۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱
کد خبر: 938021

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت:کسری گاز مورد نیاز و ضروری ۵شهرک‌ و نواحی صنعتی خراسان رضوی در حال حاضر ۱۰۰ هزار متر مکعب در ساعت است.

 ۵ شهرک صنعتی استان کسری گاز دارند

به گزارش قدس خراسان، جعفر فرشچی طوسی اظهار کرد: از ابتدای تاسیس شرکت شهرک‌های صنعتی، در کل شهرک‌های صنعتی استان ظرفیت ۴۷۰ هزار متر مکعب در ساعت ظرفیت ایستگاه ایجاد شده که این ظرفیت‌ها را شرکت گاز ایجاد کرده اما متاسفانه طی ۳ سال گذشته تاکنون این ظرفیت تغییر زیادی نداشته است.

وی افزود: کسری گاز مورد نیاز ضروری شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی در حال حاضر ۱۰۰ هزار متر مکعب در ساعت است. این کسری گاز در ۵ شهرک صنعتی چناران، کاویان، کلات، توس و بینالود بوده که به منظور تامین نیاز واحدهای موجود و طرح‌های توسعه‌ای متقاضی این مهم می‌باشند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی عنوان کرد: در حال حاضر در استان ۴۱ شهرک و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری وجود دارد که از این میزان ۳۷ شهرک گازدار شده‌اند.

فرشچی طوسی با بیان اینکه از ظرفیت ۴۷۰ هزار متر مکعب در ساعت گاز شهرک‌های صنعتی، تاکنون ۳۲۵ هزار متر مکعب گاز به واحدهای صنعتی انشعاب داده شده است، خاطرنشان کرد: از این بین ۲۷۰ هزار متر مکعب در ساعت معادل ۸۵ درصد ظرفیت ایجاد شده در ۱۰ شهرک صنعتی مصرف می‌شود. یعنی ۸۵ درصد معرفی‌شدگان گاز شهرک‌های صنعتی استان در ۱۰ شهرک تقاضامحور توس، چناران، مشهد(کلات)، کاویان، بینالود، ماشین‌سازی، چرمشهر، خیام، عطار و کاشمر و ۱۵ درصد دیگر در ۲۷ شهرک دیگر حضور دارند.

وی با اشاره به سهم ۳ درصدی نواحی و شهرک‌های صنعتی از کل مصرف گاز استان از قطعی گاز شهرک‌های صنعتی در شرایط کمبود در زمستان گلایه کرده و گفت: در صورت صرفه‌جویی ۳ درصدی در مصرف گاز خانگی می‌توان جلوی قطعی گاز صنایع در شهرک‌های صنعتی را گرفت و عملا قطع گاز شهرک‌های صنعتی کمک شایانی به پایداری شبکه گاز نخواهد کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی بیان کرد: طبق ماده ۸۱ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) (مصوب ۱۳۹۳.۱۲.۰۴)، وزارتخانه‌های نیرو، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف‌اند نسبت به تامین آب، برق، گاز و امکانات مخابراتی شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی تا درب واحدهای صنعتی و معدنی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و معدنی و منطقه ویژه اقتصادی اقدام کنند و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است اعتبار مورد نیاز را درلوایح بودجه سنواتی به این منظور پیش‌بینی کند.

فرشچی طوسی اضافه کرد: طبق ماده ۵۴ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور (مصوب ۱۳۹۵.۱۱.۱۰)، در راستای حمایت از استقرار صنایع در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و رقابت‌پذیری تولیدات صنعتی و معدنی به دولت اجازه داده می‌شود در قالب بودجه‌های سنواتی کمک‌های لازم را به شهرک‌ها و نواحی صنعتی دولتی و غیردولتی به‌ویژه در امور تأمین راه، آب، برق، گاز و تلفن تا ورودی واحدهای مستقر در این شهرک‌ها انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: طبق این دو ماده باید خدمات زیرساختی مانند گاز تا درب واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی توسط وزارت مربوطه انجام شود که متاسفانه در عمل این اتفاق نیفتاده و در حال حاضر نیز اجرای ایستگاه‌های تقلیل فشار TBS و خطوط تغذیه باقیمانده در ۵ شهرک محدوده کلان شهر مشهد، یعنی کاویان، چناران، کلات(مشهد)، توس و فاز ۳ بینالود و اجرای ایستگاه‌های تقلیل فشار TBS و CGS و خطوط تغذیه در بزرگترین شهرک صنعتی استان، یعنی شهرک رضوی(مشهد۵) با چالش مواجه شده که تاخیر در اجرای آن زمینه‌ساز اعتراضات و تبعات اجتماعی از طرف واحدهای صنعتی مستقر در آن‌ها خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی تصریح کرد: چنانچه هزینه‌های گازرسانی به شرکت شهرک‌های صنعتی تحمیل شود، متقابلاً این هزینه از واحدهای صنعتی اخذ می‌شود که عملا باعث افزایش قیمت تمام شده صنعت خواهد شد.

فرشچی طوسی بیان کرد: در حال حاضر کسری‌ گاز در شهرک‌های صنعتی چناران ۴۰ هزار، کاویان ۲۰ هزار، مشهد (کلات) ۲۰ هزار، طوس ۱۰ هزار و بینالود نیز ۱۰ هزار متر مکعب در ساعت است. طبق برآوردها از ۱۴۰۳ تا افق ۱۴۱۰، مجموعا در ۴۱ شهرک و ناحیه صنعتی در حال بهره‌برداری استان به ۹۰۰ هزار متر مکعب در ساعت گاز نیاز خواهیم داشت؛ یعنی تا سال ۱۴۱۰، مجموعا ۱ میلیون متر مکعب گاز در ساعت احتیاج خواهیم داشت.

وی در رابطه با تأمین سوخت صنایع استان از طریق افزایش ذخیره‌سازی گاز طبیعی و گاز مایع و احداث واحدهای SNG در شهرک‌های صنعتی استان عنوان کرد: با توجه به سهم کم شهرک‌های صنعتی و عدم تمرکز آن در یک نقطه استان از یکسو و هزینه‌های بالای اجرای تاسیسات مذکور و توان مالی پایین واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی، عملا موضوع ذخیره‌سازی گاز راه حلی منطقی برای رفع مشکل فوق نخواهد بود. ضمن اینکه در احداث این مخازن در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، موضوعات ایمنی شهرک، حرائم از ساختمان‌های مجاور و موضوعات پدافندی نیز خود محدودیت دیگری است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.