یک کارشناس انرژی گفت: مشارکت بخش خصوصی در بهره برداری از میادین گاز پس از شکستن انحصار می‌تواند به تقویت نقش ایران در بازارهای بین المللی منجر شود از محل اضافه برداشت از میادین با مشارکت بخش خصوصی‌ می‌توانیم به افزایش صادرات به ترکیه و عراق بپردازیم و به کشورهای مانند پاکستان صادرات داشته باشیم‌

گسترش تجارت انرژی ایران و جذب سرمایه‌های خصوصی خارجی برای بهره برداری از میادین گازی مشترک

به زعم کارشناسان، ورود بخش خصوصی به بهره برداری از میادین مشترک که قبلاً در انحصار شرکت ملی نفت بود، مزیت‌های زیادی برای کشور دارد. به این ترتیب، سرمایه‌های بخش خصوصی جذب‌ می‌شود و از طریق افزایش برداشت‌ها به اقتصاد کشور کمک‌ می‌شود.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان اعتقاد دارند با افزایش برداشت از میادین گازی مشترک و افزایش صادرات‌ می‌توانیم به تقویت جایگاه خود در بازراهای بین المللی انرژی بپردازیم و افزایش درآمدهای ارزی کشور را رقم بزنیم.


رفع ناترازی گازی کشور نیز از دیگر مزیت‌هایی است که با ورود بخش خصوصی به برداشت از میادین گازی مشترک محقق‌ می‌شود.

به گفته ی، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، از طریق ورود بخش خصوصی به بهره برداری از میادین گازی مشترک، به اصطلاح با یک تیر چند هدف را نشانه‌گیری می‌کنیم. هم بدهی صندوق توسعه ملی از سوی دولت پرداخت می‌شود و هم برداشت از میدان‌های مشترک نفتی افزایش می‌یابد. صندوق توسعه ملی هم از بخش خصوصی که امکان استخراج، اکتشاف و تولید و فروش نفت را دارد استفاده می‌کند.


نظرات محمدعلی قدیری را به عنوان یک کارشناس انرژی در ادامه در خصوص مصوبه مجلس مبنی بر صدور مجوز برای حضور بخش خصوصی در پروژه‌های بهره برداری از میادین گازی مشترک‌ می‌خوانید.


قدیری با اشاره به این موضوع که بخش خصوصی ظرفیت بالایی دارد و می‌توانیم از آن به نفع کشور بهره ببریم توضیح داد: مثلاً، در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی‌ می‌توانیم از ظرفیت‌های این بخش استفاده کنیم. 
وی ادامه داد: با توجه به این موضوع که اگر در میادین گازی مشترک سرمایه گذاری نکنیم و برداشت نداشته باشیم، طرف مقابل به اضافه برداشت‌ می‌پردازد و این به ضرر ماست، جذب سرمایه‌های بخش خصوصی برای بهره برداری از میادین گازی مشترک به نفع کشور است.
این کارشناس انرژی توضیح داد: اگر بتوانیم با وجود شرایط تحریمی دیگران را متقاعد کنیم که در برداشت از میادین گازی مشترک کشور مشارکت داشته باشند و در ازایش نفت ما را با کمی تخفیف بخرند، این یک برگ برنده برای کشور است. 


قدیری گفت: بخش خصوصی در جایی سرمایه گذاری‌ می‌کند که نرخ سرمایه گذاری خیلی بالایی نداشته باشد و ثانیاً نرخ بازدهی پروژه بالا باشد. در برخی موارد مانند توسعه زنجیره ارزش به بخش خصوصی پیشنهاد کرده ایم که سرمایه گذاری داشته باشد، اما این کار انجام نشده است. 


قدیری گفت: مشارکت بخش خصوصی در بهره برداری از میادین گازی مشترک و صادرات بیشتر می‌تواند به تقویت نقش ایران در بازارهای بین المللی انرژی منجر شود و این به نفع ماست. از محل اضافه برداشت از میادین گازی مشترک با مشارکت بخش خصوصی‌ می‌توانیم به افزایش صادرات به ترکیه و عراق بپردازیم و به کشورهای دیگر مانند پاکستان صادرات داشته باشیم. این روندها، تقویت نقش ایران را در بازارهای جهانی انرژی به دنبال دارد. 


قدیری گفت: ما با بروکراسی عریض و طویلی در همه حوزه‌ها در کشور روبرو هستیم. در حوزه مشارکت بخش خصوصی در بهره برداری از میادین گازی مشترک، به دلیل ارزش بالای سرمایه گذاری‌ها، فرآیندها سخت تر و طولانی تر است. لازم است به تسهیل این فرآیندها بپردازیم تا بخش خصوصی رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری داشته باشد.


وی تأکید کرد: استفاده از ظرفیت یکپارچه سازی و اینکه دستگاه‌ها نیازهای خود را فقط از طریق یک واسطه بتوانند پیگیری کنند،‌ می‌تواند در تسهیل فرآیندهای حضور بخش خصوصی در بهره برداری از میادین گازی مشترک کارساز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.