عربستان و ارمنستان روز شنبه از برقراری روابط دیپلماتیک بعد از چند دهه مناقشه خبر دادند.

موافقت عربستان و ارمنستان با برقراری روابط دیپلماتیک

به گزارش قدس آنلاین، عربستان سعودی روز شنبه به طور رسمی با برقراری روابط دیپلماتیک با ارمنستان موافقت کرد و به سیاست چند دهه مناقشه با این کشور پایان داد.

 وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرد سفرای ارمنستان وعربستان سعودی در امارات متحده عربی پروتکل مربوطه را در «ابوظبی» امضا کردند. در این سند به تمایل دو کشور برای برقراری روابط صمیمانه در زمینه‌های مختلف اشاره شده است.

ارمنستان مدتهاست که روابط خود با سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، به ویژه امارات متحده عربی و کویت حفظ کرده است و هر دو کشور در ایروان سفارت دارند. هنوز مشخص نیست که عربستان و ارمنستان قصد دارند در پایتخت یکدیگر سفارتخانه باز کنند یا خیر.

عربستان سعودی برای چندین دهه از برقراری روابط دیپلماتیک با ارمنستان به دلیل درگیری این کشور با  جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ خودداری کرده بود.

تغییر سیاست ارمنستان وعربستان در اکتبر ۲۰۲۱ با سفر «آرمن سرکیسیان» رئیس جمهور وقت ارمنستان به ریاض برجسته شد و سرکیسیان در مراسم افتتاحیه نشست بین‌المللی کنار ولی‌عهد عربستان سعودی نشست.

چندی بعد «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر خارجه عربستان و همتای ارمنی او در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان گفت‌وگو کردند. این اولین دیدار رو در رو دیپلمات‌های ارشد دو کشور بود.

در نشانه دیگری از گرم شدن روابط دوجانبه، یک شرکت هواپیمایی سعودی اولین پرواز تجاری خود را به ایروان در ژوئن سال جاری آغاز کرد.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در سخنانی که روز جمعه پخش شد، از عادی سازی قریب الوقوع روابط ارمنستان و عربستان سعودی خبر داد.

وی گفت:«امیدوارم ارمنستان و عربستان سعودی به زودی روابط دیپلماتیک برقرار کنند که تحول بسیار مهمی خواهد بود.»

پایان پیام/.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.