۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 941341

​​​​​​​ با عنایت به آلودگی شدید هوا در کلانشهرها و خُردشهرها و با عنایت به اینکه مدتی است

تفاوت سوپر و تقریباً سوپر

میم.ظرافتی/ بازهم بنزین سوپر نایاب شده، مردم هم از کیفیت بنزین معمولی به‌خصوص در تهران گلایه دارند و با عنایت به اینکه در چنین وضعیتی مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفته است: «بنزین معمولی که در تهران توزیع می‌شود آن‌قدر باکیفیت است که تقریباً با بنزین سوپر برابری می‌کند. کل بنزین توزیعی در تهران با استاندارد یورو۴ و اکتان آن ۹۲ است. اگر مردم می‌دانستند کیفیت بنزین معمولی توزیعی چقدر بالاست، به‌دنبال بنزین سوپر نبودند... هرچند بنزین سوپر در تهران و کلانشهرها توزیع می‌شود...» فلذا برای ما و شما دو سؤال پیش می‌آید که اولاً در بحث بنزین و انواع آن «تقریباً برابری می‌کند» یعنی چقدر برابری می‌کند؟ ثانیاً مدیرعامل محترم شرکت ملی پخش و غیره نفتی، ماشینش را کجا و در کدام جایگاه بنزین می‌زند؟

ته دیگ
تحلیلگران ملی امور پخش فراورده‌های نفتی ما، معتقدند برای پاسخ به سؤال اول باید به تعریف بنزین و انواع آن در جهان و ایران پرداخت و به تفاوت‌های آن دقت کرد. اصولاً  در همه دنیا بنزین را می‌شود به سه نوع و شکل سوپر، یورو۴ و یورو۲ و این‌جور چیزها مشاهده کرد. در ایران اما بنزین انواع و اَشکال متنوع و رنگارنگی دارد که چشم از مشاهده همه آن‌ها و زبان از شمردنشان قاصر است. مثلاً می‌شود در کشورمان «بنزین معمولیِ تقریباً سوپر، بنزین تحقیقاً سوپر، بنزین احتمالاً سوپر، بنزین سوپرِ معمولی، بنزین معمولیِ سوپر، بنزین یورو۴ بهتر از سوپر، بنزین یورو۴ در حد سوپر، بنزین به‌زودی یورو۵ و۶، بنزین تقریباً یورو، بنزوگازوئیل(ترکیب بنزین عادی و گازوئیل)، بنزوکسیژن(ترکیب بنزین و هوا، ۳۰ لیتر بزن،۲۰ لیتر ببر)، بنزین سرب‌دار، بنزین بدون سرب، بنزین روسی و...» احتمالاً چندین نوع بنزین دیگر را مثال زد.
تحقیقات کارشناسان ما و کارشناسان دیگر برای کشف انواع بنزین جدید ایرانی و همچنین برای کشف اینکه مدیرعامل محترم شرکت ملی پخش و توزیع فراورده‌های نفتی، چی می‌زند و از کدام جایگاه می‌زند، همچنان ادامه دارد. کارشناسان ما معتقدند با این توضیحات هرکس به کیفیت بنزینی که می‌زند، اعتراض دارد می‌تواند ساقی... ببخشید جایگاهش را عوض کند... یا اینکه ماشینش را عوض کند و خودرو برقی بخرد... یا اصلاً بنزین نزند و برود سی‌ان‌جی بزند!      
منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.