رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه برخی برنامه‌ها در پیش‌دبستانی‌ها هیچ تناسبی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارد، گفت: معلم دبستان از نظر مهارت تدریس باید بالاترین مهارت را در بین معلمان داشته باشد.

حداد عادل: برخی برنامه‌ها در پیش‌دبستانی‌ها هیچ تناسبی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارد

غلامعلی حداد عادل صبح امروز در همایش "آموزش و پرورش ارزش‌ها در دوره دبستان و پیش‌دبستان" در دانشکده رفاه اظهار کرد: موضوع پیش‌دبستانی و دبستان کمتر از مقداری که سزاوار بوده، مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: تصویر غلطی در ذهن‌ها شکل گرفته و تصور می‌شود سطح آموزش دبستان کمتر از دبیرستان و دانشگاه است و مصداق آن این است که اگر فردی بگوید در دوره دبستان و پیش‌دبستانی تدریس و دو نفر دیگر بگویند در دبیرستان و دانشگاه تدریس داریم، تصور می‌کنیم فردی که در دوره ابتدایی درس می‌دهد، جایی راه نداده‌اند که معلم پیش‌دبستانی شده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد: در گذشته در سنت حوزه‌های علمیه، برنامه‌ای برای تربیت معلم وجود نداشت و همه می‌رفتند تا مجتهد شوند بنابراین برنامه مدون و منظمی برای تربیت معلم سراغ نداریم.

حداد عادل افزود: تعلیم و تربیت در دوره پیش‌دبستان و دبستان بسیار جای کار دارد و همواره به همکاران خود می‌گویم، میان مهارت‌های تعلیم و تربیت با سطح پایه‌ها نسبت عکس وجود دارد و هر چه سطح پایه پایین‌تر باشد باید مهارت معلم بیشتر باشد یعنی معلم دبستان از نظر مهارت تدریس باید بالاترین مهارت را داشته باشد.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با طرح این سؤال که آیا هر فرد باسوادی می‌تواند به دانش‌آموزان پایه اول دبستان درس بدهد، گفت: خیر قطعاً ارتباط با کودکان به مهارتی نیاز دارد که هر فردی آن را ندارد.

وی ادامه داد: پیش‌دبستان و دبستان اولین مرحله‌ای است که کودک از خانواده جدا شده و به جامعه سپرده می‌شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تأکید بر اینکه آموزش در کودکی مانند نقشی است که بر سنگ حک کرده باشند، گفت: تا دو سال قبل اختیار اعطای مجوز مهدکودک و پیش‌دبستانی نه با وزارت آموزش و پرورش بلکه با وزارت کار بود و یک عده‌ای متوجه شدند که در این دوره چه خبر است، بنابراین نامه‌هایی به مقامات کشور نوشتند و گفتند سازمان‌های بین المللی برای آینده ایران از این راه وارد شدند، نتیجه این شد رهبر انقلاب شورای عالی انقلاب فرهنگی را به بررسی این موضوع مأمور کردند و سازمان تعلیم و تربیت کودک، ذیل وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد.

حداد عادل بیان کرد: برنامه‌هایی در مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها وجود داشت و هنوز هم وجود دارد که هیچ تناسبی با ارزش‌های ایرانی و اسلامی نداشت و دشمنان اهمیت این دوره را به خوبی متوجه شدند و به این دوره وارد شده و هنوز هم هستند؛ البته سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در ابتدای راه است و هنوز آثار وجود آن بر پیش‌دبستانی‌ها مشهود نیست.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه وقتی انقلاب شکل گرفت و آموزش و پرورش را به دست گرفتیم، تصور کردیم که باید ارزش‌ها را دائم از طریق تکرار یا نوشتن بر روی دیوار مدرسه متذکر شد، افزود: اخلاق با تربیت متفاوت است، تربیت یعنی نهادینه کردن ارزش در وجود فرد یعنی اگر کودکی در دبستان انحرافی دارد، مثلاً کودک است و از وسیله هم کلاسی خوشش می‌آید و آن را در کیفش می‌گذارد در اینجا به روش‌های تربیتی نیاز داریم یعنی روش‌هایی که ما را قادر می‌سازد به ارزش‌های اخلاقی برسیم.

حداد عادل مطرح کرد: آیا صرف اینکه به کودکان بگوییم کار گروهی خوب است، کافی است؟ قطعاً خیر و باید آن ها را در کار عملی آموزش دهیم.

وی بیان کرد: زمانی در آلمان بودم و خانمی را مشاهده کردم که عده‌ای کودک دبستانی را با خود آورده بود و نحوه عبور از خیابان و توجه به چراغ راهنمایی و رانندگی را آموزش می‌داد، تربیت باید به شیوه عملی شکل بگیرد.

ناصر باهنر؛ استاد گروه ارتباطات دانشگاه امام صادق و دبیر علمی این همایش در ادامه بیان کرد: همایش با مشارکت 15 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی و آموزشی برگزار می‌شود.

دبیر علمی همایش عنوان کرد: در طول یک سال اخیر که دست‌اندرکاران درگیر برنامه‌ریزی و تهیه مقدمات همایش بودند،  64 مقاله به هیئت علمی همایش رسید و 44 مورد پذیرش، 12 مقاله ارائه و 32 مقاله به صورت‌ پوستر عرضه خواهد شد.

وی افزود: این همایش به بنیادی‌ترین نهاد آموزشی و تربیتی کشور یعنی آموزش و پرورش توجه دارد و پیش‌دبستان و دبستان را مدنظر قرار دارد که بنیادی‌ترین مقطع آموزشی است و در بین معرفت‌های بشری، ارزش‌ها را هدف قرار داده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.