آن روزها که ملانی وارد دانشگاه شد انجمن اسلامی دانشجویان مسلمان در آمریکا تحت تاثیر انقلاب اسلامی و افکار انقلابی مصطفی چمران بود گرچه ملانی هیچ گاه چمران را ندید و وقتی او وارد دانشگاه شد چمران دانشگاه برکلی کالیفرنیا را با قصد مبارزه با اسرائیل و کمک به شیعیان، به مقصد جنوب لبنان ترک کرده بود.

ملانی فرانکلین در گفت و گو با قدس: به خاطر شناخت امام رضا(ع) همیشه خدا را شاکرم

ملانی فرانکلین خبرنگار و مستند ساز سیاهپوست آمریکایی در ۲۱ دسامبر ۱۹۵۹در شهر  نیواورلئان که کانون سیاهپوستان امریکا محسوب می شود و در کرانه رود میسی‌سیپی در ایالت لوئیزیانای متولد شد. او مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی در رشته رادیو و تلویزیون در دانشگاه پذیرفته شد.

آن روزها که ملانی وارد دانشگاه شد انجمن اسلامی دانشجویان مسلمان در آمریکا تحت تاثیر انقلاب اسلامی و افکار انقلابی مصطفی چمران بود گرچه ملانی هیچ گاه چمران را ندید و وقتی او وارد دانشگاه شد چمران دانشگاه برکلی کالیفرنیا را با قصد مبارزه با اسرائیل و کمک به شیعیان، به مقصد جنوب لبنان ترک کرده بود اما ملانی در محیطی حضور یافته بود که بشدت تحت تاثیر افکار مصطفی چمران بود.

او در دانشگاه با پسری ایرانی به نام احسان هاشمی نیاسری آشنا شد این آشنایی در نهایت به ازدواج و مسلمانی ملانی منتهی شد.

زندگی پر فراز و نشیب ملانی از همین جا آغاز شد و او اسمش را به مرضیه تغییر داد بخاطر افکار انقلابی اش فرصت حضور چندانی در رسانه های آمریکا پیدا نکرد و در سالهایی که ایران در جنگ با عراق بود او همراه احسان هاشمی به سرزمین مادری همسرش سفر کرد.

سال ۱۳۸۰ مهندس احسان هاشمی در حالی که فقط ۴۴ سال داشت در یک حادثه در آمریکا درگذشت و پیکرش را به زادگاهش در کاشان منتقل کردند و او آنجا به خاک سپرده شد.

اما پس از او هم ملانی دست از مبارزه و فعالیت های سیاسی و انقلابی اش برنداشت و همین مبارزات و اجرای اخبار انگلیسی شبکه پرس تیوی باعث شد سال ۲۰۱۵  در حالی که برای دیدار خانواده اش به آمریکا سفر کرده بود در فرودگاه ایالت میسوری بازداشت شود. این بازداشت و رفتار ناپسند پلیس آمریکا موجب شد افکار عمومی بیشتر با مرضیه هاشمی آشنا شوند.

ملانی فرانکلین که در ایران به مرضیه هاشمی شهرت دارد را در حاشیه جشنواره خورشید که او دبیری آن را برعهده داشت و خبرنگاران زن کشورهای مختلف در آن رویداد حضور داشتند؛ ملاقات کردیم که گفتگوی ما را در ادامه می خوانید.

شما با عجله راهی حرم مطهر رضوی هستید زیارت بارگاه امام رضا(ع) چه حس و حالی  دارد؟

می دانید من بیشتر از شما که از ابتدا مسلمان بودید قدر امام رضا(ع) را می دانم(خنده) وقتی که مسیحی بودم در خانواده معتقدی زندگی می کردم و مقید بودیم حتما کلیسا برویم. بعدها وقتی که مسلمان شدم و همسر ایرانی ام از امام رضا(ع) می گفت خیلی علاقمند بودم مشهد بیایم و وقتی بارگاه ایشان را زیارت کردم خیلی خدارا بخاطر وجود امام رضا(ع) شکر کردم. الان هم هر وقت مشهد برای زیارت می آیم تمام وجودم شکر و سپاسگزاری از خداوند بخاطر وجود امام رضاست و من هر لحظه خدا را شاکرم که راه اهل بیت را به من نشان داد.

در بارگاه امام رضا(ع) چه گفت و گویی با ایشان دارید؟

صحبت های من با امام رضا(ع)خیلی زیاد است مدت طولانی می نشینم و درباره اوضاع جهان، ایران، خانواده و خودم برای ایشان حرف می زنم حرف هایم که تمام شد شروع می کنم دعا کردن و برای نگرنی هایی که دارم از ایشان می خواهم دعا کنند.

چه نگرانی هایی در ذهن دارید که به دعای امام رضا(ع) دل می بندید؟

برای خودم و فرزندانم دعا می کنم که راه اهل بیت را برویم و در پناه اسلام باشیم به خصوص بچه ها که هنوز جوان هست بتوانند در این دنیای شلوغ راه درست را بروند

و خدمتگذار اهل بیت و امام زمان باشند.

می بینید که مشهد مثل همیشه شلوغ است و خیل زائران از راه های دور و نزدیک برای زیارت ایشان می آیند به نظرتان حضور امام رضا(ع) چه تاثیراتی بر سرزمین ایران گذاشته؟

من می بینم نه تنها از ایران بلکه از کشورهای دیگر هم به مشهد می آیند.حتی از اهل سنت و پیروان مذاهب دیگر هم برای زیارت در  مشهد  حضور می یابند مسیر امام رضا(ع)  ادامه همان مسیر انبیای الهی و اهل بیت است و امام رضا(ع) شخصیتی دارند که می توانند ادیان و مذاهب مختلف را حول خود جمع کنند.

حضور ایشان در مشهد پر از برکات فراوان برای ایران و اصلا برای جهان ماست.

چند سال پیش حادثه ای در آمریکا برای شما پیش آمد و پس از بازداشت در فرودگاه سنت لوئیس چند روزی هم تحت شرایط سخت در بازداشتگاه «اف بی آی» در واشنگتن دی سی بودید در آن شرایط ملتهب، عقاید دینی شما چقدر در تحمل سختی ها به شما کمک کرد؟

بله در آن گرفتاری بزرگی که برای من پیش آمدم خیلی به اهل بیت متوسل می شدم به خصوص ایام شهادت حضرت زینب(س) بود و من برای رهایی از آن شرایط مدام به ایشان متوسل می شدم. عادت همیشگی من است که در گرفتاری ها به اهل بیت متوسل شوم.

منبع: روزنامه قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.