دکتر «جواد مسگری» استاد موسیقی لحن‌شناسی و از پیشگامان و ابداع‌کنندگان تلفیق موسیقی و هنرهای آوایی فارسی و عربی تلاوت قرآن کریم به دیدار حق شتافت.

استاد «صوت و لحن» قرآن در مشهد دعوت حق را لبیک گفت

به گزارش قدس خراسان، سیدجواد سادات فاطمی اظهار کرد: تخصص ویژه این مرحوم در صوت و لحن قرآن بود و بسیاری از قاریان بین المللی کنونی نیز از شاگردان وی به شمار می‌روند، وی با برپایی کلاس‌هایی با عنوان ارتقای نخبگان جامعه قاریان قرآن طی دهه های ۸۰ و ۹۰ موجب پیشرفت قاریان جوان مشهد شد.

رییس هیات مدیره جامعه قاریان قرآن کریم مشهد افزود: وی برای تلاوت و تدریس صوت و لحن قرآن به کشورهای بسیاری از جمله سوریه و امارات سفر کرده بود.

وی ادامه داد: کتاب‌ها و آلبوم‌های آموزشی بسیاری از این استاد فقید منتشر شده است که می‌توان به کتاب «نغمه وحی» اشاره کرد، در این کتاب ضمن ارائه تعاریف پایه در مبحث صوت شناسی و موسیقی، به معرفی اندام‌های تولید صدا، ویژگی‌های مهم صدای انسان و مبانی موسیقایی قرائت قرآن پرداخته شده است.

سادات فاطمی اظهار کرد: در کتاب نغمه وحی ۲، استاد مسگری ضمن اشاره‌ای مختصر به تاریخ موسیقی عرب و منشاً ظهور آن، به بیان مقام‌های موسیقی در قرائت پرداخته‌ است.

رییس هیات مدیره جامعه قاریان قرآن کریم مشهد بیان کرد: این مرحوم در سال ۱۳۷۰ وارد دانشگاه علوم پزشکی مشهد شد و در سال ۱۳۷۷ نیز دکترای پزشکی خود را دریافت کرد و سال‌ها در مرکز تربیت مدرس قرآن به تدریس مشغول بود.

وی با بیان اینکه مرحوم مسگری در خط شکسته نستعلیق از برترین های کشور بود و ۶ دوره در زمره خوشنویسان برتر کشور قرار گرفت، افزود: از دیگر فعالیت‌های قرآنی این مرحوم همراهی با گروه تواشیح و همخوانی ثامن الأئمه (ع) به همراه چند نفر از اعضای جامعه قاریان در کشور ترکیه بود که به همراه این گروه تواشیح به کشورهای سودان و آفریقای جنوبی نیز اعزام شده بود.

سادات فاطمی اظهار کرد: حاج محمود پدر استاد مسگری متولد شهر خوی و شاعر و قاری قرآن بود؛ وی حدود ۳۰ سال خادم حرم حضرت عباس (ع) در شهر کربلای معلی و نیز ۳۰ سال خادم بارگاه رضوی بوده است، این سابقه قرآنی و مذهبیِ پدر در فرزندانش نیز اثر گذاشت و مرحوم جواد که فرزند دهم خانواده بود نیز همراه با برادران بزرگتر خود به جلسات مختلف قرآن می‌رفت.

رییس هیات مدیره جامعه قاریان قرآن کریم مشهد ادامه داد: استاد مسگری در حدود سن پنج سالگی با تلاوت خود استادان و قاریان قرآن را در جلسات شگفت زده می‌کرد که این علاقه و نبوغ و نیز تشویق دیگران باعث شد در سن نوجوانی و جوانی به صورت تخصصی به تحقیق و مطالعه در مورد قرائت قرآن و موسیقی تلاوت بپردازد.

استاد جواد مسگری در ۱۰ خرداد ۱۳۵۳ در مشهد دیده به جهان گشود و در چهارم آذرماه ۱۴۰۲ دار فانی را وداع گفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.