سنگدوینی تصریح کرد: بخش خصوصی از توان بالایی برخوردار است. ورود بخش خصوصی به بهره برداری از میادین گازی مشترک مزایای زیادی برای کشور خواهد داشت و موجب توسعه تجارت نفت خام و همچنین بهبود ظرفیت برداشت نفت و گاز می شود. چنانچه ۹۰ درصد از سرمایه گذاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس را بخش خصوصی انجام داد.

ورود بخش خصوصی به بهره‌برداری از میادین مشترک تحولی عظیم در توسعه تجارت انرژی کشور ایجاد می‌کند

کشورهایی که در میدان‌های مشترک نفتی با ما سهیم اند، به ‌شدت در حال استخراج و تولید نفت هستند. در راستای افزایش بهره برداری از میادین مشترک، به صندوق توسعه ملی این اجازه داده شده است که در قبال طلبی که از دولت دارد، با در اختیار گرفتن میدان‌ها، بدون اینکه بنگاه‌داری کند، با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برداشت از میدان‌های مشترک را افزایش دهد. این امکان به وجود آمده است که صندوق، سهم دولت از نفت را بابت طلب خود بردارد.

به گفته ی، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، به اصطلاح با این تیر چند هدف را نشانه‌گیری می‌کنیم. هم بدهی صندوق توسعه ملی از سوی دولت پرداخت می‌شود و هم برداشت از میدان‌های مشترک نفتی افزایش می‌یابد. صندوق توسعه ملی هم از بخش خصوصی که امکان استخراج، اکتشاف و تولید و فروش نفت را دارد استفاده می‌کند.

به زعم کارشناسان، ورود بخش خصوصی به بهره برداری از میادین مشترک که قبلاً در انحصار شرکت ملی نفت بود، مزیت های زیادی برای کشور دارد. به این ترتیب، سرمایه های بخش خصوصی جذب می شود و از طریق افزایش برداشت ها به اقتصاد کشور کمک می شود.

به گفته ی بسیاری، بخش خصوصی از کارآیی، تخصص و پویایی بیشتری نسبت به بخش دولتی برخوردار است و بهتر می تواند پروژه ها را پیش ببرد. در ادامه نظرات رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس را در خصوص مصوبه ی اخیر مجلس در ارتباط با ورود بخش خصوصی به بهره برداری از میادین مشترک گازی کشور می خوانید.

سنگدوینی با اشاره به این موضوع که بخش خصوصی پویاست و حضورش در عرصه های مختلف می تواند بسیار کمک کننده باشد، تصریح کرد: یکی از کارهایی که باید اتفاق بیفتد و سال های سال مقام معظم رهبری بر آن تأکید داشته اند، حضور بخش خصوصی در سرمایه گذاری هاست. سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه های نفت و گاز و معادن می تواند به رونق تولید و توسعه در کشور کمک کند.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران بخش خصوصی نیازمند دریافت تضمین های حاکمیتی هستند تا بتوانند به عرصه های مختلف ورود کنند و فعالیت داشته باشند. تضمین موضوع بسیار مهمی است. حتی وقتی سرمایه گذاران در خارج از کشور سرمایه گذاری می کنند، دولت باید به آن ها تضمین های لازم را بدهد.

عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، بخش خصوصی در کشور ما در زمینه های مختلف صنعت نفت و گاز اعم از پالایشگاه ها و خطوط انتقال فعال است. به طور مثال، بیش از ۹۰ درصد از سرمایه گذاری پالایشگاه ستاره خلیج فارس را بخش خصوصی انجام داد.

وی ادامه داد: ظرفیت های زیادی در بخش خصوصی وجود دارد که می توانیم با برنامه ریزی های صحیح از آن ها بهره ببریم. به طور مثال، شرکت های دانش بنیان که خصوصی هستند، تا کنون نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کرده اند و می توانند در آینده نیز اثربخشی بالایی در رونق اقتصادی کشور داشته باشند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی می توانیم به بهره برداری از میادین گازی مشترک بپردازیم و کشور را از مزیت های اقتصادی این امر بهره مند کنیم. بخش خصوصی این ظرفیت را دارد که تحول عظیمی در پروژه های بهره برداری کشور ایجاد کند و کارها را زودتر به ثمر برسانند.

سنگدوینی گفت: تا کنون آن طور که شایسته بوده است، نتوانسته ایم از ظرفیت بخش خصوصی بهره ببریم. در حال حاضر، برخی پروژه ها وجود دارد که سال ها از زمان افتتاح آن ها می گذرد، اما هنوز به نتیجه نرسیده اند. بخش خصوصی بسیار توانمند است و می تواند کارها را به سرعت پیش ببرد.

وی ادامه داد: بخش خصوصی از توان، تخصص و کارآیی بالایی برخوردار است. اگر بتوانیم روندها را برای ورود این بخش به پروژه های مختلف تسهیل کنیم، تضمین های لازم را ارائه کنیم و سرمایه ها را جذب کنیم، اتفاق بزرگی در اقتصاد کشور رخ می دهد.

سنگدوینی تأکید کرد: ورود بخش خصوصی به بهره برداری از میادین گازی مشترک مزایای زیادی برای کشور خواهد داشت و موجب توسعه تجارت نفت خام و همچنین بهبود ظرفیت برداشت نفت و گاز کشور خواهد شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.