مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور گفت: یک روز در تقویم به نام روز جهانی سلول‌های بنیادی نام‌گذاری شده تا کشورها دنیا با اهمیت خون بند ناف و محصولات زایمانی که گاه با وجود اهمیت بالای پزشکی به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود آشنا شوند.

زباله بیولوژیکی که دور ریخته می‌شود/ واردات هر نمونه خون بند ناف ۴۰ هزار یورو هزینه دارد

مرتضی ضرابی با اشاره به اینکه سه تا پنج دقیقه بعد از زایمان زمان داریم خون بندناف را ذخیره و جمع‌آوری کنیم، افزود: به طور متوسط ۸۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر حجم خون بند ناف نوزاد است، که حاوی سلول‌های مهم بنیادی است و پس از جمع‌آوری و ذخیره در تانک‌های حاوی نیتروزن مایع با دمای نزدیک به صفر مطلق است نگهداری می‌شود.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور با اعلام اینکه در ۶ ماهه اول سال جاری ۱۴ هزار نمونه خون بندناف در کشور ذخیره‌سازی شده است.

ضرابی با اشاره به میزان ذخایر سلول‌های بنیادی در بانک‌های عمومی و خصوصی بند ناف یادآور شد: در حال حاضر در بانک عمومی خون بند ناف رویان، پنج هزار نمونه و در بانک خصوصی بیش از۲۰۰ هزار نمونه خون بند ناف ذخیره‌سازی شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان ادامه داد: سلول‌های بنیادی مغز استخوان و سلول‌های بنیادی خون‌ساز در خون بند ناف‌ امیدی برای درمان بیماری‌هایی است که سالیان سال است غیرقابل درمان و یا صعب العلاج بوده‌اند.

وارد کردن هر نمونه خون بند ناف ۳۵ تا ۴۰ هزار یورو هزینه دارد

وی با اشاره به اینکه وارد کردن هر نمونه خون بند ناف از کشورهای دیگر ۳۵ تا ۴۰ هزار یورو هزینه دارد، افزود: ۳۵ تا ۴۰ درصد افرادی که در بانک‌های خصوصی خون بند ناف خود را ذخیره کرده‌اند، خواستار اهدا آن به بیماران نیازمند شده‌اند و این نوع دوستی مردم ما نسبت به بیماران در تمام دنیا بی‌نظیر است.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور از رشد ۱۷ درصدی ذخیره خون بند ناف در ۶ ماه اول سال جاری در کشور خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اطلاع رسانی درست و افزایش آگاهی مردم پیش بینی می‌شود ذخیره خون بند ناف در ۶ ماه دوم سال، نسبت به مدت مشابه ۲۵ درصد افزایش یابد.

ضرابی با بیان به اینکه در تمامی استان‌ها دفاتر نمایندگی جمع‌آوری نمونه خون بند ناف داریم، تصریح کرد: استان های  خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمان، همدان، البرز و کرمانشاه دارای بیشترین نمونه خون بند ناف هستند.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور ذخیره‌سازی خون بند ناف را به خانواده‌های دارای فرزند مبتلا به بیماری خونی و ژنتیکی توصیه کرد و افزود: مادران دارای فرزند بیمار در زایمان‌های بعدی خون حتماً اقدام به ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزاد خود کنند تا بتوانند در درمان فرزند بیمار خود از آن بهره بگیرند و نگران هزینه‌های آن نباشند زیرا دولت مساعدت ویژه‌ای در تأمین هزینه‌های این خانواده‌ها دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.