موج جدید حملات صهیونیست ها آن هم تنها ساعاتی بعد خروج آنتونی بلینکن از تل آویو مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته و بسیاری آن را به معنای آغاز جنایات اسرائیل با چراغ سبز آمریکا تعبیر کرده اند.

حکم تیر! / همزمان با خروج «بلینکن» از تل‌آویو، اسرائیل در هماهنگی با آمریکا موج جدید حملات خود به غزه را کلید زد

با پایان یافتن مهلت آتش بس موقت میان رژیم صهیونیستی و حماس، در حالی که همگان انتظار تمدید دوباره و حتی تبدیل آن به آتش بس دائم را داشتند، ناگهان صبح روز گذشته اشغالگران دور جدیدی از تجاوز علیه باریکه غزه را آغاز کردند. در دور نخست تهاجم تل اویو به این جغرافیا، بیش از 50 هزار فلسطینی شهید و زخمی شدند. حال همه چیز از آغاز راند دوم جنایت صهیونیست ها در غزه البته با چراغ سبز روشن ایالات متحده آمریکا حکایت دارد.

طبق اعلام رسانه ها، در روز نخست حملات تاکنون (لحظه تنظیم گزارش) 72 فلسطینی به شهات رسیده و ده ها تن زخمی شده اند. منابع محلی از درگیری شدید مبارزان مقاومت با نظامیان اشغالگر در چندین محور از جمله جحر الدیک و الشالهیات در شهر غزه، شرق خان یونس و نزدیکی بیمارستان رنتیسی خبر می دهند. مقاومت یک خودروی زرهی دشمن را در محله شیخ رضوان منهدم کرده و آن را به آتش کشیده است.

حکم تیر! / همزمان با خروج «بلینکن» از تل آویو، اسرائیل در هماهنگی با آمریکا موج جدید حملات خود به غزه را کلید زد

در حالی که در دور نخست حملات، اشغالگران عمدتا مناطق شمالی و از جمله شهر غزه را هدف گرفته بود، در تهاجم جدید استان رفح در جنوب در تیررس صهیونیست ها بوده است. تل آویو با پخش اعلامیه های هشدارآمیز شهر جنوبی خان یونس که پیشتر منطقه امن اعلام شده بود را هم «منطقه جنگی» اعلام کرد و از مردم خواسته منطقه را ترک کنند.  

رزمندگان مقاومت اما دیروز مانع از پیشروی نظامیان صهیونیست در تله قلبیو در بیت حانون شده و خسارات جدی به دشمن وارد کرده اند. طبق گزارش «العربیه» مقاومت همچنین دیروز ۹ مرحله عملیات راکتی و موشکی علیه شهر عسقلان و شهرک‌های کیزوویم، نیریم و عین الثالثه تدارک دیده که در نتیجه آن پنج صهیونیست زخمی شده اند.

آغاز راند دوم جنایت با چراغ سبز یانکی ها

اما موج جدید حملات صهیونیست ها و اعلام جنگ علیه ساکنان باریکه غزه آن هم تنها ساعاتی بعد خروج آنتونی بلینکن وزیرخارجه ایالات متحده از تل آویو مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته و بسیاری این را به معنای آغاز جنایات اسرائیل با چراغ سبز آمریکا تعبیر کرده اند. هرچند بلینکن در راستای کسب وجه بین المللی برای کشورش و همچنین تهیه خوراک رسانه ای تلاش داشت تور منطقه ای خود در خاورمیانه را به موضوع تلاش برای تمدید آتش بس و افزایش کمک های بشر دوستانه به غزه مرتبط سازد، اما هنوز ساعاتی از خروج وی از فلسطین اشغالی نگذشته بود که اشغالگران حملات خود به غزه را کلید زدند، مسئله ای که به محاق بردن این بازی رسانه ای، بر بی اعتباری بیشتر جهانی آمریکا می افزاید.

وزیر امور خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه برای چهارمین بار از زمان عملیات «طوفان الاقصی» به فلسطین اشغالی رفته بود. وی در دیدار با «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان صراحتا از تمدید آتش‌بس در غزه دم زد اما در کنفرانس خبری بعدی با بنیامین نتانیاهو روی واقعی خود را نشان داده و گفت: «اسرائیل حق دارد هر کاری انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که کشتار ۷ اکتبر توسط حماس تکرار نمی‌شود.»

تنش در کاخ سفید بر سر غزه

جنبش مقاومت اسلامی حماس در واکنش به این نوع موضع گیری با صدور بیانیه‌ای، دولت جو بایدن را مسئول ادامه یافتن جنایات جنگی رژیم اسرائیل دانسته و تاکید کرده که واشنگتن به اشغالگران برای آغاز حملات چراغ سبز نشان داده اند. در سوی مقابل و در شرایطی که عملیات زمینی اسرائیل در غزه در تحقق اهداف خود ناکام مانده نتانیاهو، با سوء استفاده از حضور وزیر خارجه آمریکا بر طبل جنگ کوبیده و گفت: جنگ در غزه تا زمان ریشه‌کن شدن کامل حماس و آزادی همه «گروگان‌ها» ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین «هرتزی هالوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل با ادعای اینکه هدف این رژیم نابودی حماس است، گفت که جنگ غزه طولانی خواهد بود.

اما همزمان با افزایش لفاظی ها جنگ طلبانه در تل اویو، شبکه ان بی سی به نقل از مسئولان آمریکایی از افزایش مخالفت‌ها و فشارهای داخلی بر جو بایدن به سبب حمایت از حمله نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به غزه خبر می دهند. منبع مذکور افزود که میزان اختلافات داخلی در دولت بایدن به سبب جنگ در غزه استثنایی است و در دولت‌های قبلی آمریکا سابقه نداشته است. آن‌ها تاکید کردند که دیپلمات‌های آمریکایی در خاورمیانه در نامه‌هایی هشدار دادند که وجهه آمریکا به سبب رویکرد و مواضعی که در پیش گرفته (در رابطه با جنگ غزه) به شدت مخدوش می‌شود.

این نزاع در سطح حاکمیتی کاخ سفید در حالی است که در حوزه اجتماعی نیز نظرسنجی ها از روگردانی جامعه آمریکا از جنایات صهیونیست ها حکایت دارد. در این مسیر مؤسسه افکارسنجی گالوپ از مخالفت ۶۷ درصدی جوانان آمریکایی با اقدامات ارتش اسرائیل در غزه خبر داد. نتایج نظرسنجی موسسه مورنینگ کانسالت هم از حمایت ۵۳ درصد رأی‌دهندگان آمریکایی از برقراری آتش‌بس دائم در غزه خبر می دهد.

روند محاکمه نتانیاهو آغاز می‌شود

حماقت صهیونیست ها در آغاز دوباره تهاجم علیه غزه در حالی است که روز گذشته شبکه 12 اسرائیل از آغاز جلسات محاکمه بنیامین نتانیاهو، از هفته آینده خبر داد و روزنامه هاآرتص نیز نوشت که جلسه دادگاه نتانیاهو از روز یکشنبه هفته آینده از سر گرفته می‌شود. نخست‌وزیر اسرائیل در ارتباط با سه پرونده به رشوه‌خواری، کلاهبرداری و خیانت در امانت متهم است و جلسات دادگاه او از سال 2020 آغاز شده، هرچند نتانیاهو این اتهامات را با انگیزه سیاسی می‌داند.

طی هفته‌های گذشته بسیاری از منابع اسرائیلی از پایان عمر سیاسی نتانیاهو سخن گفته‌اند. در این راستا  یک عضو ارشد حزب لیکود (به رهبری نتانیاهو) روز سه شنبه با بیان اینکه نتانیاهو از کودتای سیاسی علیه خود واهمه دارد گفت اعضای حزب امکان رأی عدم اعتماد به نتانیاهو را بررسی کرده‌اند و نام چند فرد نیز برای جانشینی او مطرح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.