کتاب «تفسیر ساختاری سوره آل عمران» افزون بر تحلیل ساختار و مفاهیم کلیدی سوره، بر اساس منابع کلاسیک تفسیری و روایی، به تفسیر روایی سوره  نیز پرداخته است. این کتاب برای دانشجویان رشته‌های تفسیر قرآن، فلسفه و کلام، معارف اسلامی و ادبیات عرفانی مفید است.

«تفسیر ساختاری سوره آل عمران» منتشر شد

به گزارش قدس آنلاین، در کتاب «تفسیر ساختاری سوره آل عمران»، با روش ساختارشناسی و رویکردی نو، انسجام، همبستگی و محتوای معنایی آیات سوره آل عمران تفسیر شده است. با این رویکرد و روش نو مشخص شده است که این سوره علیرغم پراکندگی ظاهری آیات و موضوعات، دارای وحدت مفهومی، پیوستگی، انسجام و نظم درونی است که از طریق رویکرد کل نگر و روش ساختارشناسی قابل کشف است. از طریق این رویکرد و روش، خواننده افزون بر توجه به اجزا، پیام سوره و هویت کلی سوره را نیز در می یابد. سید سلمان صفوی تلفیق روش ساختار شناسی و بسامدی را در تفسیر سوره آل عمران بکار برده است.

سید سلمان صفوی نوشته است: برای فهم ساختار درونی و معنایی سوره آل عمران ابتدا آیات براساس شأن نزول، سیاق و وحدت موضوعی فرازبندی و بخشبندی شده اند. سپس روابط بخش ها با توجه به غرض سوره، سیاق آیات و مفاهیم کلیدی بیان شده است. با ترسیم ساختار درونی سوره، فهرست منظم و منطقی مباحث سوره مشخص می شود. رابطه ساختار با آیات، رابطه جزء و کل است. از طریق برقراری تعامل و تناسب هر آیه با مفاد کلی سوره و هدف و غرض سوره؛ روابط آیات و انسجام معنایی سوره کشف می شود. بدین ترتیب با روش تفسیر قرآن به قرآن و سیکل هرمنیوتیکی؛ انسجام و ساختار معنایی سوره تبیین میشود. از جهت ساختاری؛ بین اسماءالحسنی در سوره آل عمران با محتوای آیات پارالل مفهومی وجود دارد و ترابط معنایی بین آنها به چند صورت ظهور یافته است.

سید سلمان صفوی که رویکرد فلسفی و عرفانی دارد، برخی خصوصیات سیر و سلوک الی الله تعالی را در سوره آل عمران و تبدل صفات بشری به صفات الهی را به صورت موضوعی تبیین کرده است.

رویکرد حکمی و تلفیق روش ساختار شناسی و بسامدی از امتیازات کتاب «تفسیر ساختاری سوره آل عمران» است که آن را از بقیه تفاسیر متمایز کرده است.

سید سلمان صفوی قرآن پژوهان معاصر است که قبلا «دانشنامه معاصر قرآن کریم» را سرپرستی علمی نموده است و در حوزه قرآن شناسی، کتاب های «تفسیر ساختاری سوره حمد»، «تفسیر ساختاری سوره بقره»،« موسی در قرآن»، «نهضت انبیا در قرآن»، «زندگی پس از مرگ»، «توحید الهی در قرآن»، «صراط مستقیم در قرآن»، «دیدار محبوب: نماز در قرآن» را منتشر کرده است.

فصل های کتاب تفسیر ساختاری سوره آل عمران عبارتند:

فصل۱: رویکرد کلی به سوره آل عمران

فصل۲: بخشها و فرازهای اصلی تعلیمی و حکایتی سوره آل عمران

فصل۳: ساختار سوره آل عمران

فصل۴: تفسیر روایی سوره آل عمران

فصل۵: مفاهیم کلیدی سوره آل عمران:

- تقسیم بندی اسماء الهی، أسماء الله الحسنی

- توحید و وحدت وجود

- وحدت استعلایی ادیان

- سیر و سلوک الی الله

- معنای استغفار حقیقی.

کتاب «تفسیر ساختاری سوره آل عمران» در ادامه کتاب های «تفسیر ساختاری سوره حمد» (قم، ۱۳۹۷) و «تفسیر ساختاری سوره بقره» (تهران، ۱۳۹۹) تدوین شده است.

کتاب «تفسیر ساختاری سوره آل عمران» افزون بر تحلیل ساختار و مفاهیم کلیدی سوره، بر اساس منابع کلاسیک تفسیری و روایی، به تفسیر روایی سوره نیز پرداخته است. این کتاب برای دانشجویان رشته های تفسیر قرآن، فلسفه و کلام، معارف اسلامی، و ادبیات عرفانی مفید است.

سید سلمان صفوی، تحصیل کرده حوزه علمیه قم و دارای دکترای فلسفه از دانشگاه لندن است. وی کاشف ساختار معنایی مثنوی مولانا، برنده جایزه جهانی کتاب سال ایران(ساختار معنایی مثنوی معنوی) و سردبیر مجله علمی «ترانسندنت فیلوسوفی»(لندن) از سال ۲۰۰۰ میلادی تا کنون است. برخی کتب فلسفی، عرفانی و تفسیری او به زیانهای روسی، عربی، آلبانیایی، ترکی و اندوزیایی ترجمه و منتشر شده است.

کتاب «تفسیر ساختاری سوره آل عمران»، تالیف سید سلمان صفوی، دارای پنج فصل و ۴۸۰ صفحه است که بوسیله «انتشارات سلمان آزاده» با همکاری «آکادمی مطالعات ایرانی لندن» منتشر شده است و از طریق این سایت به صورت «پی دی اف» و فیزیکی قابل تهیه است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.