بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت ایران حدود ۸۸.۱ درصد کل صادرات غیرنفتی کشور، به ۱۰ کشور انجام شده که سه کشور چین، عراق و امارات متحده عربی در صدر این جدول قرار دارند.

۱۰ بازار اول کالاهای صادراتی ایران کدام است؟ / پتروشیمی و میعانات گازی در صدر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد در شش ماهه نخست امسال مجموع صادرات غیرنفتی شامل پتروشیمی و پایه نفتی، معدن و صنایع معدنی، صنعت و کشاورزی ۶۷ میلیون و ۷۴۴ هزار تن به ارزش ۲۴ میلیارد و ۱۴۴ میلیون دلار بوده است. در مجموع در این مدت نسبت به نیمه نخست سال قبل وزن صادرات غیرنفتی ۲۹ درصد رشد داشته، اما ارزش آن با افت ۲.۶ درصدی مواجه شده است. بیشترین سهم این صادرات مربوط به پتروشیمی و میعانات گازی است که نزدیک به ۵۲ درصد (به لحاظ ارزشی) کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. معدن و صنایع معدنی نیز با رقمی نزدیک به ۲۷ درصد در رتبه دوم قرار دارد. سهم صنعت و کشاورزی نیز از کل ارزش صادرات غیر نفتی به ترتیب ۱۵ و شش درصد بوده است.

از طرف دیگر  بر اساس این آمار در نیمه نخست امسال حدود ۸۸.۱ درصد کل صادرات غیرنفتی کشور، به ۱۰ کشور انجام شده است. در اصل در نیمه نخست امسال صادرات ایران به ۱۰ کشور چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، هند، پاکستان، افغانستان، عمان، فدراسیون روسیه و اندونزی معادل ۲۱ میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلار بوده است. همچنین میزان صادرات ایران به ۱۰ بازار اول کالاهای صادراتی در این مدت به لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب یک و ۳۷ درصد رشد داشته است.

در میان این ۱۰ کشور، چین، عراق و امارات متحده عربی در صدر جدول قرار دارند که به ترتیب ۲۸.۷، ۱۸.۸ و ۱۲.۵  کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده‌اند.

در اصل در نیمه  نخست امسال صادرات ایران به چین، عراق و امارات متحده عربی به ترتیب ۶.۹، ۴.۵ و سه میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲ درصد کاهش، ۳۳ درصد افزایش و ۱۱ درصد کاهش داشته است. همچنین صادرات ایران به این سه کشور در مجموع معادل ۶۰ درصد کل صادرات غیرنفتی ایران در نیمه نخست امسال بوده است.

بررسی رتبه‌های بعدی این جدول نشان می‌دهد ترکیه ۱۰.۳ درصد، هند ۴.۴، پاکستان ۳.۹، افغانستان ۳.۴، عمان ۲.۶، فدراسیون روسیه ۱.۸ و اندونزی ۱.۵ درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

گفتنی است در این مدت بیشترین کالای صادراتی به چین گاز LPG، به عراق گاز طبیعی، به امارات روغن‌های نفتی، به ترکیه گاز طبیعی، به هند قیر، به پاکستان و افغانستان سایر کالاها، به عمان شمش فولا، به روسیه میوه و تره‌بار و به اندونزی شمش فولاد بوده است.

۱۰ بازار اول کالاهای صادراتی ایران کدام است؟ / پتروشیمی و میعانات گازی در صدر

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.