نه به خاطر لوس و نُنر بودنش، نه حتی به دلیل هوش سرشاری که ندارد، نه به دلیل اینکه فقط بلد است حرف بزند، به خاطر شلوغ‌کاری و دخالت در مسائل و مصالح خرد و کلان خانوادگی و اگر دستش برسد مملکت، یکسره باید از دست این آقازاده‌مان حرص بخوریم.

ترویج، تکریم و غیره خویشاوندان و همسایگان

میم.ظرافتی/ عوض اینکه دنبال رسالت خانوادگی و موروثی‌اش باشد و مثلاً برود توی صف نان، آشغال‌ها را آخرشب بگذارد دم در حیاط و سرِ پیری عصای دستمان باشد، جلسه ماهانه و گاهی هفتگی فرهنگ و نمی‌دانم چیِ خانوادگی گذاشته برایمان.

آخرشب بعد از شام جمعمان می‌کند دور هم تا جدیدترین تغییرات فرهنگ خانواده را برایمان تعریف کند و ما هم آخر جلسه، آخرین تصمیمات جدید را برای حفظ کیان اجتماعی، فرهنگی و نمی‌دانم چی‌چیِ خانواده بگیریم و ایشان پایش امضا بزند. الان هم  در یک جلسه فوق‌العاده اضطراری، همه پاهایش را کرده توی یک کفش که: «زین پس باید به جای شب چله و یلدا، همان طور که شورای عالی نمی‌دانم چی تصویب کرده، روز ترویج میهمانی و پیوند با خویشاوندان را برگزار کنیم».

ما اما می‌گوییم: تصدقت بروم نابغه! اولاً چطوری جای شب و روز را عوض کنیم؟ چطوری روز که هزارجور کار و بدبختی ریخته روی سرمان، ترویج میهمانی دادن و میهمانی رفتن بکنیم؟ ترویج میهمانی آن هم توی این اوضاع اقتصادی آخر؟ ثانیاً خویشاوندان یعنی کسانی که با ما پیوند خویشاوندی دارند، حالا چطوری روز یلدا با این‌هایی که پیوند خویشاوندی داریم، دوباره پیوند برقرار کنیم؟ ثالثاً مگر توی این چندهزارسال، شب‌های یلدا چکار می‌کردیم؟ همین کارها را می‌کردیم... گل که لگد و بلکه لَغَت نمی‌کردیم! رابعاً چرا شما در کار فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نمی‌دانیم چی دخالت و اصطلاح جایگزین برای یلدا پیشنهاد می‌دهی؟

خامساً خدا کند تو و شورای عالی نمی‌دانیم چی، ۱۳ فروردین و روز طبیعت را بگذارید برای مردم بماند! آقازاده‌مان که انگار بدجوری توی ذوقش خورده و عقده «خود کم شورابینی»اش سر باز کرده با بغض می‌گوید: ضمناً مصوب شد که بر اساس نظر متخصصان و صاحبنظران کارگروه شورای خانوادگی، زین پس، شب چهارشنبه سوری را «روز تکریم همسایگان» بنامیم!

می‌گوییم: دلبندم، پاره تنم، کاری نکن که بزنیم خودت را لت وپار و این مصوباتت را پاره پوره کنیم...شما اول برو در خانه همسایه‌ها را بزن و به خاطر آتش‌هایی که چهارشنبه سوری پارسال با رفقایت سوزاندی، طلب مغفرت کن... بعد هم از آن‌ها بپرس چطوری وسط ترقه در کردن، فشفشه ترکاندن، آتش بازی و غیره می‌شود به تکریم همسایگان فکر کرد؟... سرراه آشغال‌ها را هم ببر بگذار دَم‌در!
منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.