۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 935485

مدیرعامل سازمان خون ایران، از برنامه اتصال نرم‌ افزار انتقال خون به نرم افزار بیمارستانی در آینده نزدیک خبر داد.

امکان رصد خون از لحظه دریافت تا لحظه تزریق

مصطفی جمالی، در چهارمین سمینار ملی بانک‌های خون بیمارستان‌های کشور که در پژوهشگاه نیرو در حال برگزاری است، گفت: به زودی برنامه اتصال نرم‌افزار انتقال خون به نرم افزار بیمارستانی اجرا می‌شود و از لحظه دریافت تا لحظه تزریق خون در بیمارستان رصد خواهد شد.

وی افزود: وظیفه سازمان انتقال خون، تهیه خون سالم و کافی است و انجام نشدن یک جراحی به علت نبود خون می‌تواند منجر به از دست رفتن جان یک انسان شود و این وظیفه مهم و مسئولیت سنگین است که باید برای جلوگیری از آن چرخه تولید، توزیع و مصرف خون به خوبی مدیریت شود.

جمالی با تاکید بر تأمین کامل درخواست خون بیمارستانی، گفت: اهدا کننده با مشاوره و معاینه پزشک نخستین مرحله غربالگری را می‌گذراند و پس از آن خون اهدا کننده برای فرآوری به قسمت فنی داده می‌شود تا فرآورده گیری غربالگری و گروه بندی شود و در نهایت کیسه خون آماده، تحویل بانک خون بیمارستان می‌شود تا پزشکان و پرستاران به مصرف بیمار برسانند.

وی ادامه داد: در بخش نقل و انتقال و نگهداری خون در بانک خون یا هر مرحله دیگر اگر مشکلی وجود داشته باشد، تأمین خون سالم با مشکل روبرو می‌شود.

جمالی با اشاره به درخواست ۲ تا ۳ برابری نیاز گروه‌های خون منفی در بیمارستان‌های خصوصی گفت: دست اندرکاران تجویز و مصرف خون در بیمارستان‌ها باید در مدیریت مصرف خون با سازمان انتقال خون همکاری کنند و در هنگام بحران با اولویت بندی جراحی‌ها و کنار گذاشتن عمل‌های غیر اورژانس توزیع و مصرف خون را مدیریت کنند.

مدیر عامل سازمان خون آموزش مستمر دست‌اندرکاران چرخه انتقال خون را در بیمارستان‌ها ضروری دانست و افزود: با خودکار کردن غربالگری و تعیین فونوتیپ گروه‌های خونی در کشور خطای انسانی کاهش می‌یابد و خطای بانک خون بیمارستانی نیز تا حد زیادی پایین می‌آید.

جمالی با اشاره به فرآیندهای جدید در سازمان انتقال خون، گفت: غربالگری آنتی بادی و تعیین فونوتیپ برای خون‌های اهدایی، تهیه خون مناسب برای بیماران تالاسمی را آسان می‌کند و تزریق فرآورده نامناسب به علت آنتی بادی‌ها جان نوزادان را به خطر نمی‌اندازد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.