نویسنده کتاب «رحمت حکیمانه» گفت: شبهه‌های مطرح شده خشونت در اسلام بیش از آنکه فلسفی و کلامی باشد بیشتر جنبه تاریخی دارد.

تلاش دشمنان ارائه چهره‌ای خشونت‌آمیز از اسلام است

نشست نقد و بررسی «رحمت حکیمانه» همزمان با هفته کتاب با حضور جمعی از علاقه‌مندان به علم و ادب در فروشگاه مرکزی کتاب انتشارات به‌نشر واقع در خیابان امام خمینی(ره) مشهد برگزار شد.

تقابل تمدن اسلامی با تمدن غربی

در این نشست دکتر هادی وکیلی، نویسنده کتاب رحمت حکیمانه گفت: در این دنیا علاوه بر وجود ظرفیت‌های بسیار در راه اشاعه دین همزمان محدودیت‌های زمانی عرضه این ظرفیت‌ها نیز وجود دارد و دشمنانی داریم که به لحاظ ابزاری بسیار پیشرفته‌تر از ما هستند و مجموع این عوامل سبب شده ما در تقابل با دشمنان در یک رقابت نابرابر قرار بگیریم به خصوص در چند دهه اخیر که تهاجم فرهنگی، اعتقادی و ایدئولوژی سنگینی علیه اسلام شکل گرفته و در این تهاجم ناجوانمردانه با ظاهر ادبیات علمی و در باطن با ادبیات غیرعلمی، اسلام مورد هجمه قرار گرفته و بخشی از این هجمه‌ها در جامعه ما در محیط خانواده، دانشگاه و... احساس می‌شود. هجمه این تهاجم به مراتب در خارج از مرزهای ایران و در جهان اسلام بیشتر است.

او ادامه داد: دشمنان ما سعی دارند چهره‌ای خشونت‌آمیز از اسلام به نمایش بگذارند که پر از خرافات و آموزه‌های غیرعقلانی توأم با ادبیات غلبه غضب و خشونت باشد و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند؛ تشکیل گروه‌های القاعده، داعش و... برای حرکت در همین مسیر است. هدف آنان این است که اسلام تجزیه شود. نویسنده کتاب رحمت حکیمانه اظهار کرد: در حال حاضر تمدن اسلامی در تقابل با تمدن غربی قرار گرفته و ‌آن‌ها به نحوی بی‌رحمانه، جلو اشاعه واقعی و رویکردهای مثبت تمدن اسلامی را  می‌گیرند و در کشورهای غربی و حتی اروپایی مانع از انتشار یک مقاله علمی و ارائه آن در دانشگاه‌ها می‌شوند.

 وکیلی با تأکید بر اینکه ما باید از ظرفیت‌هایی که وجود دارد برای تبلیغ دین اسلام و مقابله با هجمه‌های مطرح شده از سوی دشمنان بهره بگیریم، اظهار کرد: در این مسیر باید اولویت‌بندی صورت بگیرد و مطابق با نیازهای جامعه اسلامی حرکت کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات پاسخ‌گویی به شبهه‌های دینی در محیط دانشگاهی افزود: این جلسات سال‌ها پیش برگزار شده و مهم‌ترین نمونه‌های شبهاتی که درباره خشونت در اسلام از جمله قصاص، جهاد، فتوحات اسلامی و... مطرح شده از این جلسات گردآوری و در کتاب رحمت حکیمانه منتشر شده است. نویسنده کتاب رحمت حکیمانه با اشاره به اینکه موضوع بیشتر شبهه‌های مطرح شده تاریخی است، عنوان کرد: در این اثر سعی شده به روش علمی به اتهام‌ها و شبهه‌های غیرعلمی درباره شبهه خشونت در اسلام پاسخ داده شود.

استناد به قرآن و سنت برای پاسخ‌گویی به شبهه‌های دینی

محمد باغستانی، کارشناس و منتقد ادبی نیز با اشاره به اینکه کتاب رحمت حیکمانه حاصل گفت‌وگوهای چهره به چهره با افراد در محیط علمی است، گفت: جمع‌آوری شبهات خشونت در اسلام که در جمع دانشجویان مطرح شده و پاسخ‌گویی به آن‌ها، از جمله نقاط قوت این اثر است. دکتر وکیلی نویسنده اثر سعی کرده با استناد به قرآن و سنت به شبهه‌های خشونت در اسلام پاسخ دهد.  او ادامه داد: همچنین نویسنده تلاش کرده هر کجا شبهه‌ای مطرح می‌شود با نام صاحب آن دیدگاه، توضیحاتی را در پاورقی کتاب ارائه ‌کند و در این پاورقی‌ها و کتاب‌نامه کتاب نیز عیناً عبارت‌های شبهه بیان می‌شود و با ارائه پاسخ‌های منطقی و مستند و رعایت انصاف و اعتدال به پرسش‌ها و شبهه‌های پیرامون اسلام پاسخ داده می‌شود.

برپایی جلسات گفت‌وگو و مناظره، میراث بزرگ امام رضا(ع)

کارشناس و منتقد ادبی یادآور شد: یکی از میراث بزرگ امام رضا(ع) برپایی جلسات گفت‌وگو و مناظره است از این رو باید خانه گفت‌وگو و مناظره‌های علمی پیرامون مسائل دینی نیز در حرم مطهر رضوی دایر شود. ما این میراث گرانبها را داریم. باید گفت‌وگوهای علمی، اعتقادی و تاریخی در حرم مطهر رضوی با حضور علما دین اسلام و سایر ادیان برگزار شود تا این میراث امام رضا(ع) احیا شود و به تبع آن برگزاری این جلسات به سایر شهرهای کشور نیز تعمیم داده شود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.