وزرای دفاع ۱۰ کشور شمال اروپا توافق کردند تا برای حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی در دریای بالتیک حضور دریایی خود را افزایش دهند.

شمال اروپا تدابیر حفاظتی از زیرساخت‌های حیاتی در دریای بالتیک را افزایش می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین، وزرای دفاع ۱۰ کشور عضو گروه «نیروی مشترک اعزامی» (JEF) در نشست روز سه‌شنبه خود توافق کردند که «گزینه پاسخ» را فعال کنند.

وزرای دفاع این کشورها در بیانیه مشترکی گفتند: این گزینه شامل افزایش قابلیت‌های هوایی و دریایی برای حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی در زیر دریاست. این نخستین باری است که گزینه پاسخ JEF فعال می‌شود و فعالیت آن از اوایل دسامبر آغاز خواهد شد.

این گروه شامل کشورهای انگلیس، دانمارک، استونی، فنلاند، ایسلند، لتونی، لیتوانی، هلند، سوئد و نروژ است.

«پال جانسون» وزیر دفاع سوئد گفت: در چارچوب این نظارت دریایی، حدود ۲۰ کشتی جنگی در دریای بالتیک فعال خواهند شد.

جانسون درباره اینکه آیا این تصمیم در واکنش به تهدید خاصی اتخاذ شده یا خیر، جزئیاتی منتشر نکرد اما افزود که این تصمیم متاثر از «یک وضعیت امنیتی بسیار جدی در دنیا خصوصا در همسایگی ماست.»

وی افزود: ما باید با چنین عملیاتی بتوانیم از زیرساخت های حیاتی خود دفاع کنیم اما باید پیام‌هایی نیز به روسیه مخابره کنیم.

اخیرا فنلاند و استونی اعلام کردند که خط لوله انتقال انرژی دچار نشتی شده که احتمال عامل «خارجی» علت آن بوده است. پس از آن، سران کشورهای گروه موسوم به نیروی مشترک اعزامی توافق کردند تا حفاظت از زیرساخت‌های زیردریایی را افزایش دهند.

پلیس فنلاند گفته که احتمالا لنگر یک کشتی چینی عامل خسارت به این خط لوله بوده است.

در سپتامبر ۲۰۲۲ نیز انفجارهایی که در زیر دریا رخ داد باعث اختلال در عملکرد خط لوله‌های نورد استریم یک و ۲ و انتقال گاز طبیعی روسیه به غرب اروپا شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.