همزمان با حضور فزاینده چین در دریای چین جنوبی، آمریکا و فیلیپین مشغول گشت‌زنی‌های مشترک دریایی و هوایی در این منطقه هستند.

گشت‌زنی دریایی و هوایی آمریکا و فیلیپین در دریای چین جنوبی

به گزارش قدس آنلاین، نیروی هوایی فیلیپین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، هواپیماهای این کشور در گشت‌زنی مشترک روز سه‌شنبه در مجاورت باتانس، شمالی‌ترین استان فیلیپین، که تنها حدود ۲۰۰ کیلومتر (۱۲۵ مایل) با تایوان فاصله دارد، شرکت کرده‌اند.

طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این گشت‌زنی‌ها تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت و شامل نیروی دریایی ایالات متحده و فیلیپین می‌شود. این گشت‌زنی‌ها تنها چند روز پس از آن برگزار می‌شود که «فردیناند مارکوس» رئیس‌جمهوری فیلیپین وضعیت دریای چین جنوبی را به طور فزاینده‌ای «وخیم» خواند.

او روز یکشنبه طی سخنرانی در هونولولو بیان کرد: چین نسبت به جزایر مرجانی که به ساحل فیلیپین نزدیک‌ترند، علاقه‌ نشان می‌دهد. متاسفانه من نمی‌توانم این وضعیت را رو به بهبودی توصیف کنم. این موقعیت وخیم‌تر از قبل شده است.

چین تقریبا تمام دریای چین جنوبی را متعلق به خود می‌داند؛ موضوعی که منجر به اختلافات نه تنها با فیلیپین، بلکه با ویتنام، مالزی، تایوان و برونئی شده است. این ادعاها مدت‌هاست که به عنوان «نقطه اشتعال بالقوه» در منطقه تلقی می‌شود و به رقابت آمریکا و چین دامن می‌زند.

فیلیپین، ژاپن و آمریکا بارها نسبت به حضور فزاینده چین در دریای چین جنوبی اعتراض کرده‌اند؛ دریایی که پکن بیشتر آن را برای خود می‌داند و همین موضوع تبدیل به مناقشه‌ای میان این کشورها شده است.

چین و فیلیپین تاکنون چندین مواجه در دریای چین جنوبی داشته‌اند و اواسط فصل تابستان تنش بین این دو کشور بر سر برخورد گارد ساحلی پکن با چند کشتی نظامی فیلیپینی در حوزه جزایر نانشا در دریای چین جنوبی که شامل توقیف و اخراج این کشتی‌ها شد، بالا گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.