معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران گفت: سردخانه نگهداری پلاسمای استان با گنجایش ۱۰هزار لیتر پلاسما ظرفیت سردخانه‌ای خراسان رضوی را به نوعی به دو برابر افزایش می‌دهد.

ظرفیت ذخیره پلاسمای خراسان رضوی به 2 برابر افزایش یافت

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی، عبدالله سالک مقدم در حاشیه افتتاحیه سردخانه نگهداری پلاسما با اشاره به افتتاح یک سردخانه پلاسما در خراسان رضوی اظهار کرد: سردخانه نگهداری پلاسمای استان با گنجایش ۱۰هزار لیتر پلاسما ظرفیت سردخانه‌ای خراسان رضوی را به نوعی به دو برابر افزایش می‌دهد. با این سردخانه گنجایش و ظرفیت ذخیره‌سازی پلاسمای استان از ۱۳ هزار لیتر به ۲۳هزار لیتر رسیده که بسیار ارزشمند است.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: اهدای خون در کشور ما یک اقدام نوع دوستانه است. انتقال خون به عنوان یک سازمان باید این امانتی مردم را به درستی فرآوری و نگهداری کرده و به دست بیمار برساند.

وی در خصوص سردخانه نگهداری پلاسما استان، تشریح کرد: این سردخانه باعث می‌شود بتوانیم بخشی از فراورده‌های به‌ دست امده از خون اهدایی مردم را پس از فرآوری در محیط مناسب برای نگهداری، حفظ کنیم.

سالک مقدم افزود: اگر ما برای نگهدای فرآورده‌های خونی به دست آمده از مردم جایی نداشته باشیم باید امحا شود. اما این سردخانه‌ها باعث افزایش ظرفیت نگهداری و افزایش ذخایر خونی ما شده و به تدریج با توجه به نیاز بیمارستان‌ها توزیع شود.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران با تاکید بر اینکه سردخانه پلاسمای افتتاح شده از تولیدات داخل است، خاطرنشان کرد: این سردخانه یکی از بروزترین سردخانه‌های تولید کشور بوده که از این منظر باعث افتخار است. همچنین این سردخانه با گنجایش ۱۰هزار لیتر پلاسما ظرفیت سردخانه‌ای خراسان رضوی را به نوعی به دوبرابر افزایش می‌دهد. با این سردخانه گنجایش و ظرفیت ذخیره‌سازی پلاسمای استان از ۱۳ هزار لیتر به ۲۳هزار لیتر رسیده که بسیار ارزشمند است.

وی اضافه کرد: این پلاسماها یا در بخش‌های درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا اینکه به شرکت‌های پالایشگر منتقل شده و به دارو تبدیل می‌شود و دوباره به چرخه درمانی در کشور بازمی‌گردد. بنابراین پلاسما بسیار کالای باارزشی بوده و می‌توانم ارزش آن را معادل با پالایش نفت بدانم. می‌تواند حتی از لحاظ قیمتی و ارزش افزوده‌ای که برای کشور دارد بسیار بالا در نظر گرفته شود. کار بزرگی صورت گرفته و امیدوار هستم همانطور که بیان شد، خدمات به نحو احسنت و با بهترین شکل برای مردم انجام شود تا بتوانیم به مراکز درمانی برسانیم.

سالک مقدم با تاکید بر لزوم گسترش سیستم‌ها در زمینه انتقال خون، تصریح کرد: با توجه به گسترش و افزایش مراکز درمانی و روش‌های درمانی تخصصی، باید مراکز انتقال خون ما نیز به همان نسبت رشد کرده، گسترش پیدا کند و به روز باشد. کشور ایران به لحاظ انتقال خون دارای یک وجهه بین‌المللی است؛ ما نباید تمام سختی‌ها، فشارها و تحریم‌های ظالمانه‌ای که داریم را به عنوان عاملی در مقابل پیشرفت خود بدانیم. باید بتوانیم ضمن گسترش مراکزمان، خود را در سطح اول دنیا به صورت به‌روز حفظ کنیم. یکی از موارد در این زمینه تامین تجهیزات است. علیرغم تمام سختی‌ها درحال تلاش هستیم تا تجهیزات لازم را در اختیار قرار دهیم؛ علاوه برآن در زمینه افزایش فضا و تامین نیرو در این خصوص نیز در تلاش هستیم.

معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون ایران در خصوص وضعیت تجهیزات مراکز انتقال خون در استان خراسان رضوی، خاطر نشان کرد: خراسان رضوی  با توجه به گستردگی و قرارگیری در جوار بارگاه امام رضا(ع) و اینکه باید خدمات در شان این استان باشد، بسیار حائز اهمیت است. وضعیت استان در حاضر خوب است اما همچنان انتظار افزایش داریم.

وی ادامه داد: میزان اهدا در استان خراسان رضوی بسیار عالی است؛ میزان ۵۰۰ خون‌گیری استان خراسان رضوی در روز عدد بسیار با ارزشی است که به نسبت پایتخت و با توجه به تعداد بیمارستان‌های استان وضعیت بسیار ارزشمند است.

سالک مقدم با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی به عنوان سانتر توریست درمانی نیز شناخته می‌شود، اظهار کرد: انتظار داریم استان رشد بالاتری داشته باشد و ستاد مرکزی به این رشد کمک خواهد کرد. یکی از قطب‌های انتقال خون غیراز پایتخت قطعا استان خراسان رضوی خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.