مدیر امور نمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی گفت: برای حذف سموم از محصوات کشاورزی، به ویژه سم آفلاتوکسین از محصول پسته، کارخانه پلاسما در رفسنجان راه‌اندازی خواهد شد.

کارخانه پلاسما در رفسنجان راه‌اندازی می شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدتقی شجاعی صبح دوشنبه در نشست خبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: در کشور سالیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از خدمات رادیودارویی استفاده می‌کنند.

وی افزود: برای حذف سموم آفلاتوکسین از محصولات کشاورزی به ویژه پسته، کارخانه پلاسما در رفسنجان راه‌اندازی خواهد شد، به علاوه تیم ما حدود یک سال در استان مستقر است و در باغات و نخلستان‌های جیرفت و بم نیز کار سم زدایی از طریق پلاسما دنبال می‌شود.

شجاعی سپس با اشاره به اینکه پژوهشگاه افضلی پور دانشگاه شهید باهنر در حوزه هسته‌ای فعال است و باهم همکاری خواهیم داشت، گفت: کرمان استان کشاورزی است و قصد داریم با همکاری استان سامانه‌های پرتودهی مواد غذایی و پلاسما را اجرا کنیم.

مدیر امور نمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در راستای جهاد تبیین، امیدآفرینی و تبیین دستاوردهای شگرف نظام، تصمیم سازمان بر این شد تا نمایشگاه تخصصی صنعت هسته‌ای را در دانشگاه‌های کشور برگزار کند.

شجاعی آغاز برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت هسته‌ای را از سال ۸۷ دانست و افزود: بنا شد این نمایشگاه به ویژه در دانشگاه‌های مادر هر استان برگزار شود که این امر محقق شد.

وی ادامه داد: در همین راستا نمایشگاه دستاوردهای انرژی اتمی از ۱۱ تا ۱۵ آذرماه جاری در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار خواهد شد وبا توجه به اتفاقات و دستاوردهای اخیر، امسال با رویکرد متفاوت نسبت به دوره‌های قبل برگزار می‌شود.

مدیر امور نمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: برآنیم تا دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در زندگی مردم و آنچه که موجب رشد و توسعه کیفیت زندگی می‌شود را به نمایش بگذاریم.

شجاعی با اشاره به اینکه نمایشگاه شامل سه بخش کلی مرور چرخه سوخت، نیروگاهی و کاربردهای صنعت هسته‌ای در صنایع مختلف می‌شود، بیان کرد: بخش مرور چرخه سوخت شامل غرفه‌های ژئوفیزیکی هوابرد، تولید کیک زرد، معادن پرتوزا، فرآوری اورانیوم، غنی سازی، تولید آلیاژهای نوین و تولید قرص و مجتمع سوخت است.

وی گفت: در بخش نیروگاهی علاوه بر واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر، درصد پیشرفت واحد دو و سه این نیروگاه، بخش بومی‌سازی قطعات واحد یک نیروگاه و نقشه راه بومی‌سازی ساخت نیروگاه‌های اتمی ارائه می‌شود.

مدیر امور نمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: در حوزه کاربردها، بخش تولید آب سنگین و زیست فناوری و رادیوداروها، توسعه فناوری پلاسما، لیزر اوپتیک و مرکز نظام ایمنی هسته‌ای را ارائه خواهیم کرد و نمایشگاه توضیح محور با حضور کارشناسان سازمان در هر غرفه خواهد بود.

شجاعی با اشاره به اینکه امکان بازدید از این نمایشگاه برای جامعه دانشگاهی، نخبگان، صنعتگران و دانش آموزان مقطع دوم متوسطه فراهم است، خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه علاوه بر تبیین دستاوردهای صنعت هسته‌ای، برای نخبگان و اساتید دانشگاه نیز سرآغاز همکاری‌های مختلف بین سازمان انرژی اتمی و دانشگاه‌هاست.

یادآوری می‌شود: نمایشگاه دستاوردهای انرژی اتمی از ساعت ۸ تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۷ روزهای ۱۱ تا ۱۵ آذرماه جاری در دانشگاه شهید باهنر کرمان دایر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.