جدیدترین آمار منتشرشده از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مورد وضعیت ناوگان تجاری کشورهای جهان نشان می‌دهد ایران با ۹۴۲ فروند کشتی تجاری بالاتر از آمریکا، آلمان و فرانسه، در جایگاه ۲۵ جهان قرار دارد.

ناوگان کشتیرانی تجاری ایران بالاتر از آمریکا و فرانسه در جایگاه ۲۵ جهان

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مورد وضعیت ناوگان تجاری کشورهای جهان، ایران با ۹۴۲ فروند کشتی تجاری بالاتر از آمریکا قرار گرفته است.

ایران در میان ۱۸۶کشور بررسی شده در این گزارش رتبه ۲۵ را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این آمار، ایران در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲) ۳۲ کشتی فله‌بر، ۳۱ کشتی کانتینری، ۳۹۳ کشتی باری عمومی،۸۳ نفتکش و ۴۰۳ فروند کشتی از انواع دیگر داشته است.

ناوگان کشتیرانی تجاری ایران بالاتر از آمریکا و فرانسه در جایگاه 25 جهان
تعداد کشتی‌های تجاری بر اساس نوع و رتبه ایران

به این ترتیب، از جمله کشورهایی که از این نظر پایین‌تر از ایران قرار دارند می توان به آمریکا، برزیل، پرتغال، دانمارک، کانادا، آلمان، استرالیا، فرانسه، بنگلادش، اسپانیا، سوئیس اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، آمریکا در رتبه ۷۰، آلمان در رتبه ۳۸ و فرانسه رتبه ۴۰ و بسیار پایین‌تر از ایران قرار دارند.

ناوگان کشتیرانی تجاری ایران بالاتر از آمریکا و فرانسه در جایگاه 25 جهان
رتبه آمریکا در جهان

ایران به لحاظ تعداد کشتی‌های تجاری جزو ۲ کشور نخست ‌خاورمیانه‌

در عین حال، ایران به لحاظ تعداد کشتی‌های تجاری در میان ۲ کشور نخست (خاورمیانه) غرب آسیا نیز قرار دارد.

بر اساس آماری که از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای کشورهای غرب آسیا منتشر کرده است، ایران با ۹۴۲ فروند کشتی تجاری پس از ترکیه با یک هزار و ۲۳۷ فروند کشتی قرار گرفته است.

ناوگان کشتیرانی تجاری ایران بالاتر از آمریکا و فرانسه در جایگاه 25 جهان
جایگاه ایران در خاورمیانه

پس از ایران، امارات با ۶۳۶ فروند کشتی و پس از آن عربستان با ۴۱۳ فروند کشتی قرار دارند، بحرین نیز با ۱۹۰ فروندکشتی تجاری در جایگاه پنجم قرار دارد.

ناوگان کشتی‌های تجاری ایران بیش از ۳۰۰ فروند از امارات بیشتر و بیش از ۲ برابر تعداد کشتی‌های تجاری عربستان است.

کشورهای بررسی شده در این گزارش به عنوان خاورمیانه (غرب آسیا) شامل، ترکیه، ایران، امارات، عربستان، آذربایجان، بحرین، کویت، قطر، عراق، عمان، لبنان، رژیم صهیونیستی، اردن، یمن، گرجستان و سوریه به ترتیب رتبه‌هایشان هستند.

کل کشتی‌های تجاری فعال در منطقه خاورمیانه بررسی شده در این گزارش در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۴۳۹۸ فروند بوده است که بیش از یک پنجم این کشتی‌ها به ایران اختصاص داشته است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.