مائو نینگ سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید براینکه اتخاذ اقدامات پیشگیرانه پکن از جمله ممنوعیت واردات محصولات آبزی ژاپنی برای حفاظت از ایمنی غذا و سلامت مردم، کاملاً مشروع، معقول و ضروری است، از توکیو خواست تا در مورد نیروگاه اتمی فوکوشیما مسئولانه عمل کند.

پکن: توکیو در مورد نیروگاه اتمی فوکوشیما مسئولانه عمل کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، مائو در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به تاثیرات سوء تخلیه آب آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه اتمی فوکوشیمای ژاپن بر سلامت جامعه بشری، از توکیو خواست که در مورد این نیروگاه مسئولانه عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به این پرسش که «نظر رسمی پکن در رابطه با درخواست فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن از شی جین پینگ رئیس جمهور چین در سانسفرانسیسکو مبنی بر لغو فوری ممنوعیت واردات محصولات آبزی ژاپنی چیست؟»، گفت: رئیس جمهور چین در دیدار خود با نخست‌وزیر ژاپن خاطرنشان کرد که تخلیه آب آلوده به مواد رادیو اکتیو نیروگاه اتمی فوکوشیما بر سلامت تمام جامعه بشری، محیط زیست دریایی جهانی و منافع عمومی بین‌المللی تأثیر دارد.

وی افزود: شی در این دیدار به فومیو کیشیدا یادآور شد که ژاپن باید نگرانی‌های مشروع داخلی و خارجی را جدی بگیرد و با این موضوع به شیوه‌ای مسئولانه و سازنده برخورد کند.

مائو در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم اتخاذ اقدامات پیشگیرانه از سوی چین و برخی از کشورهای دیگر در واکنش به تصمیم ژاپن برای آزادسازی آب آلوده به مواد اکتیو نیروگاه اتمی فوکوشیما، گفت: اتخاذ این اقدامات پیشگیرانه از جمله ممنوعیت واردات محصولات آبزی ژاپنی برای حفاظت از ایمنی غذا و سلامت مردم، کاملاً مشروع، معقول و ضروری است.

وی افزود: ما امیدواریم طرف ژاپنی با چین همکاری کند تا از طریق رایزنی و مذاکره، راه مناسبی برای حل مساله تخلیه آب آلوده به مواد رادیواکتیو از نیروگاه اتمی فوکوشیما پیدا کند.

گفتنی است؛ چین واردات مواد غذایی از فوکوشیما و ۹ استان دیگر ژاپن را از زمان وقوع زلزله و سونامی ویرانگر در سال ۲۰۱۱ که تخریب بزرگی را در نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما ایجاد کرد، ممنوع کرده است و اگر تخلیه آب نیروگاه آغاز شود، پکن می‌تواند کنترل واردات مواد غذایی از ژاپن را تشدید کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که در ماه ژوئیه به دولت ژاپن ارسال کرد، نوشت که رهاسازی آب تصفیه شده فوکوشیما با استانداردهای ایمنی جهانی مطابقت دارد و تأثیر رادیولوژیکی ناچیزی بر مردم و محیط زیست خواهد داشت.

با این حال چین معتقد است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اندازه کافی دیدگاه‌های کارشناسان را در بررس‌های خود مد نظر قرار نداده و پکن همچنان با تخلیه برنامه‌ریزی شده آب آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه اتمی فوکوشیمای ژاپن مخالف است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.