مدیر مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز خراسان رضوی: شرکت ملی گاز در دولت سیزدهم در کنار پروژه‌های گازرسانی روستایی، طرح‌های بهینه‌سازی مصرف و طرح‌های کلان و مهم مربوط به تأمین پایداری گاز را برای تقویت شبکه گاز شرق کشور در حال اجرا دارد.

ذخیره‌سازی گاز برای جلوگیری از افت فشار در اوج مصرف

به گزارش قدس خراسان، بهره‌مندی از نعمت گاز در راستای تأمین انرژی مورد نیاز یکی از موهبت‌های الهی است که هر نقطه از زمین شرایط استفاده از آن را ندارد و کشورها و مناطق خاصی وجود دارند که از این نعمت خدادادی بهره می‌برند. کشور ما از جمله کشورهایی در دنیا به حساب می‌آید که منابع عظیم گاز را در اختیار دارد و این ویژگی سبب شده تا اقدام‌های قابل توجهی در راستای بهره‌مندی حداکثری مردم از گاز در کشور صورت بگیرد.

خراسان رضوی نیز در زمره استان‌هایی در کشور به شمار می‌آید که هم از منابع گازی خوبی در منطقه خانگیران سرخس برخوردار است و هم اینکه توسعه قابل ملاحظه‌ای در زیرساخت‌های لازم برای توزیع شبکه گازرسانی تا به امروز تجربه کرده است. 

مدیر مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز خراسان رضوی در خصوص آخرین وضعیت گازرسانی روستایی و شهری در استان می‌گوید: در مجموع ۲هزار و ۸۰۳ روستا با ۵۲۸ هزار و ۹۹۶ خانوار در استان واجد شرایط گازرسانی هستند که مطابق آخرین تقسیم‌بندی وزارت کشور، تاکنون ۲هزار و ۶۴۷ روستا با ۵۱۱هزار و ۶۶۱ خانوار از نعمت گاز در استان برخوردار شده‌اند و ۹۶.۷ درصد خانوار روستایی واجد شرایط خراسان رضوی از نعمت گاز بهره‌مند هستند.

سیدمصطفی حیدری همچنین درباره تعداد روستاهایی که در استان  هنوز گازرسانی برای آن‌ها انجام نشده و دلایل آن بیان می‌کند: ۱۵۶ روستای واجد شرایط گازرسانی با ۱۷هزار و ۳۳۵ خانوار در سطح استان باقیمانده که عملیات اجرایی گازرسانی به آن‌ها در حال انجام است. روستاهای باقیمانده بدون  گاز در مناطق سخت‌گذر قرار دارند که گازرسانی به این روستاها نیز انجام خواهد شد.

گازرسانی به روستاها تا پایان سال
وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی عملیات گازرسانی روستاها به پایان می‌رسد اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۴۸ روستا گازرسانی شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این عدد به بیش از ۱۰۰ روستا افزایش یابد. ضمناً درصد برخورداری خانوار واجد شرایط روستایی در شهرستان‌های نیشابور، زبرخان، زاوه، فریمان، کاشمر، کوهسرخ، گلبهار، مه‌ولات، میان‌جلگه، باخرز، تایباد، تربت‌جام، تربت حیدریه، جوین، خلیل‌آباد، خواف و خوشاب ۱۰۰ درصد است. همچنین میزان درصد برخورداری خانوار شهری در تمام شهرستان‌های استان به غیر از شهرستان قوچان ۱۰۰ درصد است. ضمن اینکه ذکر این موضوع که عملیات اجرایی گازرسانی به تنها شهر باقیمانده استان یعنی شهر باجگیران واقع در شهرستان قوچان در حال انجام است خالی از لطف نیست و پس از گازدار شدن شهر باجگیران، درصد بهره‌مندی شهری استان به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. 
مدیر مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با ۳۶ هزار کیلومتر شبکه گاز بالاترین میزان شبکه را در کشور به خود اختصاص داده است. در بخش مشترکان نیز حدود ۲میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک در استان وجود دارد که از این نظر خراسان رضوی را در رتبه دوم قرار داده است. خراسان رضوی هم اکنون بیشترین تعداد روستا و خانوار روستایی را در میان استان‌های کشور گازدار کرده است.

چاره‌اندیشی برای جلوگیری از افت فشار در اوج مصرف
از موضوعاتی که پیش از این در مورد گسترش دامنه توزیع شبکه گازرسانی و خدمات‌دهی به روستاها مطرح می‌شد این بود که گسترش بی‌برنامه شبکه توزیع گاز در روستاها سبب افت فشار گاز در زمان اوج مصرف و آسیب به خوراک نیروگاه‌های تولید برق می‌شود و این خود موجب احتمال قطع برق در چنین شرایطی است. 
حیدری در این‌باره می‌گوید: شرکت ملی گاز در دولت سیزدهم در کنار پروژه‌های گازرسانی روستایی، طرح‌های بهینه‌سازی مصرف و طرح‌های کلان و مهم مربوط به تأمین پایداری گاز را برای تقویت شبکه گاز شرق کشور در حال اجرا دارد که ساخت فاز دو ذخیره‌سازی گاز در شوریجه، اجرای خط انتقال تقویتی تربت‌جام، رینگ تقویتی جنوب مشهد، اجرای خط ۴۸ اینچ سراسری برای انتقال گاز جنوب به شرق کشور و ساخت ایستگاه تقویت فشار آرادان با هدف جلوگیری از افت فشار گاز در زمان اوج مصرف و جلوگیری از قطع گاز نیروگاه‌ها انجام شده و یا در حال انجام است.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.