کارشناس و پژوهشگر قرآنی گفت: آیات قرآن بهترین راهنما برای چگونگی پرداختن به جهاد فی سبیل‌الله است و بسیاری از مسائلی که برای جهاد در قرآن وجود دارد در زمان حال هم مصداق پیدا می‌کند.

رحیم‌پور ازغدی: آیات قرآن بهترین راهنما برای جهاد فی سبیل‌الله است/ تحلیل امام رضا(ع) از آیات سوره آل عمران

به گزارش قدس انلاین استاد حسن رحیم‌پور ازغدی در سلسله جلسات تفسیر امام رضا(ع) که در محل دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به آیات ۱۶۲ و ۱۶۳ سوره آل عمران؛ «اَفَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَ اللَّهِ کَمَنْ بَاءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِیرُ هُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِمَا یَعْمَلُونَ» گفت: این آیات زمانی که رسول خدا(ص) دستور حرکت به سوی اُحد را صادر کردند نازل شده است.

وی تصریح کرد: بعد از این دستور پیامبر(ص) منافقان به بهانه‏ های مختلف در مدینه ماندند و گروهی از مسلمانان ضعیف الایمان نیز از آنها پیروی کرده و در جبهه حاضر نشدند و خداوند در آین آیات می‌فرماید:«آیا کسی که خشنودی خدا را پیروی می‌‏کند مانند کسی است که به خشم خدا دچار گردیده و جایگاهش جهنم است و چه بد بازگشتگاهی است. هر یک از ایشان را نزد خداوند درجاتی است و خدا به آنچه می کنند بیناست.»

این کارشناس و مفسر قرآنی افزود: این آیه نشان می‌دهد که بهشت هم مراتب و مدارجی دارد و اینطور نیست که همه بهشتیان جایگاه یکسان و مساوی داشته باشند بلکه بسته به عملی که دارند در آنجا درجه بندی می‌شوند. بنابراین اعتقادات و اعمال در درجات بهشتیان تاثیر دارد.

وی ابراز کرد: در پایان آیه ۱۶۳ این سوره آمده است؛«وَ اللَّهُ بَصِیرٌ بِما یَعْمَلُونَ» یعنی همه اعمال و رفتار از ریز و درشت زیر ذره بین خداوند است و او بر همه اعمال و حتی تخیلات و خطورات ذهنی ما نیز بینا است و به هر کس طبق نیت و ایمان او درجه و رتبه عطا می‌کند.

رحیم‌پور ازغدی اظهار کرد: امام رضا(ع) ذیل این آیات فرمده‌اند: فاصله درجات شما در بهشت از زمین تا آسمان است آن عده‌ای که پشت به خدا و پشت حق زندگی کرده‌اند «مَأْوَاهُ جَهَنَّم» است و این جهنم بروز همان اعمال آنها در زندگی است.

وی عنوان کرد: خداوند از تعبیر «مَأْوَاهُ جَهَنَّم» برای کفار، مشرکین و افراد بت پرست استفاده نکرده بلکه این تعبیر راجع به مسلمانان و کسانی است که همراه پیامبر(ص) به جنگ آمده بودند ولی وقتی دیدند ادامه جنگ به نفع آنها نیست جبهه اسلام را رها کردند.

این پژوهشگر قرآنی بیان کرد: خداوند در آیه ۱۵۵ این سوره فرموده است؛« إِنَّ الَّذینَ تَوَلَّوْا مِنْکُمْ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّیْطانُ بِبَعْضِ ما کَسَبُوا وَ لَقَدْ عَفَا اللهُ عَنْهُمْ إِنَّ اللهَ غَفُورٌ حَلیمٌ». در این آیه خداوند از عفو و بخشش کسانی که در جنگ اُحُد بر اثر ضعف ایمان فرار کردند خبر داده است ولی خداوند دو گره را نمی‌بخشد یکی کسانی که از پیروزی مسلمانان ناراحت می‌شود و دوم کسانی که منافق هستند.

وی اظهار کرد: آیه دیگری که حضرت رضا(ع) در ذیل آن فرمایش فرموده‌اند، آیه ۱۸۶ این سوره است؛ لَتُبلَوُنَّ فِی أَموَلِکُم وَأَنفُسِکُم وَلَتَسمَعُنَّ مِنَ ٱلَّذِینَ أُوتُواْ ٱلکِتَبَ مِن قَبلِکُم وَمِنَ ٱلَّذِینَ أَشرَکُواْ أَذی کَثِیر وَإِن تَصبِرُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِکَ مِن عَزمِ ٱلأُمُورِ» است.

رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: امام رضا(ع) در تبیین این آیه فرموده‌اند: خداوند شما را با اموال و جان‌هایتان آزمایش می‌کند. بنابراین کسانی که خداوند مال زیادی به آنها عنایت فرموده است بین دو راهی بهشت و جهنم هستند اگر از این مال به فقرا و مستمندان کمک کنند بهشتی و اگر بخل بورزند و انفاق نکنند جهنمی خواهند بود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.