مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: بانک خون توانست تا۵ هزار نمونه بند ناف را ذخیره‌سازی کند، هرچه بانک عمومی تقویت شود نمونه‌ها بیش‌تر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

ذخیره سازی ۵ هزار نمونه بند ناف در بانک خون رویان

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی ضرابی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: بن یاخته های رویان در ابتدا صرفاً" ذخیره سازی خون بند ناف انجام می‌شد و به تدریج سایر منابع سلول‌های بنیادی شامل سلول‌های بنیادی خون محیطی، مغز استخوان، و بافت بند ناف در سبد خدمات این شرکت قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه جمع آوری خون بند ناف در حال حاضر از طریق ۴۵ مرکز جمع آوری در سراسر کشور صورت می‌گیرد گفت: با ذخیره سازی نزدیک به ۲۰۰ هزار نمونه خون بند ناف، کشورمان صاحب بزرگ‌ترین بانک خون بند ناف در سطح منطقه است.

ضرابی ادامه داد: تا کنون ده‌ها پیوند با استفاده از نمونه‌های خون بند ناف رویان برای بیماری‌های خونی از جمله انواع سرطان خون، تالاسمی، بیماری نقص ایمنی، و کم خونی مادرزادی و در بیماری‌های غیر خونی شامل فلج مغزی، اتیسم و آرتروز انجام شده است.

وی اذعان داشت: استفاده از سلول‌های بنیادی در کمک به درمان بیماری صعب العلاج روز به روز گسترش می‌یابد، در صوورتی که بیش از ۴۰۰ کارآزمایی بالینی در طیف وسیعی از بیماری‌ها در دنیا در حال انجام و نتایج به دست آمده نشان دهنده چشم انداز روشن پیش روی متخصصان این حوزه است.

ضرابی خاطر نشان کرد: ما مطابق با پروتکل‌های استاندارد نسبت به طراحی کار آزمایی بالینی اقدام کرده‌ایم به نحوی که مرحله یک و دو کارآزمایی بالینی در بیماری فلج مغزی به اتمام رسیده و فاز سه آن به زودی آغاز می‌شود.

وی با اذعان بر اینکه مرحله یک کارآزمایی بالینی بیماری اتیسم و آرتروز در حال انجام است و در بیماری‌های ALS و SMA در حال طی مراحل اخذ مجوز قانونی است گفت: یکی از موضوعات مهمی که در سال گذشته مورد توجه این شرکت قرار گرفت فراوری ضمائم زایمانی و استفاده این محصولات در زمینه‌های مختلف پزشکی است.

ضرابی تشریح کرد: به دنبال تولد نوزاد ۵ جز زایمانی از رحم خارج می‌شود که شامل خون بند ناف، بافت بند ناف، پرده جنینی، مایع جنینی و بافت جفت است.

وی یادآور شد: تا کنون ۵۰ پیوند برای بیماری‌های خونی انجام شده است که خوشبختانه ۷۵ درصد آن موفقیت آمیز بوده است.

ضرابی با اشاره به اینکه در بانک خون خصوصی ۲۰۰ هزار نمونه ذخیره‌سازی شده است گفت: این درحالیست که در بانک عمومی ۵۰۰۰ نمونه وجود دارد و این میزان به نسبت جمعیت کم است، از طرفی بانک عمومی باید توسط دولت حمایت شود و مراکز خیریه کمک کنند تا این بانک تقویت شود، البته زمانی دولت حمایتی را انجام داد و بانک خون توانست تا ۵۰۰۰ نمونه را ذخیره‌سازی کند، گرچه پیگیری‌ها در حال انجام است تا از محل دولتی و مؤسسات خیریه بانک عمومی تقویت شود، زیرا هر چه بانک عمومی تقویت شود نمونه‌ها بیش‌تر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نمونه به صورت رایگان و در زمان مورد نیاز به پیوند در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد، بیان کرد: برای تأمین سلول هزینه‌ای از سوی خانواده پرداخت نمی‌شود، البته اکنون برای افراد دیگری که در بانک خون نمونه ندارند از نمونه‌های بانک عمومی استفاده می‌شود، در حقیقت می‌توان گفت تأمین سلول بنیادی به صورت رایگان انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.