مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: مقایسه کشورها از لحاظ عددی نشان داده است که شدت مصرف انرژی در کشور ایران حدود ۳ برابر متوسط جهان است.

مصرف انرژی در ایران حدود ۳ برابر متوسط جهان است

به گزارش قدس انلاین، حامد مانی‌فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی بعدازظهر امروز در همایش ملی مدیریت انرژی در ساختمان اظهار کرد: در کل جهان بخش ساختمان به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی محسوب می‌شود لذا این همایش قصد دارد تا با نگاهی به مدیریت مصرف انرژی بتواند ادای تکلیف در راستای کاهش مصرف انرژی داشته باشد.  

وی افزود: الگوهای مختلف مصرف انرژی در دنیا تعیین می‌کند که یک کشور در کدام یک از حامل‌های انرژی بیشترین مصرف را به خود اختصاص داده است.  

مانی‌فر با اینکه استفاده از انرژی با شرایط داخلی کشورها مرتبط است، گفت: کشورها به لحاظ شرایط جغرافیایی و اقلیمی و از لحاظ سردسیر، گرمسیر و معتدل با یکدیگر متفاوت هستند همچنین در این رابطه روش استفاده از حامل‌های انرژی نیز حائز اهمیت است.  

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: مقایسه کشورها از لحاظ عددی نشان داده است که شدت مصرف انرژی در کشور ایران حدود ۳ برابر متوسط جهان است اما به معنای این نیست که این مقدار انرژی در حال تلف شدن است بلکه به معنای مصرف شدن است.

وی بیان کرد: بخش ساختمان حدود ۴۵ درصد از مصرف انرژی کشور را به خود اختصاص می‌دهد که ۸۰ درصد آن مصرف گاز است و از این مقدار ۱۵ درصد به ساختمان‌های عمومی و تجاری و ۸۵ درصد به ساختمان‌های بخش مسکونی مربوط می‌شود. 

مانی‌فر عنوان کرد: در تلاش هستیم تا با تغییراتی در مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان مصرف انرژی مدیریت شود.  

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: براین اساس در مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان که مرتبط با لوله‌کشی گاز طبیعی است تغییراتی اعمال می‌شود تا امکان استفاده از بخاری‌های با راندمان بالا پیش‌بینی شود همچنین امکان تعویض بخاری برای ساختمان‌ها و امکان استفاده از بخاری برای ساختمان‌های با واحد بیشتر که این موضوع کمک می‌کند به بخش‌های روستایی و شهرهای کوچکتر که ممکن است امکان استفاده از موتورخانه را نداشته باشند.  

وی گفت: در مبحث دوازدهم در حوزه نگهداری ساختمان در تلاش هستیم تا در این راستا حرکت کنیم و شاهد کاهش مصرف انرژی باشیم.

همایش ملی ساختمان از روز چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ با حضور حامد مانی‌فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی، حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، علیرضا قاری قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و دیگر مقامات کشوری و استانی آغاز و تا روز جمعه ۱۰ آذر ماه جاری ادامه دارد.  

همایش ملی «مدیریت انرژی در ساختمان» دارای امتیاز اخذ گواهی برای تمدید و ارتقا پروانه اشتغال به کار مهندسی است و مرتبط با رشته‌های چهارگانه عمران (نظارت)، معماری (نظارت و طراحی)، برق (نظارت و طراحی) و مکانیک (نظارت و طراحی) بوده و افرادی که در این همایش به صورت حضوری یا غیرحضوری شرکت و آزمون حضوری پایان دوره را با موفقیت سپری کنند گواهی آموزشی پایان همایش را دریافت می‌کنند که قابل قبول برای ارتقا یا تمدید پروانه در کل کشور است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.