مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری اسلامشهر گفت: تاکنون برای حفاری تونل مترو در حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات داخلی شهرداری هزینه شده است.

پایان حفاری تونل متروی ‌اسلامشهر/ وعده بهره‌برداری تا پایان ۱۴۰۴

به گزارش قدس آنلاین، رضا قاسمی با اعلام خبر پایان حفاری تونل مترو فرا شهرستانی اسلامشهر در نشستی با خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون برای حفاری تونل مترو در حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات داخلی شهرداری اسلامشهر و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات دولتی و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت هزینه شده است.

وی افزود: برای تکمیل عملیات عمرانی و اجرای عملیات روسازی و ریل گذاری و همچنین نصب تجهیزات و برق مکانیکی خط مترو هم به همین میزان اعتبار نیاز داریم.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری اسلامشهر با اشاره به اینکه در دهه ۷۰ طرح مطالعاتی امتداد خطوط شبکه متروی تهران به شهرهای اقماری دیده شده بود، تأکید کرد: این مطالعات دوباره در اوایل دهه۸۰ در جلسه شورای‌عالی ترافیک مطرح شد که در آنجا پیشنهاد کردند تا برای شهرهای اقماری مطالعات جدیدی انجام شود و اواخر دهه۸۰ مطالعات مربوط به این بازنگری صورت گرفت که براساس آن مشخص شد روزانه از کریدور اسلامشهر ۱۲۰هزار نفر در هرجهت به تهران رفت‌وآمد می‌کنند که با راه‌اندازی سیستم ریلی، در هر جهت تا ۸۰هزار نفر در روز می‌توانند از مترو استفاده کنند.

قاسمی ادامه داد: این مطالعات در قالب امتداد خط ۳ متروی تهران با ۶ایستگاه در سال ۱۳۸۹ به‌تصویب شورای‌عالی ترافیک رسید که بعدها با تغییراتی که در آن ایجاد شد، به ۵ایستگاه کاهش پیدا کرد.

وی طول خط مترو از ایستگاه آزادگان تا میدان نماز را حدود ۱۰ و نیم کیلومتر عنوان کرد و گفت: حفاری تونل در ۲بخش اجرا می‌شود؛ قطعه اول از ایستگاه آزادگان تا بزرگراه آزادگان به طول تقریبی ۹۰۰متر است که به‌صورت دستی حفاری می‌شود و تاکنون بیش از ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و پیش‌بینی می‌شود تا دی‌ماه اجرای این بخش تکمیل شود.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری اسلامشهر تأکید کرد: قطعه دوم نیز که به‌صورت مکانیزه حفاری می‌شود در حدود ۹.۵کیلومتر طول پیشرفت فیزیکی ۹۷درصدی دارد و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا قبل از پایان‌ماه جاری و در روز ۲۸آبان‌ماه مصادف با میلاد باسعادت حضرت زینب(س) قطعه دوم تونلی یعنی بخش حفاری مکانیزه تکمیل شده و به میدان نماز می‌رسد.

قاسمی در ادامه به پیشرفت ۵۰ درصدی ساخت ایستگاه مترو میدان نماز هم اشاره و بیان کرد: ساخت ایستگاه میدان نماز به‌عنوان ایستگاه مهم ما تا پایان سال۱۴۰۳ به‌اتمام می‌رسد. عملیات عمرانی نیز تا پایان سال آینده تکمیل می‌شود و فقط مرحله نصب تجهیزات برقی و مکانیکی و همچنین اجرای روسازی خط باقی می‌ماند که پیگیری‌های لازم مربوط به آن درحال انجام است.

وی عمده مسئله تکمیل و راه‌اندازی مترو اسلامشهر را تامین اعتبار دانست و خاطرنشان کرد: پیگیر هستیم تا از روش‌های مختلف ازجمله فاینانس و انتشار اوراق مشارکت منابع مالی مورد نیاز را تامین کنیم، برآورد ما این است که با تامین بموقع اعتبارات مورد نیاز، تا سال ۱۴۰۴ بتوانیم از میدان نماز تا ایستگاه آزادگان در خط۳ متروی تهران مسافرگیری کنیم. 

گفتنی است با راه‌اندازی متروی اسلامشهر به‌عنوان یک پروژه فاخر ملی شاهد کاهش تردد خودروها به‌سمت تهران خواهیم بود که آثار و نتایجی چون کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، کاهش حوادث رانندگی، کاهش مدت زمان سفر، صرفه‌جویی در هزینه های حمل‌ونقل و... را به‌دنبال خواهد داشت. 

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 110 ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۲
    0 0
    1404 واقعاً خدا قوت خسته نشی؟