۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
کد خبر: 937651

در حالی که برخی از زائران از ارائه خدمات کاروان‌های عتبات گلایه دارند، مدیر یکی از دفاتر زیارتی می‌گوید: خدمات متناسب با استانداردهای سازمان حج و زیارت است.

کیفیت  خدمات کاروان‌های عتبات در سراشیبی

هفته جاری برخی از زائران که با کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت به عتبات رفته‌ بودند، از خدمات ارائه شده گلایه داشتند. فاطمه محمودی یکی از زائران عتبات که شنبه هفته جاری از کربلا بازگشته است، می‌گوید: غذای کاروان و هتل محل اسکان ما اصلاً مناسب نبود.

نارضایتی زائران از خدمات کاروان‌های عتبات

اصلی‌ترین موضوعی که باعث نارضایتی زائران شده است، کیفیت هتل و وعده‌های غذایی است، امری که پس از تغییر شیوه اعزام زائران به عتبات، در سازمان حج و زیارت مورد بررسی قرار گرفت. البته حسین محمودی، مدیر یکی از دفاتر زیارتی می‌گوید: نوع خدمات بر اساس استانداردهای سازمان حج و زیارت است.

شرکت‌های مجری اعزام زائران در شهرهای نجف، کربلا و کاظمین چندین هتل اجاره کرده‌اند و در موقعیت‌های مختلف این هتل‌ها را در اختیار کاروان‌ها قرار می‌دهند. با توجه به اینکه همه خدمات کاروان‌ها یکسان است، آنچه موجب تفاوت قیمت در اعزام می‌شود، محل اسکان است. بر همین اساس، نوع هتل در درجه کاروان اثر دارد و متناسب با آن نیز از زائران هزینه سفر اخذ می‌شود.

افت سطح خدمات به زائران عتبات نسبت به گذشته

بر اساس استانداردهای سازمان حج و زیارت، هتل‌های محل اسکان زائران باید حداقل‌هایی را داشته باشند، اما گاهی برخی از کاروان‌ها همان حداقل‌ها را نیز رعایت نمی‌کنند، تا جایی که علیرضا سعیدی در حالی که در سال‌های گذشته سفر با کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت را تجربه کرده بود و هفته گذشته نیز به زیارت کربلا رفته بود، می‌گوید: سطح خدمات به زائران در برخی کاروان‌ها نسبت به گذشته افت قابل توجهی داشته است.

یکی از موضوعاتی که گلایه زائران عتبات را به همراه داشته، وعده‌های غذایی است که به صورت متمرکز در آشپزخانه مرکزی برای زائران طبخ و توزیع می‌شود. این غذاها پس از طبخ در اختیار مدیر هتل قرار گرفته و بین زائران کاروان توزیع می‌شود. اما این غذاها در بسیاری موارد سرد سرو می‌شود و از طرفی هم از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

وضعیت و هزینه وعده‌های غذایی در کاروان‌های عتبات

براساس این گزارش دفاتر زیارتی در این خصوص می‌گویند که ما دخل و تصرفی در وعده‌های غذایی نداریم و حتی سازمان حج و زیارت آن را مدیریت می‌کند و بابت هر وعده غذا هم باید به شرکت وابسته به این سازمان هزینه پرداخت کنیم.

هزینه وعده‌های غذایی هم روزانه حتی تا بیش از ۶ دلار اعلام شده در حالی که دفاتر زیارتی حاضر هستند تا با اخذ مبلغ کمتری از زائران، وعده‌های غذایی را خودشان تأمین کنند.

تغییر در هتل‌های زائران ایرانی

با این وجود، همچنان تغذیه زائران به صورت متمرکز است و همه کاروان‌ها در کنار خدمات یکسان، غذای یکسانی هم دارند. بر همین اساس دفاتر زیارتی زائرانی که نسبت به وعده‌های غذایی گلایه‌ دارند، به سازمان حج و زیارت ارجاع می‌دهند.

محمدرضا علوی، یکی از مدیران کاروان‌های زیارتی می‌گوید: پس از افزایش تعداد زائران خارجی عتبات در هفته‌های اخیر، هتل‌های اجاره شده برای زائران ایرانی تغییر کرده و نسبت به گذشته افزایش یافته است. اما هنوز برخی از این هتل‌ها به ویژه برای اعزام‌های زمینی از کیفیت مناسبی برخوردار نیست.

مشکلات همراهی با کاروان‌های رسمی در هفته‌های اخیر تا حدی رسیده است که برخی از زائران از سفر با این کاروان‌ها منصرف شدند و برخی دیگر هم حتی پس از بازگشت از سفر برای شکایت از نوع خدمات به سازمان حج و زیارت مراجعه کردند.

رشد سفرهای غیرمجاز عتبات در هفته‌های گذشته

البته برخی از مدیران دفاتر زیارتی هم از این موضوع گلایه دارند. فرهاد یاری، یکی از مدیران کاروان‌های زیارتی می‌گوید: ما هم در برابر زائران شرمسار هستیم اما راهکاری برای ارائه خدمات بهتر نداریم. چرا که نوع خدمات در اختیار ما نیست و ما فقط مجری سفرها هستیم.

سازمان حج و زیارت که ناظر سفرهای زیارتی است هم نسبت به ارائه خدمات به زائران مشکلی ندارد؛ تا جایی که یک منبع مطلع می‌گوید: «در صورت بروز مشکل فقط سازمان حج و زیارت قول پیگیری می‌دهد و آنها از نوع خدمات رضایت دارند». البته مسؤولان سازمان حج برای پیگیری این موضوع پاسخگو نبودند.

سفر به عتبات در ماه‌های اخیر افزایش یافته است و حتی بر اساس گزارش‌ها تعداد اعزام‌های خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت به ویژه به صورت زمینی نسبت به گذشته بیشتر شده است؛ تا جایی که سفر به عتبات با کاروان‌های غیرمجاز سه برابر کاروان‌های رسمی است.

براساس این گزارش  سفر به عتبات در آذر امسال با افزایش هزینه همراه بوده و ۲۰ درصد گران شده است. البته ثبت‌نام از متقاضیان سفر عتبات تا دهم آذر پیش‌بینی شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.