امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، عملیات اجرایی فاز دوم احداث فرودگاه امام خمینی (ره) آغاز شد.

آغاز عملیات احداث فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره)

به گزارش قدس آنلاین، مهرداد بذرپاش، وزیر راه‌ و شهرسازی، امروز به شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) آمد و با حضور وی، عملیات احداث فاز دوم احداث شهر فرودگاهی امام آغاز شد.

در این مراسم رئیس سازمان هواپیمایی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی حضور دارند.
به گفته وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی فاز دو فرودگاه امام خمینی (ره) به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار با مشارکت طرف خارجی انجام خواهد شد.
بذرپاش می‌گوید: مذاکرات و دیدارها برای انعقاد تفاهم پیش از این انجام شد که با سفر معاون اول رئیس جمهور به چین این قرارداد به امضا رسید.
به گفته وزیر راه و شهرسازی پروژه فاز ۲ فرودگاه امام خمینی(ره) یکی از مهم‌ترین،‌ راهبردی‌ترین و بزرگترین پروژه‌های عمرانی کشور و گام بلندی در مسیر تبدیل شدن به هاب فرودگاهی در منطقه است‌.
بذرپاش می‌گوید: در این پروژه طرف چینی بیش از ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
این یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های کشور است و گام بلندی به سمت تبدیل شدن هاب منطقه‌ای در حوزه فرودگاهی خواهد بود؛ این طرح از سال‌های قبل مطرح شده بود ولی برجای مانده بود، در چندماه اخیر با برنامه‌ریزی دولت تلاش شد این طرح عملیاتی شود.
بنابراین گزارش ترمینال جدید فرودگاه امام خمینی (ره) در قالب این طرح به وسعت ۴۰ هزار متر مربع ساخته خواهد شد.
ظرفیت این ترمینال در فاز اول جابه‌جایی ۳۵ میلیون مسافر در سال و در فاز نهایی ۱۱۰ میلیون مسافر در سال خواهد بود.

جزئیات پروژه توسعه فرودگاه امام با مشارکت چینی‌

به گفته مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی این طرح از محل تهاتر و با مشارکت کنسرسیوم چینی-ایرانی طی ۵ سال اجرا می‌شود.
سعید چلندری می‌گوید: با استفاده از تهاتر تا ۲.۵ میلیارد یورو در فاز توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) سرمایه‌گذاری خواهد شد.

به گفته وی بر اساس برنامه‌ریزی ۵ ساله این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد، ترمینال فاز توسعه ای فرودگاه۴۱۰ هزار متر مربع است که در آن یک برج به ارتفاع ۱۰۰ متر ساخته می‌شود، همچنین در فاز توسعه فرودگاه امام دو باند پروازی و یک تاکسی وی موازی ساخته خواهد شد.

ساخت پل ارتباطی «هواپیمارو» بین اتوبان ساوه و قم جزو این پروژه است، با بهره‌برداری طرح توسعه فاز ۲ فرودگاه امام با عنوان راهبردی‌ترین پروژه عمرانی کشور، زیرساخت جابجایی ۳۵ میلیون مسافر فراهم می‌شود.

به گفته مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اسفندماه سال ۱۴۰۳ کل عوامل پروازی از جمله سطوح پروازی، تجهیزات کمک ناوبری، روشنایی باند و... اجرا می شود. همزمان نیز به صورت مرحله به مرحله آشیانه تعمیر و نگهداری هواپیماها، انبارهای لجستیکی و... پروژه احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه منابع مالی مورد نیاز پروژه از محل تهاتری تامین می شود، اضافه کرد: کارهای اجرایی پروژه را قرارگاه خاتم الانبیا انجام می دهد و  شرکت  «هاکان» چین نیز موارد فنی، نظارت و تامین تجهیزات را بر عهده دارد؛ شرکت چینی ساخت فرودگاه‌های بزرگ چین از جمله «داکسینگ پکن» را در کارنامه کاری خود دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.