معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در بازدید از مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: صنایع‌دستی، مکمل سوغات زیارت در مشهد می‌شود.

صنایع‌دستی، مکمل سوغات زیارت در مشهد

به گزارش قدس آنلاین مریم جلالی در جلسه‌ای که بیستم آبان ماه با حضور امیرمهدی حکیمی مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در این مؤسسه در مشهدمقدس برگزار شد، با بیان این‌که از صنایع‌دستی، در بسته‌بندی‌های سوغات زیارت استفاده خواهد شد، اظهار کرد: این مؤسسه می‌تواند در طراحی، تولید و تجاری‌سازی صنایع‌دستی ورود پیدا کند و به رشد و پیشرفت این حوزه کمک کند.
وی با اشاره به برگزاری افتتاحیه جشنواره «فجر» در برج آزادی، به حاضران در جلسه گفت: باید روی درجه‌بندی آثار در مشهد حساس شوید و برند خاص خود را برای آستان قدس رضوی در نظر بگیرید.
همچنین در این جلسه، طیبه عزت‌الهی‌نژاد رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: کارگاه‌های هنری رضوی به مثابه یک موزه است و باید برای حفظ و احیای هنرهای منسوخ شده و یا در حال منسوخ شدن، با استفاده از خلاقیت و نوآوری اقدام کرد.
 

حمایت مؤسسه از معلولان 
در ادامه مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با بیان این‌که درصدد هستیم برای افراد دارای معلولیت، جشنواره‌ای تخصصی به ویژه با مشارکت کشورهای عربی در مشهد برپا کنیم، گفت: برای توانمندسازی معلولان، با فروش آثار این هنرمندان، می‌توانیم از آن‌ها حمایت کنیم.
امیرمهدی حکیمی با بیان این‌که بخشی از صنایع‌دستی مرتبط با حرم مطهر امام رضا(ع) را در جشنواره فجر مشارکت دادیم، اضافه کرد: درصدد هستیم نقوش حرم، المان‌ها و آثار مرتبط را در قالب صنایع‌دستی به تصویر بکشیم.
وی همچنین تصریح کرد: سوغات رضوی باید جایگزین سوغات مشهد (زرشک و زعفران) شود تا در آن حرم مطهر رضوی و فضای زیارت احساس شود.
حکیمی ادامه داد: استارتاپ (شرکت‌های نوپا و نوآور) سوغات استان به ویژه مشهد با رویکرد صنایع‌دستی، با همکاری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، جهاد دانشگاهی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به برنامه‌های این مؤسسه در حوزه سوغات زیارت نیز گفت: ایجاد و راه‌اندازی یک شبکه بزرگ محصولات فرهنگی رضوی در دستور کار قرار دارد و در رواق حضرت زهرا(س) حرم مطهر رضوی نیز دو دیوار با استفاده از آثار هنرمندان مؤسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی و ترکیبی از آینه‌کاری و نقش برجسته انجام شده است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.