وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که همکاری روسیه و ایران در چارچوب برجام و گروه بریکس محور دیدار سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه بود.

مسکو: روسیه و ایران در مورد توافق هسته‌ای و بریکس گفتگو کردند

به گزارش قدس آنلاین در این بیانیه آمده است: طرفین درباره همکاری‌های روسیه و ایران در چارچوب برجام و مشکلات در مقابل این توافق, بریکس و همچنین تعدادی دیگر از مشکلات کنونی بین‌المللی گفتگو کردند.

روز گذشته معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با ایرنا با اشاره به پیوستن ایران به سازمان‌های بین‌المللی شانگهای و بریکس گفت: مسکو از روند ارتقای جایگاه بین‌المللی ایران استقبال می‌کند.

سرگی ریابکوف شامگاه دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص نقش ایران در شکل‌گیری جهان چندقطبی افزود: ایران کشوری به سرعت در حال توسعه و بسیار تاثیرگذار در منطقه است که منافع ملی مشخص، ارتباطات گسترده‌ و پیشرفت‌های بزرگی در زمینه فناوری دارد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه که در حاشیه نهمین نشست بین‌المللی پریماکوف سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: عضویت ایران در شانگهای و گروه بریکس، بازتابی از نقش رو به رشد و سازنده ایران در مسائل بین‌المللی است.
بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب بریکس ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شد و تا دوم شهریور ماه در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی ادامه یافت.

در این نشست، سران این گروه شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی، با عضویت جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور دیگر شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.

پیش از آن، سیزدهم تیرماه ۱۴۰۲، جمهوری اسلامی ایران در جریان بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در «دهلی‌نو» به شکل رسمی به عنوان نهمین عضو اصلی این سازمان مهم منطقه‌ای پذیرفته و معرفی شد.

پیش از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای، این ائتلاف متشکل از هشت کشور چین، روسیه، هند، پاکستان و چهار کشور آسیای مرکزی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان بود. این گروه در سال ۲۰۰۱ با شش عضو، منهای هند و پاکستان، در شانگهای تاسیس شد، هدف اصلی این کشورها تقویت همکاری‌های منطقه‌ای برای تلاش برای مهار تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی در منطقه آسیای مرکزی بود. در سال ۲۰۱۷ هند و پاکستان به این کشورها اضافه شدند.

اکنون پس از عضویت رسمی ایران، افغانستان، بلاروس، و مغولستان در موقعیت ناظر در سازمان همکاری شانگهای قرار دارند، در حالی که ۶ کشور دیگر، شامل آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا، در جایگاه دارای شریک گفتگو هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.