کبری بابایی نویسنده و از شاعران حوزه کودک و نوجوان که هم‌اکنون ریاست امور کودک و نوجوان معاونت شعر و ادبیات داستانی را برعهده دارد درباره اهمیت کتابخوانی و مهمترین نهاد تاثیرگذار در کتابخوان شدن کودکان و نوجوانان پیشنهاداتی دارد.

کبری بابایی، شاعر کودک و نوجوان: قدرت کتاب سرانه مطالعه را تغییر می‌دهد

کتابخوانی؛ راهی برای دستیابی به دانایی

نویسنده کتاب تصویری «شهری که راه افتاد» در ابتدا با ذکر این نکته که باید بدانیم مبحث کتاب و کتابخوانی، مبحثی بسیار گسترده‌ است و فکر کردن به قشرهای مختلف مخاطب، باعث می‌شود حوزه تاثیرگذاری کتاب نیز گسترده‌تر شود، گفت: ما باید بتوانیم به تناسب نیاز هر قشر آورده‌ای برای آن‌ها داشته باشیم. ارتقای سطح کتاب‌ها به لحاظ محتوایی، زیبایی‌های باطنی و ظاهری باعث می‌شود مخاطب از کتابخوانی لذت بیشتری ببرد. همچنین در حوزه ادبیات نوجوان، کتابی ارزشمند است که به لحاظ استانداردهای ادبی و در نظر گرفتن ویژگی‌ها و نیازهای مخاطب، شرایط مناسب داشته باشد. کتابخوانی راهی برای دستیابی به دانایی و توانایی است که به انسان ها در فهم و درک درست مسائل، یاری می رساند.

خانواده؛ نهاد تاثیرگذار در کتابخوان‌ شدن کودکان

شاعر «ستاره‌ات گم شد» معتقد است خانواده به عنوان اولین مکانی که کودک در آن نفس می‌کشد و رشد می کند قطعا می‌تواند در کتابخوان شدن کودکان تاثیر گذار باشد، وی افزود: معمولا خانواده‌ها برای رشد فکری و جسمی فرزندشان دغدغه تهیه کتاب را دارند. پس آشنایی با کتا به طور معمول در کودکی و از خانواده آغاز می‌شود. این آشنایی با کتاب هرچه هدفمندتر باشد، نتیجه بهتری خواهد داشت چرا که بعد از سن خردسالی یعنی زمانی که کودک به دوران دبستان می‌رسد، کم کم دست به انتخاب می‌زند. دیگر تنها به انتخاب بزرگترها کتاب نمی‌خواند. حتی تصمم می‌گیرد که ارتباطش را با کتاب‌ها ادامه بدهد یا نه؟

 نقش خانواده، هم در ایجاد زمینه آشنایی با کتاب و هم در انتخاب درست مسیر تاثیر دارد؛ زیرا سطح سلیقه کودک و جهان بینی‌اش نسبت به دنیا را، در پله نخست خانواده تعریف می‌کند. کتابخوان بودن خانواده‌ها می‌تواند الگویی برای کودک باشد. کودکی که در سبد کالای خانواده‌اش کتاب را ببیند، قطعا ورودش به دنیای کتاب منطقی و طبیعی خواهد بود و از سر اجبار نیست.

تاثیر مفید بودن کتاب‌ها در رشد سرانه مطالعه

بابایی با اشاره به اینکه عضویت در کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری باعث دسترسی ما به کتاب‌ها می‌شوند، عنوان کرد: هزینه‌ها در میزان خرید کتاب تاثیر دارند و قدرت خرید آن را کاهش می‌دهند اما صرفا بحث کتابخوانی به بحث فروش کتاب ختم نمی‌شود. نوجوان اگر علاقه‌مند به کتاب باشد قطعا مسیر خودش را پیدا می‌کند. این مسیر خیلی وقت‌ها از کتابخانه‌های عمومی می‌گذرد که اتفاقا منطقی و درست است. بی شک غنی‌کردن کتابخانه‌ها توسط مسئولین و رجوع به کتابخانه‌ها توسط مخاطبان کتاب اهمیت به‌سزایی دارد و به رشد سرانه کتاب کمک می‌کند.

شاعر «من آدم آهنی شدم» اظهار کرد: میزان مفید بودن و قدرت کتاب‌ها در سرانه مطالعه کشور بسیار اهمیت دارد. ما زمانی به سراغی کتابی می‌رویم که برایمان سودمند و سرگرم‌کننده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.