محقق روانپزشکی و دانشمند یک درصد برتر گفت: از صد مقاله علمی که توسط محققان ایرانی برای مجلات معتبر علمی ارسال می شود حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بخاطر مسائل سیاسی و تحریم رد می شود که این مسئله تاثیر نسبتا بزرگی بر رشد علمی ایران دارد.

آپارتاید علمی/  ۲۵ درصد مقالات محققان ایرانی رد می شود

آخوندزاده با بیان این که نباید آپارتاید علمی ما را بترساند در برنامه «افق روشن» گفت: در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۷۴ هزار مقاله علمی از ایران منتشر شده است، اگر بگوییم همه اینها بخاطر تحریم چاپ نمی شد درست نیست بنابراین با پشتکار و مقاومت باید این ۲۵ درصد را دور زده و سهم ۷۵ درصد سایرمجلات دنیا را به دست بیاوریم.

محقق علم روانپزشکی یادآور شد: دولت آمریکا در ۲۰ سال گذشته با اعمال فشار بر ناشران علمی دنیا مانع از چاپ مقالات محققان ایرانی شده است شروع این تحریم علمی که از دوران ریاست جمهوری بوش پسر آغاز شده، محققان ایرانی، کره شمالی، سوریه، روسیه و کشورهای که با روسیه همکاری دارند را در لیست تحریم علمی قرار داده است.

آخوندزاده با اشاره به آپارتاید علمی علیه ایران افزود: اگر شما مقاله خود را به نشریه وایلی Wiley که یک نشریه علمی امریکا یست ارسال کنید، ظرف نیم ساعت این پیام به شما ایمیل می شود " شما جزو کشورهای تحت تحریم هستید و باید اقرار کنید که وابستگی دولتی ندارید".

وی درخصوص چگونگی چاپ مقالات علمی توسط پژوهشگران جوان درمقایسه با محققان نام آشنا گفت: زمانی که یک محقق جوان همزمان با یک محقق کهنه کار مقاله ای را به نشریه جان وایلی ارسال می کنند، مسئول مجله به محقق جوان می گوید: تحریم هستی ولی مقاله محقق نام آشنا را می پذیرد لذا توصیه ما به محققان جوان ممارست برای حضور بیشتر در مجامع علمی دنیا است .

آخوندزاده گفت: زمانی که کشوری یک نمایشگاه و کنگره علمی برگزار می کند در صدور ویزا مشکلاتی را برای محققان ایرانی ایجاد می کند و لی همان کشور برای تامین نیروی کار به دانشجوی ما ویزا می دهد چرا که هدف او جذب نخبه جوان ماست.

وی در خصوص سکوت مجامع بین المللی در خصوص آپارتاید علمی علیه ایران گفت: چند سال پیش مقاله ای را در مجله لنست (The Lancet ) و نیچر( Nature )با موضوع تحریم علمی ایران بعنوان یک رفتار غیر اخلاقی و غیر علمی چاپ کردم فکر می کنم ما درایران باید اینطور به موضوع نگاه کنیم که حقوق بشر زمانی مورد توجه قرار می گیرد که برای غربی ها باشد لذا شما هر جا قدرت دارید حق دارید و بر عکس .

به گفته این محقق حمایت های دولتی، تخصیص بودجه و مدیریت خوب علمی می تواند به دور زدن تحریم های علمی کمک کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.