند و البته تجهیزشان به سخت افزار و همچنین بازار خوب و شرکت های بزرگی که در این زمینه و GDP بالایی که برای کشورشان ایجاد کرده اند و تأکید می کند:هوش مصنوعی در کشور ما باید دریچه ای باشد برای اینکه حاکمیت بتواند مشکلات مردم را از این طریق حل کند و دستمایه این حل کردن این است که باید کاری کنیم که نیروی انسانی مان ماندگار شود و ناامیدانه به خارج از کشور مهاجرت نکنند.

وی ادامه می دهد:حل مشکلات در بخش سلامت،مشکل آلودگی ،حل بحران آب با استفاده از این فناوری،حل مشکل ترافیک،تأمین نیروی برق،انرژی برای مردم و بسیاری از موارد دیگر همه فابل پیش بینی است و راه حل خوبی هوش مصنوعی می تواند پیشنهاد دهد تا این مشکلات برطرف شود.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
    0 0
    همین الان هم که ملت سرشون در گوشی است تنبل شده اند هوش مصنوعی بیاد همه باید تو خونه بشینند هوش مصنوعی یعنی مرگ روحی و جسمی کارگران