معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: این استان در برخی از امور از جمله ارزشگذاری و تعیین قیمت پایه گمرکی برخی کالاها ظرفیت کارشناسی لازم را دارد و وقت تفویض اختیارات این بخش‌ها به استان برای صادرات فرا رسیده است.

خراسان رضوی ظرفیت اجرایی ارزشگذاری کالاهای صادراتی را دارد

به گزارش قدس خراسان، ابوالفضل چمندی دیشب در نشست کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی در اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان  که با حضور معاون سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، عنوان کرد: اگر بخواهیم همه ظرفیت‌های خود را به صحنه اجرایی کشور برسانیم، باید اختیارات بیشتری به استان‌ها بدهیم، ارزشگذاری کالاهای انحصاری خراسان رضوی در حالی که کارشناس و متخصص آن در استان وجود دارد، امری ضروری است و باید اختیارات کالاهایی که به این استان اختصاص دارد تصمیمات آن در استان گرفته شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با توجه به توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورهای اطراف ایران مانند ترکمنستان، ازبکستان و افغانستان نیاز است که برنامه ریزی ویژه‌ای برای تجارت با آن کشورها انجام شود.
محمدرضا توکلی زاده افزود: افغانستان در حال تبدیل به یک کارگاه تولیدی یا ساختمانی بزرگ است.در این شرایط افغانستان برای توسعه خدمات زیربنایی خود نیاز به دریافت امکانات از کشورهای دیگر دارد که این مهم باید از طریق کشورمان تامین شود، در حالی که سیستم ریلی کشور به افغانستان هنوز متصل نشده است و کارایی لازم را ندارد.
وی زیرساخت‌های بندر شهید رجایی و بندر چابهار را برای انتقال کالاهای ترانزیتی از کشورهای آسیای میانه را ناکافی دانست و گفت: هم اکنون ۲ میلیون تُن گوگرد در پالایشگاه ترکمنستان آماده ترانزیت است، اما بنادر کشورمان ظرفیت پذیرش آن را ندارند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: در مجموع ظرفیت توسعه صادرات در کشورهای اطراف خراسان رضوی بسیار بالاست که عدد بزرگی در مقایسه با هدف صادراتی استان خواهد بود از این رو دولت باید زیرساخت‌های لازم توسعه صادرات را تامین کند.

استفاده صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی از صندوق ضمانت صادرات، تاییدیه برای استاندارد برخی از کالاهای صادراتی در آزمایشگاه ها، ایجاد فرصت برای حضور پیمانکاران ایرانی در بازار افغانستان، حضور پررنگ تر ایران و خراسان رضوی در نمایشگاه های کشورهای همسایه از دیگر موارد مطرح  در این نشست بود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.